Semperoper Dresden

dresden

 

Semperoper Dresden

Redan i början av 1600-talet började man ge opera föreställningar i Dresden, men då huvudsakligen i de kungliga palatsen. I mitten av 1700-talet färdigställdes Kleines Hoftheater, som mer och mer kom att fungera som Dresdens ledande operahus. Här spelades Mozarts operor Enleveringen ur seraljen redan 1785 och Trollflöjten gavs 1794. Från 1817 och fram till sin död 1826 var Carl Maria von Weber verksam som hovkapellmästare vid det nyligen grundade Deutsche Oper i Dresden. Han lyfte fram den tyska repertoaren och bl.a. spelades hans egna operor Friskytten och Euryanthe. Weber är begravd i Dresden.

1838 startade bygget av den första Semperoperan och 1841 kunde teatern invigas. Arkitektoniskt var det en blandning av tidig renässans och barock. I huset uruppfördes tre av Richard Wagners operor: Rienzi, Den flygande holländaren och Tannhäuser. Rienzis framgång 1842 gjorde att Wagner blev hovkapellmästare, men efter majupproret 1849 blev han landsförvisad.

1869 förstördes teatern av en brand och Dresdens befolkning krävde att Gottfried Semper skulle stå som arkitekt för återuppbyggnaden. Sonen Manfred fick därför uppdraget att återuppbygga operahuset. Stilen var nyrenässans och byggnaden är ett Utmärkt exempel på s.k. Dresden-barock. Byggnaden är mycket vackert placerad på Theaterplatz intill floden Elbe och med Katolische Hofkirche och Zwinger strax intill.Invigningen ägde rum den 2 februari 1878 med Webers Jubelouverture och Goethes skådespel Iphigenie auf Tauris.

Ernst von Schuch verkade som kapellmästare fram ti11 sin död 1914. Redan 1882 blev han chef gör operan. Det var han som banade väg för Richard Strauss och inledde traditionen att teatern uruppförde Strauss operor från Feuersnot 1901 till Daphne 1938. Själv dirigerade von Schuch premiärerna på Feuersnot, Salome, Elektra och Rosenkavaljeren. Han tog också upp verk av Verdi och Puccini och dirigerade 1876 Dresdens första framförande av Aida.

Fritz Busch förde traditionen vidare med Strausspremiärerna och dirigerade uruppförandena av Intermezzo, Die ägyptische Helena och skulle även ha dirigerat Arabella 1933, men av politiska skäl fick Clemens Krauss ta över.

Mellan 1934 och 1943, alltså under de svåra förhållande som nazismen och andra världskriget medförde, var Karl Böhm verksam som kapellmästare. Ytterligare tre Straussoperor spelades, nämgen uruppförandena av Die schweigsame Frau och Daphne samt Dresdens första föreställning av Capriccio (uruppförd i München). Dåtidens ensemble var legendarisk med namn som Ema Berger,Christel Golz, Maria Cebotari, Torsten Ralf, Max Lorenz och Sven Nilsson.

Den 31 augusti 1944 stängdes Semperoperan och natten den 13-14 februari 1945 förstördes operabyggnaden och hela Dresden av andra världskrigets kanske mest meningslösa bombräder. Kriget var ju i det närmaste över.

Under åren då återuppbyggnaden av Semperoperan ägde rum spelade man framför allt i Grosses Haus i Dresden. Många legendariska konstnärer var verksamma där, bl.a. dirigentema Joseph Keilberth,Rudolf Kempe, Franz Konwitschny och regissören Harry Kupfer.

Det tog lång tid innan man kunde enas om hur den nya operabyggnaden skulle se ut. Till sist bestämdes en total rekonstruktion i minsta detalj. Man minskade åskådarplatserna från 1 600 till 1 300, trots en något större salong och scenhuset breddades med 12 meter. Grundstenen till bygget lades 1977 och den 13 februari 1985, på dagen 40 år efter bombningen, kunde Semperoperan invigas i all sin glans. På programmet stod Carl Maria von Webers Friskytten. Att teatem är en juvel kunde en grupp från OperaVännerna intyga i december 2005, då vi upplevde en Straussfestival där.

I oktober 1989 stod Semperoperan åter i rampljuset inför en premiär på Beethovens Fidelio. Det var då som protesterna mot diktaturen i östtyskland och övriga öststater började ta fart på allvar. Fidelio handlar ju om frihet och den blev som en symbol för händelserna som ledde fram till murens fall i november samma år.

