Belcantosång i belcantomiljö Malmö Opera 2012

Musikaliska tyskar Musikaliska tyskar konsert på Malmö Opera 2017
77 / 100

Belcantosång i belcantomiljö med amarchord – en foajékonsert på Malmö Opera

Belcantosång i belcantomiljö Malmö Opera 2012

I lördags var det en ovanlig hektisk dag vad det gäller mitt musiknöje. Dagen eller rättare sagt eftermiddagen började med foajékonserten på Malmö Opera och fortsatte med Operakonsert med elever från OperaAkademiet i Köpenhamn på DKT Gamle Scene. Om den upplevelsen kan du läsa mer här.

Först var jag som sagt på foajékonserten med titeln DÅTIDA OCH NUTIDA BEL CANTO. För det dåtida svarade Gioacchino  Rossini och det nutida svarade Nino Rota´s musik för. I går fanns det ett par nya namn med och det är ju alltid intressant att höra nya röster även om det nog inte är korrekt att beteckna barytonen Thomas Hildebrandt som ny särskilt inte som jag nu senast hörde honom i “Jenufa”,men det är faktiskt första gången som jag har hört honom på detta sätt. En ny bekantskap för mig var däremot sopranen Mette Secher Helms, som dessutom ackompanjerade på flöjt till några av ariorna.

Personligen trodde jag inte att Rossini räknades till belcanto, men det gör han alltså tydligen. För egen del anser jag att hans musik ligger nära det som jag kallar snubbelmusik dvs musik som spelas fort och lätt och alltid är komisk eller tillhör buffaoperorna. Naturligtvis vet jag att han har skrivit andra verk som “Tancredi” och inte minst “Wilhelm Tell”, men det är verk som jag inte har sett i Sverige.

Oavsett vad musiken kallas för så lät det bra och särskilt imponerad blev jag av Thomas Hildebrandt, men även Staffan Lindberg visade tydligt och klart att han har genomgått en positiv utveckling sedan jag hörde honom senast, som Don Ottavio i Operafabrikens uppsättning av W A Mozart´s outslitliga verk “Don Giovanni.

I gårdagens konsert dominerade Rossinis kanske mest kända opera, nämligen “Barberaren i Sevilla”, men det blev även sjunget en aria från “Silkesstegen” och “Wilhelm Tell”. Den förstnämna gick för övrigt att se på Stora AScenen för ett antal år sedan, men tyvärr missade jag helt den uppsättningen, trots att jag visste att det var en unik händelse att den gavs på Malmö Opera, som väl för övrigt hette Malmö Musikteater, tror.jag.

Vad det gäller konsertens andra del så var det trevligt att lyssna till en musik som nog var första gången jag lyssnade på och det enda jag känner till om kompositören, Nino Rota är att han har skrivit en hel mängd filmmusik. För sången i det här av snittet svarade Lisa Löfquist och Magnus Loftson. Konsertens första del var “Pezzi facili” för flöjt och piano, ett stycke i fem satser från 1972. Karin Lindström svarade för flöjtspelet och Max Lörstad satt vid pianot.

Det här var årets andra foajékonsert och precis som förra gången var det i princip mer än fullsatt och sådan konserter är alltid trevliga att gå på.

Mer att läsa