John Cage- födelsedagsjubileum – Malmö Opera

John Cage- födelsedagsjubileum – Malmö Opera

John Cage- födelsedagsjubileum – Malmö Opera

Födelsedagsjubileum för John Cage i form av en kammarkonsert på Malmö Opera med sexton musiker och en kvartett sångsolister

På lördag firar sexton musiker ur Malmö Operaorkester John Cages 100-årsjubileum genom att spela styckena Nocturne, Thirteen och Credo In Us. Efter pausen fortsätter programmet med musik av Roussel, Caplet, Ravel och Beethoven innan det avslutas med några sånger av Kurt Weill.

John Cage (1912-1992), kompositör, teoretiker och konstnär, var en central gestalt i efterkrigstidens musikaliska avantgarde. Han beskrivs oftast som minimalist, men hans produktion är också influerad av modern dans, asiatisk musik och modern filosofi, som Marshall McLuhans skrifter om kommunikationsteori.

Kammarmusikprogrammet visar upp tre olika sidor av hans konst.

I den atmosfäriska Nocturne för violin och piano från 1947 försöker Cage lösa upp skillnaden mellan de två instrumenten. Pianot spelar arpeggios medan violinen spelar utdragna toner.

Thirteen, döpt efter det antal musiker som behövs för att spela det, blev det sista stycke Cage skrev innan han dog 1992. Det saknar partitur men har i stället tidsangivelser för de olika instrumentens insatser. Instruktionen är att långa ljud ska spelas svagt medan musikerna själva bestämmer hur de korta insatserna ska låta.

Credo In Us är skrivet strax efter den japanska attacken på Pearl Harbor 7 december 1941, som innebar att USA gick med i andra världskriget. Det är skrivet för slagverkare, men innehåller även ”samplingar” från radio och grammofon. Enligt Cage är Credo ett steg bort från musik som kommunikation.

Efter pausen tar ett mer klassiskt inspirerat program vid. Tre franska impressionisters verk försång, flöjt och piano inleder och avlöses av Ludwig van Beethovens (1770-1827) variationer i C-dur för två oboer och ett engelskt horn över den älskade duetten ”La ci darem la mano…” ur Mozarts Don Giovanni.

Eftermiddagen slutar med några sånger av Kurt Weill (1900-1950). Emma Lyrén, Lisa Löfqvist och Magnus Loftsson sjunger nummer ur bland annat Tolvskillingsoperan och Happy End till pianoackompanjemang av Elisabeth Boström.

Programmet

John Cage (1912 – 1992)

Nocturne (1947) för violin och piano

Thirteen (14 maj 1992) för flöjt, oboe, klarinett, fagott, trumpet, trombon, tuba, slagverk (2), violin (2), viola, cello

Credo in Us (1942) för slagverk (2), piano och radio/grammofon (1)

Karin Lindström, flöjt; Théophile Hartz, oboe; Anders Åberg, klarinett; Constantin Barcov, fagott; Magdalena Nilsson, trumpet; Martin Hultkvist, trombon; Simon Fröh, tuba; Andreas Hagman, violin; Tomas Gunnarsson, violin; Katia Stodtmeier, viola; Erja Riikonen, cello; Nicklas Holmberg, slagverk; Thomas Rodrick, slagverk; Patrik Blomqvist, slagverk; Christoffer Gräntz, slagverk; Olle Sjöberg, piano

Paus

Albert Roussel (1869-1937)

Deux Poèmes de Ronsard (1924) för soloflöjt och röst 1. Rossignol, mon amour 2. Ciel, air et vents

André Caplet (1878-1925)

Viens! Une flûte invisible soupire (1900) för röst, flöjt och piano

Maurice Ravel (1875-1937)

ur Schéhérazade: La flûte enchantée (1903) för röst, flöjt och piano

Suzanne Flink, sopran; Karin Lindström, flöjt; Elisabeth Boström, piano

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Variationer i C-dur över ”La ci darem la mano…” ur Don Giovanni

Théophile Hartz, oboe; Maria Uhrenfeldt, oboe; Karin Nanne-Larsen, engelskt horn

Kurt Weill (1900-1950) Sånger

Die Moritat von Mackie Messer, ur Tolvskillingsoperan, text Bertolt Brecht

Je ne t’aime pas, text Maurice Magre

Surabaya Johnny, ur Happy End, text Bertolt Brecht

Lonely House, ur Street Scene, text Langston Hughes

Lucys aria, ur Tolvskillingsoperan, text Bertolt Brecht

Emma Lyrén, mezzosopran; Lisa Löfqvist, sopran; Magnus Loftsson, tenor; Elisabeth Boström, piano

Programmet är cirka 2 timmar långt, inklusive paus.

Related posts

Kommentera