Hans och Greta på GöteborgsOperan 2014

Hans och Greta Hans och Greta på GöteborgsOperan 2014
81 / 100

Hans och Greta: Som läsaren av bloggen väl känner till är jag en trägen operabesökare inte minst på GöteborgsOperan. Mina barnbarn bor i Partille och yngsta barnbarnet brukar ibland påpeka och undra vad det är som är så bra med opera. När det blev känt att GöteborgsOperan  skulle sätta upp Humperdincks Hans och Greta blev det naturligt att fråga dem om de hade lust att följa med på operan med mig och det hade de ju.Särskilt om mamma skulle följa med så var det helt OK!

Hans och Greta på GöteborgsOperan 2014

Barnbarnen är väl bekanta med den klassiska sagan så det var ju egentligen ingen större anledning att tro att det skulle bli så att de skulle vilja gå innan föreställningen var slut. Lite orolig var jag ju för vad de skulle tycka om musiken, men jag hoppades så klart att den sceniska upplevelsen skulle kompensera upplevelsen.

Föreställningen ges i två akter och med en beräknad speltid inklusive paus på tillsammans 2 och en halv timme. Första akten varade ungefär en timme och tio minuter och det var kanske lite väl långt för en åttaåring. I pausen frågade jag mitt yngsta barnbarn vad hon tyckte om att gå på opera och hon svarade direkt och spontant att hon inte hade förstått mycket av handlingen. I andra akten gick det från att bli bra till att bli bättre!

Äldsta barnbarnet, som är elva år ansåg nog att det var en helt OK-upplevelse, och att andra akten var bäst!

Musikaliskt och sångligt var det en utmärkt operaupplevelse, men med en knasig textöversättning i form av vad som nog kallas nödrim.

En av höjdpunkterna svarade GöteborgsOperans orkester under ledning av dirigenten Henrik Schaefer för.

En annan höjdpunkt svarade solisterna för och här är det särskilt på sin plats att hylla Hans och Greta dvs Matilda Paulsson, som Hans och Elisabeth Meyer som Greta. Även övriga solister svarade för utmärkta insatser och barnkören är ju också värd ett särskilt omnämnande.

Den scenografiska framställningen var också att betrakta som lyckad, särskilt i andra akten, men jag noterade att man hade lite problem med hanteringen rent sceniskt. Det är säkert något som säkert blir bättre när man har spelat några föreställningar.

Att förlägga handlingen till modern tid känns inte särskilt nödvändigt och tillför egentligen inget  till uppsätttningen.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det säkert kommer att kunna bli en ännu en framgång för GO!, men som förälder är det nog bra, om man berättar innan föreställningen, hur det går till så barnen inte överraskas av att det är mörkt i salongen när orkestern spelar ouvertyren.
Föreställningen kommer också att kunna ses på Folkets Hus/Parkers digitala biografkedja den 7 december 2014.

Om föreställningen

Kreativt team

Dirigent: Henrik Schaeffer
Regi: Katarina Thoma
Scenografi: Etienne Pluss
Kostymdesign: Irina Bartels
Ljusdesign: Joakim Brink

Medverkande

Peter: Marco Stella
Gertrud: Carolina Sandgren
Hans: Matilda Paulsson
Greta: Elisabeth Meyer
Häxan: Susanne Resmark
John Blund/Daggtomten: Mia Karlsson

Läs mer