Kammarkonsert i folkton blev en stor framgång

Kammarkonsert i folkton blev en stor framgång

Kammarkonsert i folkton blev en stor framgång

Alla helgondagens kammarkonsert på övre foajén på Malmö Opera, blev en mycket fin musikupplevelse för att inte rent av konstatera att det blev en stor musikupplevelse. Omdömet succé ligger nära till hands och i vart fall betraktar jag nog detta som den bästa kammarkonserten som jag har upplevt hittills, på Malmö Opera. Det som gör detta ändå roligare är att denna starka musikupplevelse var helt oväntad, åtminstone för min personliga del. Konserten bestod av kompositörer, som jag knappt kände till och i varje inte hade lyssnat på innan konserten.

Huvudorsaken till mitt intresse för denna konsert var möjligheten, att ännu en gång denna vecka få möjligheten, att lyssna på Gustav Mahlers s k Rückert-lieder, men detta programinslag fick utgå på grund av Helena Härnryds sjukdom.

Som ersättning hade programledningen satt in cellisten Emma Samuelsson, känd bl a som musiker och sopranstämma i den ny pågående Tosca-uppsättningen. Hon spelade J S Bach´s Suite Ni 1 i G-dur, BWV 1007. Ett för mig helt okänt verk, men som jag gärna hör mer av. Ett av mina syften att gå på dessa kammarkonserter är ju just att få möjlighet att uppleva för mig ny musik. Det kan man också utan tvekan påstå att så är också fallet. På kort tid har jag lagt till både Brahms och Bach till mina tidigare musikval.

Konsertens absoluta höjdpunkt vill jag räkna Kristina W Svensson´s fantastiskt underbart vackra tolkning av av Enrique Granados ”11 songs- tonadillas! Samlingen består egentligen av tolv oberoende sånger, från varandra, men eftersom den tolfte är skriven för sopran och tenor så ingick inte denna i framförandet. Kristina sjöng sångerna på spanska och som vanligt hade vi fått ett texthäfte med sångerna på spanska och en enelsk översättning bredvid. Det underlättade förståelsen av sång och musik, men denna gången var det inte lika nödvändigt som jag annars brukar anses. Kristinas sceniska och sångliga uppvisning lämnade inget i övrigt att önska. Kristina W Svensson ackompanjerades av pianisten per Grundberg och valthornisten Hans Svensson.

Konsertens andra höjdpunkt utgjordes av Ralph Vaughan-Williams Phantasy Quintet (1912) och det är definitivt ett framförande som lockar mig till att höra mer musik av denne engelske kompositör och till denna upplevelse bidrog musikerna med cellisten Emma Samuelsson i mitten i allra högsta grad.

Du kan läsa mer om program och medverkande i mitt tidigare inlägg här på Operalogg

Related posts

Kommentera