Jekyll och Hyde premiär på Malmö Opera

Jekyll och Hyde premiär på Malmö Opera

Jekyll och Hyde premiär på Malmö Opera

I går (5/11) var det dags för premiären på Jekyll & Hyde på Malmö Opera. Det är en musikal som hade premiär på Broadway 1997.I går kväll var jag tillsammans med frun på premiären av Jekyll&Hyde.

Enligt en av mina operavänner har den spelats i Stockholm men där blev det tydligen ingen succé. Dessutom har den spelats på Värmlandsoperan i Karlstad med Christer Nerfont i huvudrollen och med samme regissör som här nämligen Ronny Danielsson. Kvällens version skall dock vara något omarbetad.

Musik: Frank Wildhorn
Text: Leslie Bricusse efter Robert Louis Stevenson.
Svensk text: Calle Norlén
Svensk dialog: Myrra Malmberg
Regi: Ronny Danielsson
Kapellmästare och arr: Jonas Nydesjö.
Scenografi: Lars Östhberg
Kostym: Annsofi Nyberg
Ljus: Hans-Åke Sjöquist.
I rollerna: Christer Nerfont, Malena Tuvung, Laila Adèle, Jörgen Düberg, Johan Wikström,Andreas Eldeen, Martin Kagemark, Evamaria Björk, Anders Gjönnes, Sara Englund,Kristina Hahne, Jonas Bjerkén, Kristina Ekeroth.

Musikalen handlar om att Dr Jekyll är besatt av att ta reda varför människan är både god och ond och vill försöka separera godhet och ondska. Han presenterar ett forskningsprojekt för styrelsen för S:t Judes sinnessjukhus, men de avslår hans begäran. I brist på forskningsstöd börjar dr Jekyll att experimentera I sitt laboratorium. Han prövar sin kemiska formel på sig själv och förvandlas till den ondskefulle Edward Hyde. Det går ju också att säga att stycket handlar om det goda och onda i människan.

Musikalen innehåller ett trettiotal olika sångnummer men av dessa är det flera som repriseras. Ensemblen består av ett dussintals personer som nästan samtliga har en dubbelroll.

Scenbilden domineras av en chesterfield- soffa som är nästan tio meter lång, men som enkelt delas i tre olika delar. Scenbilden upptas av det övertäckta orkesterdiket och orkestern är placerad längst till vänster på scenen. Sångarna sitter på stolar till vänster och högra sidor och scenen domineras av den tidigare omnämnda chesterfield-soffan samt några klädställningar. En viss möda har lagts ner på att den koreografiska upplevelsen skulle märkas.

Det var en bitvis ganska fin upplevelse med utmärkta solistinsatser särskilt från Laila Adèle, Malena Tuvung och Christer Nerfonts sida, och det var goda insatser även på övriga medverkande, men ändå är jag dagen efter ganska kallsinnig till upplevelsen. Det beror kanske på att jag numera i huvudsak lyssnar på opera, men samtidigt har jag ju den senaste veckan varit på Broadway och sett och hört tre olika musikaler, bl.a. La Cage aux Folles och Chicago.

Det finns så klart några kända melodier, men inget av dem minns man dagen efter, och inte heller finns det någon melodi som kan gå och nynna på vägen hem.

Premiärpubliken verkade dock vara mycket nöjda och tackade orkester och sångare för goda insatser genom att ge stående ovationer och det var ganska länge sedan jag upplevde detta på Malmö Opera. Det var bara stöveltrampet som saknades, men det kommer förhoppningsvis att återkomma till Malmö Opera om inte förr när Jean-Pierre Furlan återkommer senare I vår och nu som Hoffmann i Offenbachs Hoffmanns äventyr.

Nu skall Jekyll & Hyde ut på turné i Skåne, men föreställningen återkommer till Stora scenon ett antal gånger och närmast 14-15/11, 17-19/12 och 6-8 januari nästa år.

Sista föreställning ges den 10-12/2 nästa år i Jönköping.

För mer information om föreställningen besök Malmö Opera:s hemsida!

Carl-Håkan Larsén recension i SDS

Så här tyckte recensenter i Skånska Dagbladet om föreställningen

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Så här tyckte Skånska Dagbladets recensent om föreställningen

Related posts

Kommentera