Chess på svenska på Kristianstads Teater

Chess på svenska på Kristianstads Teater

Sett föreställningen 8.10.2017|Musik och text: Benny Andersson,Tim Rice och Björn Ulvaeus|Bearbetning: Lars Rudolfsson|Svensk text: Lars Rudolfsson,Jan Mark och Björn Ulvaeus|Arrangemang: Benny Andersson, Anders Eljas|Orkestrering: Anders Eljas|

Kreativt team|Regissör & Koreograf: Ola Hörling|Kostymör: Fredrika Lilius|Scenograf: Leif Persson|Videodesiger: Signe Krogh|Ljusdesigner & ljustekniker: Rikard Persson|Ljuddesigner & ljudtekniker: Jon Möller & Martin Sventorp|Kapellmästare: Nils – Petter Ankarblom|Producent: Åsa Jensen

Roller: Johan Wikström|Frida Modén Treichl|Patrik Martinsson|Hanna la Fleur|David Rix|Ensemble & övriga roller|Irene Andersson|Lina Axerup|Leo Carlsson|Fredrik Davidsson|Joanna Ekdala Bergstrand|Andrea Erfors|Jenny Frisk|Amelie Haegeman|Max Hansen|Theo Hansén|Anna Jalkling|Vera Kronbäck|Andreas Lundström|Linda Mårtensson|Fanny Paulsson|Astrid Persdotter|Tilda Sventorp|Mikael Wesslund|


Det är nu inte första gången jag upplever Chess på svenska men det är ju definitivt första gången med denna sättning på Kristianstad Teater. Det var t o m världspremiär på Chess i detta format. Jag brukar försöka få tid till att se Underhållningspatrullens uppsättningar även om jag missade förra årets uppsättning och en del tidigare. Föreställningarna ges oftast med barn och ungdomar från Kristianstads-trakten blandat med erfarna sångare och skådespelare.

Om nu sanningen skall fram så hade jag inte alltför stora förväntningar inför föreställningen, men där fick jag  helt fel.

I stort var det en mycket bra föreställning med full rörelse på scen från början till slut. Det var genomgående ett mycket professionellt framförande och då gäller det solister och ensemble som helhet.

Scenografiskt var det som det brukar vara enkelt, effektivt och ändamålsenligt. Alla i ensemblen visste sin uppgift och allt sköttes utmärkt och tydligt,vilket bidrar till att det är mycket enklare att följa med och ta del av handlingen.

Scenografin understöttes av en väl fungerande videodesign på scenväggen så det var enkelt att följa med i föreställningen.

Problemet som jag noterade även denna gång är att orkestern genomgående spelar för starkt, vilket gör att den svenska texten inte når fram till alla i salongen. Det gäller särskilt i duetterna och när körerna sjunger.

Synd att det är på detta viset även om det är likadant på alla andra musikal-föreställningar så finns det ju ingen anledning att sjunga på svenska om texten drunknar i musiken av och till.

Det sjöngs överlag mycket bra. Bland herrarna glänste det både om Johan Wikströms Anatolij och Patrik Martinssons gestaltning av Freddie.

Bland damerna imponerade Frida Modén Treichl i partiet som Florence, men mest berörande var utan tvekan Hanna la Fleurs Svetlana.

Avslutningsvis kan jag rekommendera alla att försöka få tag på biljetter! Föreställningen spelas

t o m 26 november.

Läs mer om föreställningen på Underhållningspatrullens hemsida här

 

 

 

Related posts

Kommentera