Karlsson på Taket familjeopera på Malmö Opera

Karlsson på Taket på Malmö Opera - synopsis
Karlsson på Taket familjeopera på Malmö Opera

Karlsson på Taket familjeopera på Malmö Opera

Karlsson på Taket, familjeopera premiär: Malmö Opera 17/12

Musik Thomas Lindahl|Text: Mathias Clason efter Astrid Lindgrens böcker

Det har blivit många föreställningar denna vecka. Det började med ”På Sicilien/Pagliacci” eller CavPag som den kallas för på Den Kongelige Opera i Köpenhamn och fortsatte med ”Min älskade Pierrot” på Operaverkstan. Lördagskvällen tilllbringades på Kungliga Operans tillsammans med Giacomo Puccini´s ”Flickan från Västern” och efter en tidtabellsenlig ankomst med Veolia till Malmö C blev det så dags för Karlsson på Taket på Malmö Opera, Stora scenen.

Det var en ganska annorlunda upplevelse och jag lämnar ett förslag till en annan uppläggning som jag tycker att man borde ha tänkt på själva, men mitt i den konstnärliga ambitionen glömde man kanske bort barnperspektivet?

Det är viktigt, ja det är mycket viktigt med barnopera inte minst eftersom det är en möjlighet att vänja barn tidigt vid den speciella miljö som ju en stor teater är. Stora scenen på Malmö Opera tillhör norra Europas största scener, även om man visar Karlsson på Taket i en något mindre salong. Det var stor efterfrågan på kuddar för barnen att lägga i stolen och som jag hörde så var efterfrågan större än tillgången.

En annan sak som är mycket viktig är att teatern är tydlig med vilken ålder barnet bör vara i. För egen del skulle jag inte ta med mitt femåriga barnbarn och knappt heller sjuåringen, men eftersom jag inte kan tänka mig att bara ta med det ena barnbarnet så är det ju inget egentligt problem.

Jag förstår fullt ut tanken bakom teaterns ledning när man bestämde sig för att ge Karlsson på Taket på Stora scenen för här finns ju alla möjligheter till en scenografisk utveckling och naturligtvis måste det vara lockande att kunna använda sig av stor orkester, men jag tror att föreställningen hade vunnit på att slopa orkesterdiket och istället sätta orkestern på scenen, Nu var avståndet mellan scen och salong alldeles för stort för de barn som var på föreställningen i går.

Själv har jag inga barndomsminnen varken från Karlsson på Taket eller några andra berättelser av Astrid  Lindgren, vilket kanske inte är så märkligt eftersom jag är född vid slutet av andra världskriget.

För mina egna barn är inte heller Astrid Lindgrens värld känd annat än från tv-serier i TV:n som Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga. Jag är osäker på om jag läste något av Astrid Lindgren överhuvudtaget för mina barn, men osvuret är bäst.

Här i Malmö har vi en scen som heter Verkstan och som numera mest kallas för Operaverkstan eller som teaterchefen säger Malmö Operas laboratorium och det är naturligtvis en mycket mindre scen än någon av salongslösningarna på Stora scenen och lämpar sig därmed alldeles utmärkt för föreställningar för barn från typ 4-årsåldern tillsammans med någon som de väl känner och har förtroende för.

I reklamen för föreställningen så kallar teatern Karlsson för Taket för en familjeopera och det är jag mycket tveksam till. Visserligen är det skolade röster som svarar för sången och i orkesterdiket sitter delar av Malmö Operaorkester under ledning av en rutinerad dirigent, men jag skulle nog heller kalla det för en familjemusikal. Det ligger inget förminskade i detta konstaterande för jag tycker mycket bra om Thomas Lindahls musik, men operamusik är det inte i min operavärld. Det är en blandning av som jag uppfattar det många olika musikstilar, vilket säkert är helt lämpligt med tanke på handlingen i verket.

Det finns ingen anledning att klaga på sånginsatserna och bäst här är utan tvekan Leif Aruhn-Solén tätt följt av Samuel Jarrick. Detta skall inte tas som att jag har anmärkningar på övriga sånginsatser, men deras insatser är inte så omfattande, vilket ju kompenseras av deras sceniska agerande och det tror jag gör större intryck på barnen än sånginsatserna. Dessutom vet jag att de alla är väl kompetenta sångare, trots att sjunger mindre partier.

Föreställningen kommer att ges på Kungliga Operan våren 2013 och om du inte vill vänta till dess kan du lyssna på en inspelning i SR P2 Live Opera nyårsafton kl 15:00

Avslutningsvis kan jag konstatera att jag inte tyckte att det här var en höjdareuppsättning trots att jag är övertygad om att detta har varit ambitionen, men å andra sidan överlämnar jag omdömet på barnens ansvar. Av döma av applåderna så var entusiasmen begränsad.

 

RECENSIONER

Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet

Carlhåkan Larsén i Sydsvenskan

Kvällsposten om Karlsson på Taket

Svenska Dagbladets recension

Ett klipp från föreställningen i TV4 Skåne

Per Feltzin i Kulturnytt

Produktionsteam

Dirigent: Andreas Lönnqvist

Scenografi & kostym: Anne Hellandsjö

Mask: Linda Sandberg

Ljus: Markus Granqvist

Koreografi & rörelseinstruktion: Dag Andersson

Regi: Sally Palmquist-Procopé

 

ROLLER

KARLSSON Samuel Jarrick

LILLEBROR Leif Aruhn-Solén

MAMMA Karin Bäckström

PAPPA Daniel Hällström

STOREBROR BOSSE Tor Lind

STORASYSTER BETTAN Hanna Husahr

PELLE hennes kille Carl Ackerfeldt

Hemmafruar

Marina Gustafsson Li

Lisa Löfqvist

Angelica Asp

Lotte Ohlander

Ulla Ricklander

Christina Dongas

Brandmannen Carl Ackerfeldt

KARLSSONS ANHANG

Lena Helsingius Måneschiöld

Sofi Meiling

Matteus Håkansson

Sebastian Orre

David Unic

Läs mer om handlingen här

Related posts

Kommentera