Don Juan på DKT Gamle scene – stor framgång!

Don Juan på DKT Gamle scene – stor framgång!
Jörn Pederson som Don Juan Foto: Anders Bach

 

Don Juan på DKT Gamle scene – stor framgång!

Don Juan, opera av W A Mozart|Libretto: Lorenzo da Ponte|Gamle Scene 22 februari 2012|Den Jyske Opera, gästspel och turné

I går kväll var det så dags för det traditionella gästspelet från Den Jyske Opera på Det Kongelige Teater Gamle Scene vid ”Kongens Nytorv” i Köpenhamn. Det var med W A Mozart´s ”Don Juan”, som en fullsatt salong avnjöt. Det är en opera som jag tydligen aldrig kan få nog av för redan om en månad är det dags för nästa uppsättning i Operaakademiets version på Takkelloftet, på baksidan av Operaen på Holmen.

Det har numera blivit en tradition att jag alltid ser dessa gästspel och för det mesta är jag mycket förtjust i dessa gästspel, men skall sanningen fram så var förra årets höstgästspel med Giuseppe Verdi´s ”Trubaduren” inte någon riktig höjdarupplevelse. Förmodligen berodde det på att detta verk var en nyuppdatering förlagd i modern tid och det hade jag svårt att ta till mig. En del av de sångliga prestationerna imponerade inte särskilt mycket heller och tyvärr handlade det om huvudrollens insatser.

Den Jyske opera gör två gästspel årligen på DKT och om jag har förstått det rätt så sker det i alltid i samband med en Danmarksturné och detta innebär att ensemblen åker runt i provinsen med den aktuella föreställningen efter att den först har haft premiär på Musikens Hus i Århus. Vid de olika föreställningarna använder man sig av olika regionala orkestrar. I går kväll var det Själlands symfoniorkester under ledning av Tobias Ringborg som svarade för det musikaliska.

Gårdagens föreställning var en riktig stor operaupplevelse och det kunde man också väl märka på publikreaktionerna som blandades med taktfasta handklappningar och spridda bravorop efter i stort sett varenda välkänd aria.

Till den fina operaupplevelsen bidrog förutom utomordentliga sånginsatser även din eleganta scenografi. Den scenografiska upplevelsen har i alla fall stor betydelse för min upplevelse, även om det ju de sångliga prestationerna som tillsammans med orkesterns insatser betyder mest för en stor operaupplevelse.

Michael Melbye svarade för såväl scenografi som regi och det gjorde han med den äran, vilket ju är ett kännetecken för hans produktioner. Storbildsprojektioner avlöste varandra, inför de olika scenbytena, på ett ytterst välbetänkt sätt vilket innebar att scenografin stödde sångarna precis som det ju också skall vara.Kostymerna signerade Louise Beck var både eleganta och roande, särskilt då don Ottavios kostymering.

Michael Melbye hade förlagt handlingen till samma tid, precis som Mozart gjorde och detta uppskattade jag särskilt mycket, eftersom jag nu börjar bli rejält trött på alla dessa nyuppdateringar, men det är ett annat kärt ämne som jag kanske återkommer med i ett annat sammanhang.

Det som imponerade mest på föreställningen var trots allt de sångliga prestationerna och här vill jag särskilt framhålla de norska damlagets insatser som bestod av Ann-Helen Moen, som sjöng donna Annas parti, Kari Postma, som sjöng donna Elviras parti, men inte minst Vibeke Kristensen i Zerlina´s parti. De två sistnämnda damerna har jag hört i flera andra sammanhang och deras såväl sångliga som sceniska prestationer imponerar alltid på mig. Det var en särskild stor glädje att uppleva Ann-Helen Moen försåvitt jag vet var det första gången jag upplevde henne och vilken röst och ett perfekt sceniskt agerande. Sammanlagt anser jag att damerna vann på poäng över de manliga insatserna.

Det här innebär ju inte att jag anser att de manliga insatserna var dåliga, tvärtom och mest imponerad var jag framförallt av Sune Hjerrild´s tolkning av Don Ottavio´s parti. Det var absolut en av aftonens bästa insatser och det kändes alldeles utmärkt att notera att här fick vi en tenor som tog plats och gjorde det alldeles utmärkt och det skall bli mycket spännande att få möjlighet att följa hans utveckling framöver.

Huvudpersonen själv, Don Juan, sjöngs utmärkt av Jörn Pedersen, men framförallt glänste han till i andra akten. Luciano Miotti´s insatser som Leporello finns inte mycket att klaga på, men visst har jag hört bättre sång- och rollgestaltningar, senast i Kasper Holtens operafilm ”Juan”.

Avslutningsvis var det alltså en mycket fin och stor operaupplevelse, som vi bjöds på i går, men det är ju helt i sin ordning. Det är ju så här en kväll på operan skall vara.

Recensioner

Gregers DH

JyllandsPosten

Produktionsteam

Dirigent: Tobias Ringborg

Regi och scenografi: Mikael Melbye/ Regiassistent: Sofie Elkjaer Jensen

Ljusdesign: John Bishop

Projektionsdesign: Wendall Harrington

Videoprogram: Ruppert Bohle

Koreografi: Birgitte Schmölker

Medverkande:

Don Juan: Jörn Pedersen

Kommendanten: Jens Bové

Donna Anna: Ann-Helen Moen

Don Ottavio: Sune Hjerrild

Donna Elvira: Kari Postma

Leporello: Luciano Miotti

Zerlina: Vibeke Kristensen

Masetto: Robert Bögelind Vinther

Related posts

Kommentera