John Cage – en ljudlig upplevelse – Malmö Opera

John Cage – en ljudlig upplevelse – Malmö Opera

John Cage – en ljudlig upplevelse – Malmö Opera

John Cage – en ljudlig upplevelse på Kammarkonserten på Malmö Opera

I lördags eftermiddag firade man 100-årsjubileum för John Cage och det gjordes genom att ge tre verk av honom och för min del får jag konstatera att det var en intressant ljudupplevelse, men någon beundrare av John Cage blir jag nog inte efter denna upplevelse.

Konserten innehöll ytterligare tre inslag nämligen ett avsnitt med ett mer klassiskt inspirerat program med tre franska impressionisters verk försång, flöjt och piano med sång av Suzanne Flink, sopran, Karin Lindström, flöjt, Elisabeth Boström, piano.

Därefter följde Ludwig van Beethovens (1770-1827) variationer i C-dur för två oboer och ett engelskt horn över den älskade duetten ”La ci darem la mano…” ur Mozarts Don Giovanni.

Eftermiddagen slutar med några sånger av Kurt Weill (1900-1950). Emma Lyrén, Lisa Löfqvist och Magnus Loftsson sjöng nummer ur bland annat Tolvskillingsoperan och Happy End till pianoackompanjemang av Elisabeth Boström.

De tre impressionistiska sångerna,där två av upphovsmännen var helt okända för mig, blev inte någon storupplevelse förmodligen beroende på att det var första gången jag lyssnade på dessa verk, men det sista stycket av Maurice Ravell kände jag igen. För mig är det alltid svårt att ta till mig nya sånger, särskilt om de sjöngs på franska och då är det till föga hjälp för mig att det tillhandahålls ett texthäfte med texten på engelska. Det var inget fel på själva framförandet och publiken i stort uppskattade inslaget.

Ett inslag som jag uppskattade desto mer var Beethovens variationer i c-dur över Mozart´s kända duett La ci darem la mano… från Don Giovanni, men samtidigt anser jag att det är lite märkligt att en kompositör tar en annan kompositörs verk och gör sina egna variationer på detta. Det var ett uppfriskande inslag i konserten efter de tre nummerna av John Cage.

Efter Beethoven, som för övrigt också var med i ett av John Cage´s nummer var det dags för konsertens höjdpunkt åtminstone i mitt tycke, nämligen några Kurt Weill sånger bl a från Tolvskillingsoperan. Det var fint att höra på dessa sånger och kanske kan det innebära att vi kan få uppleva hela Tolvskillingsoperan på stora scenen på Malmö Opera. Det är åtminstone tillåtet att få ha förhoppningar.

Speciellt uppskattade jag Magnus Loftsson inslag och det känns mycket bra att få lyssna på honom på det här sättet. Vanligtvis sjunger han ju i operakören på Malmö Opera och då är han ju en bland de andra. Dessutom är det andra gången denna månad vi har fått uppleva hans fina sång.

Det finns inget att anmärka på varken Lisa Löfqvist eller Emma Lyrén, men de har jag ju upplevt i flera solistroller under de senaste åren, så att de är duktiga är ju ingen hemlighet.

Sammanfattningsvis var det en både spännande och intressant konsertupplevelse och vem vet om detta är inledningen på ett mer aktivt lyssnande av franska impressionisters sångverk eller musik av John Cage det kan endast framtiden utvisa.

Vill du läsa mer om programmet kan du göra det här

Related posts

Kommentera