Barberaren i Sevilla DJO på Gamle Scene

Barberaren i Sevilla DJO på Gamle Scene

Barberaren i Sevilla DJO – gästspel på Gamle Scene

Barberaren i Sevilla operagästspel på Den Kongelige Opera –  stor succé

I kväll eller rättare sagt igår kväll var jag på Den Jyske Opera´s traditionella gästspel på Den Kongelige Opera. Denna gång var det med Gioacchino Rossinis ”Barberaren i Sevilla”.

Musik: Gioacchino (Joakim) Rossini
Libretto: Cesare Sterbini efter Beaumarchais
Dirigent: Per-Otto Johansson

Produktionsteam:
Scenografi och kostym: Bridget Kimak
Ljusdesign: Ib Asp
Regissör: Christopher Cowell

Medverkande:
Greve Almaviva:Ricardo Mirabelli
Doktor Bartolo: Luciano Miotti
Rosina: Maria Jinga
Figaro: Gianpiero Ruggeri
Basilio: Andrea Patucilli
Berta: Annette Dahl
Fiorello: Jens Bové
Ambrogio: Bjarne Holm Bidstrup
En officer: Robert Bögelund Vinther
En musiker: Kristian Lager
En kvinde: Annette Dahl
En notar: Erik Bekker Hansen

Det är ett verk som jag har sett ett stort antal gånger bl.a. har jag sett Dario Fo berömda uppsättning i Malmö i mitten av 1990-talet, ett flertal ggr, och senast såg jag den på Kungliga Operan i Stockholm och dessemellan har jag sett både på GöteborgsOperan och Den Kongelige Operas version. Den där det stod på programbladets första sida: ”Ikke som förr” och i en uppsättning som regisserades av Kasper Holten.

Den Jyske Opera´s version hade premiär i början av mars månad och efter sex föreställningar i Musikhuset i Århus, Den Jyske Operas hemmascen, beger sig ensemblen ut på turné runt om i Danmark och nu ger man två föreställningar på Den Kongelige Opera-Gamle scene vid Kongens Nytorv.

Det är alltid roligt och stimulerande att se Den Jyske Operas uppsättningar kanske mest därför att det ger mig en möjlighet att lyssna på sångare som jag inte tidigare har hört. Uppsättningen sjöngs av två olika sångarlag, men ikväll kände jag bara till dirigenten Per-Otto Johansson, som för övrigt debuterade som dirigent på DKT Gamle Scene, just denna kväll.

I uppsättningen medverkar också Daniel Hällström, men han sjöng inte igår och dessutom medverkar Trine Bastrup Möller, men inte hon heller sjöng igår.

Det var en mycket fin operaupplevelse och det kan jag ärligt säga att det hade jag nog inte förväntat mig av kvällen.

Scenografin eller rättare sagt scenen bestod av doktor Bartolos hus/palats och från början såg man bara huset som en box, men i andra delen av första akten så öppnades huset så att vi fick se den finurliga konstruktionen som var mycket bra och roande.

Sånginsatser var mycket bra möjligen kunde jag höra att greve Almaviva, som sjöngs av Ricardo Mirabelli var aningen ojämn i början och i slutet, men dessemellan fanns det inget att anmärka på. Tvärtom!

Mycket bra var också Luciano Miotti, som sjöng doktor Bartoli´s parti. Dessutom var han ett komiskt fynd.

Figaro sjöngs av Gianperi Ruggeri och han var från början den som mest dominerade vokalt anser jag, men han kompletterades senare framförallt av Luciano Miotti, men också av Andrea Patucilli som sjöng sångläraren Basilio´s parti.

Men bäst på plan var utan tvekan Maria Jinga, den rumänska mezzosopranen, som sjöng Rosina´s parti hon var helt fantastisk och jag tvekar inte att påstå att hon rent av var sensationell i sitt parti. Jag tyckte nog att hon lutade mer åt althållet, men jag kan ju ha fel, men utomordentlig fin prestation svarade hon för.

Orkestern, Själlands Symfoniorkester leddes med den äran av Per-Otto Johansson och han lyckades plocka fram många sköna och ovanliga klanger från orkesterdiket.

Sammanfattningsvis var det en mycket rolig och stimulerande uppvisning som den entusiastiska publiken bjöds på, men så skall det ju också vara när Gioacchino Rossini är i farten. Visste ni förresten att hans krångliga förnamn står för Joakim?. Inte jag heller och av det utmärkta programbladet fick vi ju också veta att Beethoven inte hade mycket till övers för italienare, men Rossinis, ja jag menar så klart Joakim Rossini´s ”Barberaren i Sevilla” gillade han. Jag också liksom den fullsatta salongen, det var bara dronning Margrethe med prinsgemaal som saknades.

Nu måste jag bara berätta att min upptakt till resa till ”Kongens By” var allt annat än trevlig. Efter åtskilliga operaresor till Köpenhamn vet jag ju av egen erfarenhet att det inte går att lita på Skånetrafiken, så inte heller igår. Jag cyklade till Triangelns tunnelbanestation strax före klockan 18:00 och kom iväg med tåget med ordinarie avgång 18:06, men vi hann inte långt innan vi blev stannande mitt på bron. Efter olika motstridiga beslut kom vi dock småningom i väg och anlände till Hovedbanegården med femtio minuters försening dvs tjugo minuter över 19.

Nu åkte jag lite tidigare än vanligt också för att jag skulle köpa biljetter till Kasper Holtens operafilm ”JUAN” som har premiär den sjunde april, men den unge mannen i biljettkassan förstod ingenting och han visste ingenting om Danmarkspremiären av filmen och han kände förmodligen varken till Mozart eller för den delen Kasper Holten. Det blev alltså inget biljettköp men en rask promenad via Ströget till Kongens Nytorv förbi alla dessa ständiga ombyggnadsarbeten som staden alltid tycks vara utsatt för. Det är knappt att det går att ta sig förbi Rådhuspladsen och på Kongens Nytorv måste man vara något av en detektiv för att hitta rätt väg till Den Kongelige Opera.

Avslutningsvis fick jag i alla fall full valuta för mina vedermödor och det är ju ändå huvudsaken. Eller hur?

Läs mer om handlingen här

Related posts

Kommentera