I augusti 2002 hotades Semperoperan av de övervämningar som drabbade stora delar av centraleuropa. Elbe steg oroväckande tio meter och skadorna på operabyggnaden var betydande. även Zwinger drabbades och stora delar av Dresdens innerstad låg under vatten.

I dag är Eytan Pessen chef för Semperoperan. Man har en mycket lång säsong; från slutet av augusti till början av juli.

Under kommande säsong presenterar man sex premiärer: Strauss Daphne, Gisela av Hans Werner Henze, Rusalka av Dvorsak, Monteverdis Poppeas kröning, Street Scene av Kurt Weil, Il tutore av Johann Adolf Hasse samt tre konsertanta operor: Iolanta av Tjakovskij, Rossini´s La gazza ladra och Donizettis Anna Bolena

Därutöver spelar man en repertoar med 16 verk bestående av standardverk och modern opera. Richard Wagner är representerad med tre verk. Några operor av Richard Strauss och en av Giuseppe Verdi kommer också att spelas liksom flera operor av Mozart, Rossini och Puccini.

Adressen till hemsidan är: Semperoper Telefon: 0049 351 4911 705, Fax: 0040 351 4911700,

e-post

Leif Nilsson, redaktör för medlemstidningen OV_Revyn vid Kungliga Operan i Stockholm

Dresden har varit en av Tysklands främsta operastäder ända sedan den första tyska operan, Schütz Dafne, framfördes i Dresden 1627. de första föreställningarna ägde rum på slottet, men 1719 öppnades Grosses Opernhaus som är speciellt förknippat med kompositören Johann Adolf Hasse. Hans många operor uruppfördes på denna scen. 1761 kompletterades det stora huset med Kleines Hoftheater. Det stora operahuset brann under revolutionen 1849 och hovteatern revs då Gottfried Sempers första operabyggnad invigdes 1841. Det var i detta nya hus som Wagners Rienzi fick sin urpremiär 1842 och Wagner själv var kapellmästare från 1843-1849, då han måste lämna Dresden till följd av revolutionen. Under hans period uruppfördes Den flygande holländaren (1843) och Tannhäuser (1845).

Hovoperans Semperbyggnad brann ned 1869 och under de nio år som gick till Gottfried Sempers andra operabyggnad kunde öppna 1878 spelade man i en tillfällig träbyggnad. Redan innan det nya huset var färdigt utsågs Ernst von Schuch 1872 till musikalisk ledare för hovoperan och det var hans förtjänst att Richard Strauss lät Salome (1905) Elektra (1909) och Rosenkavaljeren (1911) uruppföras i Dresden. Det gjorde Dresden till ett internationellt operacentrum och traditionen fortgick efter Schuchs död med Intermezzo (1924), Die ägyptische helena (1928), Arabella (1928), Die schweigame Frau (1935) och Daphne (1938).

Men det var inte bara Strauss operor som hade urpremiär i Dresden även Busonis Doktor Faust(1925), Hindemiths Cardillac (1926) och flera andra uppfördes för första gången i Semperoperan.

Berömda sångare under första hälften av 1900-talet var Margareta Siems, Eva Platschke-von der osten, Minnie Nast och Karl Perron, som alla sjöng vid urpremiären på Rosenkavaljeren, och senare margerethe Teschenmaker, Elisabeth Rethberg, Maria Cebotari, Vionca Ursileac, Christel Goltz, Martha Fuchs, Torsten Ralf, Kurt Böhme, Gottlob Frick och Max Lorenz.

Bland dirigenterna kan nämnas Fritz Reiner, Fritz Busch och Karl Böhm.

Semperoperan lades i ruiner den 13 februari 1945 och återuppbyggdes först 1977-85. Den fullständiga rekonstruerade byggnaden kunde öppnas på 40-årsdagen av bombningen av Dresden. Under perioden dessemellan spelade ensemblen i Grosses Haus des Staatstheater under dirigenter som Joseph Keilbert, Rudolf Kempe, Frans Konwitschny och Kurt Sanderling. Från 1978 har musikfestspel hållits årligen i staden där musikteater ingår som en viktig beståndsdel.

Länktips

Mer om Semperoper (In English)

Related posts

Kommentera