Eugen Onegin på GöteborgsOperan – synopsis

Eugen Onegin på GöteborgsOperan - synopsis

Eugen Onegin på GöteborgsOperan – synopsis

Kompositör och librettist

Musik: Peter Tjajkovskij|Text: Peter Tjajkovskij och Konstantin Sjilovksij efter Alexandr Pusjkins versroman Eugen Onegin

Libretto

Libretto på engelska

Premiär

Premiär på Bolsjojteatern i Moskva den 23 januari 1881. Sett föreställningen: 4.4.2008 GöteborgsOperan Göteborg

Akt 1, bild 1.Trädgården på godsägaränkan Larinas gods. Sensommar och slutet på skördetiden.

Tid och plats: På landsbygden och i S:t Petersburg under 1820-talet. Larinas döttrar Tatjana och Olga sjunger en duett och Larina och trotjänarinnan Filipjevna minns sina unga dagar – männen, modet, lyckan, litteraturen och plikten… Bönderna kommer för att fira slutet på skördetiden och hälsar Larina med en traditionell rysk dans. Olgas fästman, den unge poeten Vladimir Lenskij, kommer på visit tillsammans med sin nye vän och granne, dandyn Eugen Onegin, som flytt socitetslivet i S:t Petersburg för ett enklare liv på landet, på ett gods han ärvt av en farbror. Larina och Filipjevna lämnar de unga ensamma. Lenskij utmålar sin passionerade kärlek till Olga medan Onegin talar med Tatjana. Under detta återhållsamt trevande samtal ser Tatjan i honom det ideal hon alltid drömt om, och blir djupt förälskad

Akt 1 bild 2. Larinas gods, Tatjanas sovrum

Filipjevna förbereder Tatjana för natten. Tatjana berättar för henne om sin kärlek till Onegin, ber sedan om att bli lämnad ensam och börjar skriva sitt passionerade kärleksbrev… En herdeflöjt hörs, en ny dag nalkas och Tatjana ber ”njanja” skicka barnbarnet med brevet till Onegin

Akt 1, bild 3. Trädgården bakom Larina hus, dagen efter.

Bondflickor hörs sjunga om kärlek. Onegin har anlänt, men Tatjana kommer först ut lite avside, hon oroar sig för Onegins reaktion på brevet och försöker lugna sitt hjärta. Onegin kommer fram till henne, han är imponerad av ärligheten i hennes brev, men avvisar hennes kärlek. Han förklarar att kärlek och äktenskap inte är för honom, och uppmanar henne att för framtiden kontrollera sina känslor. Tatjanas drömmar och hopp är krossade. Bondflickornas kärlekssång hörs åter klinga.

Akt 11, bild 1. Festen. Larinas hem den följande vinter.

Det är Tatjanas namnsdagsfest och gästerna kommer med sina familjer. En regementsorkester förvandlar det hela till en bal. När Onegin dansar vals med Tatjana, följs han med misstänksamt intresse av de övriga gästerna. Onegin vill straffa Lenskij som tagit med honom på denna provinsiella bal, och börjar flörta med Olga. Lenskij blir rasande svartsjuk och anklagar först Olga, som inte förstår allvaret, utan accepterar även nästa dans med Onegin. Svartsjukescenen avbryts av fransmannen Triquet som framför en kuplett han komponerat till namnsdagsbarnet, vilket mynnar ut i uppsluppen dans – kotiljong, mazurka etc. Efter dansen anklagar Lenskij Onegin för hans skamlösa beteende. Onegins ”dåliga skämt” utvecklas till en tragedi. Lenskij, som känner sig sviken av både sin bäste vän och sin fästmö, kastar handsken och utmanar därmed till duell.

Akt 11, bild 2.Duellen. Gryningen dagen efter.

Lenskij och hans sekundant Zaretskij väntar på Onegin. Lenskij har dödsaningar, i en aria ser han tillbaka på sitt liv och tänker på sin älskade Olga. Onegin anländer, försenad. Trots detta regelbrott och trots att Onegins sekundant Guillot är hans betjänt, och inte adlig, som duell-reglerna stipulerar, låteer den annars så nogräknade Zaretskij duellen börja. Onegin och Lenskij sjunger en duett om hur de nu, långt ifrån att skratta som bästa vänner, ”förbereder undergången i kallt blod”. Sekundanterna laddar pistolerna och markerar positionerna. Onegin och Lenskij tar fyra steg och riktar vapnen. Onegin skjuter och Lenskij faller ned död.

Akt 111, bild 1. Festsalen i ett palats i S:t Petersburg. Flera år senare.

Onegin har återvänt till S:t Petersburg efter några års kringflackande… Gästerna består av idel överklass och adel och balen inleds med en ståtlig polonäs. En majestätisk kvinna gör entré. Onegin kan knappt tro sina ögon; det är Tatjana, nu en högt aktad adelsdam gift med en berömd general, Furst Gremin. I ett nobelt, varmt arioso berättar Gremin om kärleken till sin unga ”ängel” Tatjan. Gremin introducerar nu Onegin för sin fru. Han som en gång försmådde Tatjanas kärlek känner nu en passion för henne flamma upp.

Akt III, bild 2. Hos Gremin. Morgonen efter balen.

Onegin har kommit föfr att träffa Tatjana i hennes hem. De är ensamma, han faller på knä och bekänner sin kärlek till henne. Tatjana påminner honom om hans kyliga avvisande för många år sedan. Hon misstänker att hans heta känslor kan ha med hennes nya social status att göra, men märker snart att han är uppriktig. Tatjana erkänner att hon fortfarande älskar honom. Lyckan är plötsligt inom räckhåll för båda, men för sent; trots att Onegin bönfaller henne är Tatjana obeveklig: hon är mycket fäst vid sin gode make, vill vara trofast och stanna hos honom. Tatjana vänder sig om och lämnar rummet. Onegin är kvar ensam, djupt förtvivlad.

Related posts

Kommentera