Carmen på Kungliga Operan – ännu en gång

Carmen på Kungliga Operan – ännu en gång

Carmen på Kungliga Operan – ännu en gång

Carmen på Kungliga Operan – ännu en gång – nu från 1:a raden

Den snart gångna säsongen har nästan helt dominerats av olika uppsättningar av Georges Bizet´s ”Carmen”. Först ut var Opera på Skäret, men det var en uppsättning som jag av olika skäl missade, men första egentliga operahuspremiären får man nog räkna premiären av Vince Boussard´s uppsättning Kungliga Operan i september, som följdes av Hilda Hellwigs uppsättning på Malmö Opera och som i sin tur följdes av Helena Röhrs uppsättning på NorrlandsOperan i Umeå.

Tre olika uppsättningar med olika tolkningar, men moderna sådana, som var och en på sitt sätt har sina starka och svaga sidor, men eftersom jag förmodligen skall se Hilda Hellwigs uppsättning ännu en gång, förmodligen sista föreställningen, så avstår jag nu för att utkora den bästa versionen.

Förr i tiden brukade jag alltid se de olika uppsättningar ett par gånger och nästan alltid sista föreställningen men nästan aldrig premiären och numera ser jag nästan alltid premiärföreställningen men nästan aldrig sista föreställningen utan numera väljer jag hellre att se föreställningen med det andra eller i bland med det tredje sångarlaget.

I samband med ett tvådagars besök i Kungliga huvudstaden där jag bland annat skulle se KO:s ”Lohengrin” och premiären på Opera Vegas version av Donizetti´s ”Maria Stuarda”, men som de av någon anledning kallade för ”Maria Stuart”, fick jag en eftermiddag över i ett snöigt och slaskigt Stockholm och eftersom jag välvilligt hade fått en biljett till sista föreställningen av ”Carmen” så blev det ytterligare ett besök.

Det som var tänkt som att återuppta en gammal tradition, blev det ju inte så mycket bevänt med, eftersom föreställningen fortsätter även nästa säsong.Men det passar mig alldeles förträffligt för då finns det ju ytterligare ett tillfälle att se uppsättningen. I min operavärld är det ju samma uppsättning, men med olika sångare och därför blir det ju en helt annan föreställningen.

Från premiär föreställningen var det fyra sångare som var helt nya för mig, nämligen Katarina Leoson, som sjöng Carmens parti. Don José sjöngs av den italienske tenoren Andrea Caré, Micaela av Julia Sporsén och som Moralès hördes Richard Hamrin, som fortfarande studerar på Operahögskolan, men som jag tidigare har hört i ”Gianni Schicchi” i Gasklockorna i Gävle. Där ett komiskt parti och här en fin lyrisk barytonstämma.

Dagens eller kanske heter det eftermiddagens stora överraskning svarade Julia Sporsén för i partiet som Micaëla. En sångerska som jag inte kan påminna mig att ha hört tidigare, men vilken röst. Det är någonting att hålla ögon och öron öppna för framöver.

Att Katarina Leoson är en utmärkt mezzosopran, visste jag sedan jag upplevde henne i Xerxes för några år sedan på samma scen och visst upplevde jag henne som en mer äkta Carmen än vid premiären, men det beror naturligtvis på att jag gillar Carmen när mezzosopraner sjunger partiet, även om jag är medveten om att partiet också är tillgänglig för sopraner.

Innan föreställningen började fick vi besked om att Andrea Caré hade feber och egentligen borde ligga hemma och vila i sängen, men att han ändå skulle försöka genomföra föreställningen trots allt. Det är ju inte helt ovanligt att publiken får ett dylikt besked innan föreställningen, men jag har också hört att vissa sångare inte vill att detta skall komma ut, men min erfarenhet är oftast att vi inte märker något alls av detta tillstånd. Tvärtom skulle jag vilja påstå att vi ibland får en mycket fin operaupplevelse trots detta. Av hans sjukdomstillstånd kunde jag åtminstone inte märka något av.

Totalt sett blev det en mycket fin operaupplevelse där även de andra medverkande svarade för goda prestationer såväl sceniskt som sångligt. Dagens dirigent Daniel Blendulf gjorde precis som premiärdirigenten bra ifrån sig.

Här kan du läsa vad jag ansåg om premiärföreställningen på Kulturmagazinet Kulturbloggen Medverkande Carmen: Katarina Leosson Don José: Andrea Caré Escamillo: Jeremy Carpenter Micaëla: Julia Sporsén Zuniga:; John Erik Eleby Moralès: Richard Hamrin Dancaire: Anton Eriksson Remendado: Karl Rombo Frasquita: Sara Widén Mercédès: Susanna Sundberg Dirigent: Daniel Blendulf Kungliga Hovkapellet Kungliga Operans kör Barn från Adolf Fredriks Musikklasser

Related posts

Kommentera