Giacomo Puccini kompositör 1858 -1924

Giacomo Puccini
87 / 100

Giacomo Puccini tillhörde en släkt vars medlemmar varit kyrkomusiker så tidigt som i början av 1700-talet. Det var meningen att han själv skulle fortsätta i denna tradition, men sedan han 1876 bevistat en föreställning av “Aida” bestämde han sig för att skriva opera.

Giacomo Puccini kompositör 1858 -1924

1880 antogs Giacomo Puccini som elev på konservatoriet i Milano där han fick Ponchielli till lärare. Denne stärkte honom i hans planer. Då musikförlaget Sonzogno utlyste en tävling om en enaktsopera uppmuntrade Ponchielli Puccini att delta med “Le willi”, byggd på samma romantiska historia som Adams berömda balett “Giselle”.
Giacomo Puccini vann inte tävlingen men fick senare tillfälle att spela igenom operan för musikförläggaren Giulio Ricordi och för Boito, och därmed var hans lycka gjord. Ricordi ordnade så att “Le willi” uppfördes i Milano 1884 och beställde också en ny opera av Puccini.

Ferdinando Fontana, som hade skrivit libretton till “Le willi”, fick Ricordis uppdrag att skriva texten till den nya operan. Tyvärr var Mussets “La coupe et les lévres” inget lyckligt val som underlag för en opera så trots Puccinis vackra musik blev “Edgar” aldrig någon succé vare sig i den ursprungliga versionen i fyra akter, som uppfördes på La Scala 1889, eller i den förkortade i tre akter, som sattes upp i Ferrara 1892.

Giacomo Puccini hade större tur då han lät sig fascineras av Massenets Manon och beslöt skriva en opera på samma motiv. Inte mindre än fem personer var indragna i arbetet på ett lämpligt libretto, från Leoncavallo till Luigi Illica och Guiseppe Giacosa, av vilka de båda sistnämnda skulle bli  medarbetare i Puccinis tre mest berömda operor.

Premiären på “Manon Lescaut” i Turin 1893 blev en stor framgång som placerade Giacomo Puccini som Verdis arvtagare, men märkligt nog fick Illicas, Giacosas och Giacomo Puccinis nästa opera “Bohéme” inte samma överväldigande beröm, kanske därför att den till både innehåll och musik skilde sig betydligt från den mer romantiska “Manon Lescaut”.

Det fanns heller inte mycket romantik i Sardous “Tosca”, som de tre valde som nästa operaprojekt, men även om den krassa realismen kritiserades jublade publiken vid premiären i Rom i januari 1900.

Samma sommar såg Giacomo Puccini amerikanen David Belascos pjäs “Madam Butterfly” och blev eld och lågor. Kärlekshistorien i exotisk miljö inspirerade honom till en mer impressionistisk musik än han hade skrivit tidigare, men trots sina smäktande melodier blev “Madame Butterfly” (1904) ett så stort fiasko att Giacomo Puccini drog tillbaka den, arbetade om den och aldrig mer lät La Scala stå för uruppförandet av någon av sina operor.

Det skulle gå sex år innan Giacomo Puccini på nytt hade en opera färdig. Han hade emellertid tjänat så mycket på sina föregående operor att han kunde leva ekonomiskt oberoende i sitt hus i Torre del Lago, som han hade köpt redan 1891.

1907 blev Giacomo Puccini inbjuden till New York där en Puccinifestival skulle hållas på Metropolitan, och på en teater där såg han en annan av Belascos pjäser, “The Girl of the Golden West”, som lockade honom med sin melodramatiska handling och starka realism.

Libretton utarbetades av Carlo Zangarini och Guelfo Civinni, och med ett amerikanskt motiv var det helt naturligt att uruppförandet av “Flickan från Vilda Västern” (“La fanciulla del West”) förlades till New York, särskilt som Metropolitan kunde ställa Caruso till förfogande i den manliga huvudrollen.

Den lyckade premiären var nätt och jämnt överstånden innan Giacomo Puccini började se sig om efter ett nytt libretto, men då han efter många fåfänga försök hittade Quidas saga “Due zoccoletti” visade det sig att Mascagni hade tänkt skriva en opera med samma handling. En auktion på rättigheterna hölls, Ricordi utgick som vinnare och överlämnade dem genast till Giacomo Puccini. Han hade emellertid tappat intresset och det blev inget av projektet.

I stället antog Giacomo Puccini ett erbjudande från Carltheater i Wien om att skriva en komisk opera. Det första librettot returnerade han, men nästa lät han Giuseppe Adami bearbeta under titeln “La rondine”. Första världskriget bröt ut och det blev svårt att uppföra en italiensk opera i Österrike ( då ett fiendeland sedan Italien inträtt i kriget på de allierades sida), så istället uppläts uruppförandet på det neutrala Monte Carlo i mars 1917.

Redan dessförinnan arbetade Giacomo Puccini på den första av de enaktare som skulle komma att bilda Triptyken (Il trittico).

Underlaget för den första, “Kappan” (“Il tabarro”), var en fransk pjäs som Giacomo Puccini hade sett i Paris 1913. Då partituret var klart 1916 hade han fortfarande inte funnit texter till de båda andra, men i januari 1917 visade Giovacchino Forzano honom skissen till en enaktare som skulle utspela sig i ett nunnekloster, och Giacomo Puccini tog genast itu med arbetet.

Hans operor

Verk Svensk titel Premiär
Le villi Villierna 1884
Edgar Edgar 1884
Manon Lescaut Manon Lescaut 1893
La Bohème La Bohème 1896
Tosca Tosca 1900
Madame Butterfly Madame Butterfly 1904
La fanciulla del West Flickan från västern 1910
La rondine Svalan 1917
Il tabarro Manteln eller Kappan 1918
Suor Angelica Syster Angelica 1918
Gianni Schicchi Gianni Schicchi 1918
Turandot Turandot 1924

Läs mer

Giacomo Puccini