Féte Galante Tivoli´s Konsertsal 2012

Féte Galante Tivoli´s Konsertsal 2012
74 / 100

Dagens danska operakompositörer som Bent Sörensen med ”Under himlen”, Poul Ruders ”Tjenerindens fortellning” och nu senast ”Dancer in the Dark”, Bo Holtens ”Livläkarens besök” och ytterligare några är ju verk och kompositörer som jag är bekant med. Nu läggs ytterligare en kompositör till listan över danska operakompositörer, även om det skall konstateras att samtliga ovan här nämnda ju också är kända för sina andra kompositioner.

Féte Galante Tivoli´s Konsertsal 2012

En opera som jag inte kände till för några månader sedan blev kvällens överraskning på Tivoli Konsertsal. Operans titel ”Féte Galante” av Poul Schierbeck, nästan samtida med Carl Nielsen vars verk ”Maskarade” nästan är det enda operaverk åtminstone från den tiden som jag känner till.

Dagens danska operakompositörer som Bent Sörensen med ”Under himlen”, Poul Ruders ”Tjenerindens fortellning” och nu senast ”Dancer in the Dark”, Bo Holtens ”Livläkarens besök” och ytterligare några är ju verk och kompositörer som jag är bekant med. Nu läggs ytterligare en kompositör till listan över danska operakompositörer, även om det skall konstateras att samtliga ovan här nämnda ju också är kända för sina andra kompositioner.

Besöket i Tivolis Konsertsal var inte mitt första och inte heller mitt sista, men det var alltså första gången jag upplevde en konsertant opera här och vilken upplevelse!

Det var den nordiska sångareliten som hade samlats i går kväll med vår egen Michael Weinius i spetsen, men också med Mathias Hedegaard, som vi nästan får betrakta som svensk, eftersom han är både gift och bosatt i landet.

Helt nya för mig var egentligen bara Jakob Bloch Jespersen och sopranen Dénise Beck, men henne skall jag snart höra mer av eftersom hon skall sjunga Zerlina i Mozart´s ”Don Giovanni” på Opera Hedland nu i augusti. Jakob Bloch Jespersen har jag förmodligen hört i Puccini´s ”Tosca”, på DKT, för ett antal år sedan som Angelotti.

Övriga sångare har jag hört i ett antal förest ällningar både i Stockholm, Köpenhamn och Århus med ett undantag nämligen Morten Frank Larsen, som ju har Wien som sin hemmabas, men jag såg honom som greven i Richard Strauss ”Capriccio”, som sändes som operabio från Metropolitan Opera i New York för ett år sedan eller så.

Det var både spännande och upplivande att lyssna till ett helt nytt och okänt verk, även om musiken i sig inte var ny. Jag kunde uppfatta både Strauss och Puccini, men framförallt Korngold, men givetvis ändå helt i Schierbecks tappning. Musiken var ändå tycker jag ganska speciell och mina tankar gick då och då till vår egen Drottningholmsmusik.

Framförandet var framförallt en stor framgång för orkestern DR SymfoniOrkestret under ledning av DKT:s tidigare musikchef Michael Schönwandt. Även om musiken var ny för mig så uppfattade jag ändå en stor del nyanser och rikitgt roligt blev det ju att lyssna på musiken när kungen Louis XV gorde entré i gestalt av den utmärkte danske tenoren Gert Henning-Jensen, som utöver att sjunga väl också besitter en komisk ådra, vilket han inte mist bevisade i går kväll.

På de sångliga prestationerna kan jag inte heller klaga på, men visst undrade jag varför man hade plockat ner Michael Weinius, men det framstod som absolut glasklart efter pausen. Vilken röst och vilket engagemang och det föranledde också lite applåder från svenskarna i salongen och det var absolut välförtjänat. Michael Weinius går från klarhet till klarhet och det är ju en fantastisk utveckling, sedan jag upplevde honom för första gången i Mozart´s ”Cosi fan tutte” på dåvarande Malmö Musikteater i Malmö.

Mycket bra var också Mathias Hedegaard, som nu på kort tid har upplevt i två föreställningar, nämligen ”Johannes-Passionen” i Karlstad och nu Féte Galante. Denna kväll fick vi uppleva tre tenorer med tre helt olika röster och det känns bra och alla tre var helt utmärkta och ändå helt olika.

Det finns ingen anmärkning att rikta mot övriga sångare till exempel Palle Knudsen, som också tillhör de sångare som jag särskilt gillar och har följt nu under flera år och där han visar upp en mycket fin utveckling och en mognad i rösten som jag särskilt uppskattar. Vad det gäller Bo Skovhus och Morten Frank Larsen finns inte heller något att anmärka på, men tyvärr hade jag svårt att höra vad de sjöng om från min plats i salongen. Detta är en anmärkning som egentligen gäller alla sångare som sjöng från scenens vänstra sida. De som sjöng från höger hade jag enklare att uppfatta, men jag hade kanske vat i öronen,som en dansk skrev till mig efter ett tidigare inlägg?

Dessutom medverkar också flera sångare som till vardags är solister i DR KoncertKoret och därutöver även DR KoncertKor och här noterade jag flera stjärnor som jag tyvärr inte kan namnge.

På damsidan var såväl Dénise Beck och mezzosopranen Andrea Pellegrini helt utmärkta, med en liten övervikt för Andrea Pellegrini.

Sammanfattningsvis var det en stor sångarfest i Tivoli:s konsertsal och det kommer att bli en särskild glädje att få uppleva resultatet av gårdagen cd-inspelning när den ges ut under 2013.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Poul Schierbeck

medverkande

Scaramouche: Bo Skovhus
Suzon: Dénise Beck
René: Michael Weinius
La Scaramouche: Andrea Pellegrini
Marskal Saint Lambert: Palle Knudsen
Grev de Montmorency: Jakob Bloch Jespersen
Abbed Laizannes: Mathias Hedegaard
Markis d´Argenville: Morten Frank Larsen
Louis XV: Gert Henning-Jensen

mer att läsa