Askungen på Malmö Opera 2009

Askungen på Malmö Opera 2009 Askungen på Malmö Opera
77 / 100

I år har jag sett tre, förlåt två uppsättningar av Askungen dels Kungliga Operans version med Malena Ernman, som en fantastisk Angelina dels Metropolitan Operas uppsättning med Elina Garanca och ikväll var det alltså dags för tredje versionen. Nu med Clara Mouriz, en spanskfödd mezzosopran som Askungen. Inom parentes för står jag inte riktigt varför det sänds så många Askungen detta år. Vad jag vet så är det ju inget jubileum i år.

Askungen på Malmö Opera 2009

500 i salongen

Kritiken från premiären var ju ganska översvallande åtminstone för att komma från SDS musikrecensent Carl-Håkan Larsén. Det är kanske bra med bra recensioner, men tyvärr brukar det innebära att publiken sviker. Ikväll var i princip mittparkett fullsatt, men i övrigt var det ganska glest mellan raderna. Jag hörde att det skulle vara c:a 500 personer i salongen och det är inget annat än en ren skandal. Tänk att en operaföreställning i rikets tredje stad inte förmår att locka mer än femhundra personer en fredagskväll. Visserligen lär Dirty Dancing ha visats på en av tv-kanalerna, men har folk inte längre tillgång till video med inspelningsfunktion?

Även om det var glest mellan raderna fik vi sitta i s.k. a-salong och det känns faktiskt ganska skönt att slippa b-salongen.

Cinecitta

Denna uppsättning utgick från en filminspelning i Cinecitta, filmstaden strax utanför Rom. Redan i samband med uvertyren började själva föreställningen och därmed hann vi få en god inblick i denna moderna miljö. Jag skall direkt säga att just detta upplägg är jag kanske inte så förtjust i, men kan det göra att nya grupper läs ungdomar, söker sig till en operaföreställning så må det vara hänt.

Brad Cohen

Det började bra med orkestern under ledning av den dynamiske australiensaren Brad Cohen som är känd för att vara specialist på bel canto repertoaren dit man får räkna Rossini. Föreställningen regisserades av Alessandro Talevi, som är född i Sydafrika av engelsk-italienska föräldrar och för scenografin svarade Madeleine Boyd och för ljuset Matthew Haskins. Samtliga de här nämnda är i princip helt nya bekantskaper för mig, men de är knutna till Independent Operagroup som har sitt säte på Sadler Wells Opera i London. Det handlar alltså inte om några blåbär precis.

Clara Mouriz

De senaste åren har det varit spännande att gå på Malmö-operan av det skälet att de ofta får fram goda sångare från andra länder. Kvällens stora överraskning var naturligtvis Askungen själv som sjöngs av Clara Mouriz, en helt underbar mezzosopran även om jag inte är beredd att jämföra henne med Cecilia Bartoli, men bra var hon. Kvällens höjdpunkt är nog inte för mycket skrivet. En annan utmärkt sångare var prins Ramiro, en tenor från Brasilien, Luciano Botelho. Kanske lite otydlig från början, men sedan blev det bara bättre och bättre. I mitt tycke en riktig Rossinisångare.

Jakob Högström

En tredje alldeles utmärkt sångare var vår egen Jakob Högström som var alldeles ypperlig, bäste svensk på plan, som man uttrycker det i andra sammanhang. För att citera konferenciern vid säsongsöppningen får jag fråga vad vår alldeles egen Bengt Krantz kreerade och svaret är Don Magnifico. I mitt tycke inte någon särskild lämplig eller passande roll för Bengt. Samtidigt var det skönt att få lyssna till en återhållsam Bengt.

Om övriga medverkande är det inte så mycket att skriva om eftersom ingen av dem lyfte sig över genomsnittet, därmed inte sagt att de var dåliga, tvärtom om.

Malmö opera Herrkör

Utöver de nämnda solisterna, orkestern och dirigenten måste man ge Malmö Herrkör en extra eloge. Inte för att de brukar lämna ifrån sig ett dåligt hantverk, men igår kväll var de i absolut toppklass. Ja, jag tvekar inte att utnämna herrarna till skandinaviens bästa herrkör, visserligen i hård konkurrens med DKT:s motsvarighet och det sagt även om jag saknade ett par herrar från förra säsongen.

Sammanfattningsvis var det en mycket fin operaupplevelse igår kväll och det enda som var lite tråkigt var att salongen bara var halvbesatt. Nästa föreställning är på tisdag i nästa vecka och då har ju alla ni som inte var där igår en ny chans. Passa på så att du inte missar en upplevelse!

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Gioacchino Rossini
Libretto: Jacobo Ferretti

Konstnärligt team

Dirigent: Brad Cohen
Scenografi och kostymdesign: Madeleine Boyd
Ljusdesign: Matthew Haskins
Filmproduktion: Cesare  Righetti och Dennis Trulsson
Röreseinstruktion: Emanuele Capissi
Regi: Alessandro Talevi

Medverkande

Angelina: Clara Mouritz
Ramiro: Luciano Botelho
Dandini: Jakob Högström
Don magnifico: Bengt Krantz
Alidoro: Eric Roos
Clorinda: Naja Monrad Hansen
Tisbe: Lisa Löfqvist

Mer att läsa