Bästa operaupplevelser 2012

Bästa operaupplevelser 2012

Bästa operaupplevelser 2012

Årets bästa operaupplevelser består av verk av Bizet, Donizetti, Händel, Mozart,Puccini, Rossini, Wagner och Verdi

Nu är opera året 2012 till ända åtminstone för min del. Det har blivit mer än ett sjuttiotal operaföreställningar och då inkluderar jag inte de föreställningar som jag har upplevt mer än en gång.Dessutom räknar jag varje operabesök som en föreställning även om jag har sett två föreställningar vissa kvällar.

Det handlar om till exempel ”Riddar Blåskäggs borg” som gavs tillsammans med Leonard Bernstein´s ”Tahiti” på KO, men också ett par av Puccini´s enaktare ”Il Tabarro” och ”Gianni Schicchi” och så Mascagni/Leoncavallo´s ”Cavalleria Rusticana/Pajazzo”.

Under året har jag upplevt föreställningar utöver på de traditionella operahusen i landet också sett föreställningar på de fria mindre operascenerna i Stockholm, men också i skånska kyrkor och i ett tidigare reaktorrum på Tekniska högskolan i Stockholm och det säger sig självt att det är svårt för att inte säga omöjligt att jämföra uppsättningarna med varandra. Det är självfallet inte varken nödvändigt eller ens önskvärt.

Topplistan är därför uppdelad i huvudsak efter föreställningar på några av de skandinaviska operahusen och med sommaroperaföreställningarna och övriga i ett särskilt avsnitt.

Dessutom har jag sett flera föreställningar mer än en gång. Det är ju tyvärr så operahusens repertoarpolitik fungerar, vilket jag i och för sig förstår, men jag efterlyser ändå en mer djärv och aktuell repertoarpolicy. Det finns en uppsjö av verk att tillgå, inte minst nyskrivna verk.

Möjligheten att komma på min 12-i topplista innebär att det måste ha varit en berörande upplevelse eller intressant på annat sätt.

Så här med facit i handen kan jag inte påstå att jag har haft en direkt dålig operaupplevelse, men om sanningen skall fram så gillar jag som regel inte alla dessa uppdateringar och av dessa har det varit många. Det beror i huvudsak på att jag inte förstår vad regissören vill åstadkomma med verket.

Det är också främst musiken och sångarprestationerna som lockar mig till operavärlden och om jag inte gillar uppsättningen brukar jag blunda helt enkelt. Detta gällde till exempel när jag upplevde Richard Wagners teatralogi ”Nibelungens ring” andra gången på Kungliga Operan i Stockholm för några år sedan.

Det innebär inte att jag av några principiella skäl är motståndare till uppdateringar, men jag har mycket svårt att förstå tidsförflyttningar, som vissa regissörer är så förtjusta i.

Bland årets sommaroperaföreställnngar hamnar Leos Janacèks ”Den listiga lilla räven” på absolut första plats tätt följt av Drottningholms uppsättning av ”Orlando Paladino” och ”Lucia di Lammermoor” på Opera på Skäret. En annan föreställning som imponerade var tioårsjubilerande Opera Hedelands uppsättning av W A Mozart´s ”Don Giovanni”. Skånska Operans gangsterversion av Verdi´s ”Rigoletto” imponerade också.

Utöver dessa uppsättningar har jag under året sett en del mycket berörande uppsättningar varav Giacomo Puccini´s ”Tosca” med EU-stars i S:t Nicolai-kyrkan i Trelleborg toppar listan tätt följd och Operafabrikens uppsättning av Bellini´s ”Romeo och Julia” i Skanörs kyrka.

En annan intressant och stimulerande operaupplevelse var Tristan och Isolde, som var 10-års jubilerande Östersjöfestivalens konsertanta framförande på Berwaldhallen i Stockholm, med ett pärlband av internationella gäster och Bill Violas fantastiska videoinramning.”Tosca” i pocketversion Malmö Opera´s turnéversion under hösten imponerade också storligen.Andra föreställningar under året som hamnar högt på denna lista är OperaVox´s ”Kvarteret Bohemen” och Scensångarnas version av W A Mozart´s ”Don Giovanni” och Operahögskolans examensprov Gianni Schicchi/Kappan på Gasklockorna i Gävle.

Under året har jag också sett de flesta överföringarna från Metropolitan Opera i New York på FHP:s digitala biografkedja och bland dessa utmärkta men högst traditionella uppsättningar minns jag särskilt Thomas Adès ”Stormen”, men också Verdis ”Aida” med ett fantastiskt sångarlag med Roberto Alagna i spetsen.

Här kan du läsa sammanställningen över 2012-års sedda föreställningar

Här följer min 12-i-topplista över de mest berörande eller mest intressanta operaföreställningar i alfabetisk ordning under opera året 2012:

Carmen på NorrlandsOperan i Umeå

Figaros bryllop Den Jydske Opera, gästspel på Gamle Scene i Köpenhamn

La Bohème på Komische Oper i Berlin

Luisa Miller på Malmö Opera

Maskeradbalen på Folkoperan

Maskeradbalen på Kungliga Operan i Stockholm

Parsifal på Malmö Opera

Rusalka på GöteborgsOperan

Sémiramis på Den Kongelige Opera i Köpenhamn

Tosca på Kungliga Operan i Stockholm

Tristan och Isolde på Nasjonaloperaen i Oslo

Xerxes på Komische Oper i Berlin

 

Related posts

Kommentera