La Bohème med nordiska talanger på Opera Hedeland

La Bohème med nordiska talanger på Opera Hedeland

La Bohème med nordiska talanger på Opera Hedeland

I morgon är det premiär på årets sommaropera på Opera Hedeland. I år blir det med Giacomo Puccinis La Bohème. I de ledande partierna, sömmerskan Mimi och poeten Rodolfo får vi uppleva det norska stjärnskottet Hamida Kristoffersen och den internationellt efterfrågade tenoren Adam Frandsen, som jag senast upplevde som Tamino i Trollflöjten på GöteborgsOperan.

Utöver morgondagens premiär ges det föreställningar den 18 och 19 augusti

Läs mer om Opera Hedeland på deras hemsida här

Solistbiografier

Mimi:

Norske Hamida Kristoffersen debuterede i den norske Arktisk Opera i 2011 og tog sin master fra Universitetet i Tromsø. Hun har deltaget i master classes hos bl.a. Kiri te Kanawa, Barbara Hendricks, Larisa Gergieva og Elisabeth Meyer-Topsøe. Hamida har vundet flere priser, bl.a. ”Premio Verdi” i anledning af 200 året for komponistens fødsel. Fra 2014-2016 har hun været medlem af det prestigefyldte Zürich Opera Studio – og sprang ind som Pamina i Mozarts ”Tryllefløjten” på netop Opernhaus Zürich – en præstation kritikerne beskrev som ”en triumf!”. Hun er fra 2016 medlem af solistensemblet på Opernhaus Zürich. Hamida debuterer i Danmark i det krævende parti som Mimi – en rolle hun gjorde sig bekendt med allerede i 2011.

Rodolfo:


Adam Frandsen vender tilbage til Opera Hedeland efter de seneste års succes´er som Ferrando i Mozarts ”Cosi fan Tutte” (2015) og som Elvino i sidste års opsætning af Bellini´s ”Søvngængersken”. Adam startede i Københavns Drengekor og har siden 2005 uddannet sig både herhjemme og i USA, hvor han tog afgang fra Curtis Institute of Music efter også at have modtaget undervisning ved Moores og Yale School of Music. Adam startede i Hedeland i partiet som Flavius i Bellini´s ”Norma” (2010) og året efter som Gastone i Verdi´s ”La Traviata”. Adam turnerer internationalt som efterspurgt solist i bl.a. Australien, Japan, Argentina og Polen.

Schaunard:


Den unge danske baryton, Jakob Vad, afsluttede sine studier ved operaakademiet i København i 2012 efterfulgt af videre studier ved Madrid Opera Studio. Jakob har optrådt på Det kgl. Teater, Cuenco operaen i Spanien og har desuden haft et flerårigt samarbejde med Hamburger Kammeroper, hvor både barok- og Mozart-repertoire har været bærende. Også i oratorie-repertoiret har Jakob gjort sig gældende, ligesom hans pointerede barytonstemme har givet liv til lied-repertoiret. Det er Jakobs solistdebut på Opera Hedeland. Jakob har modtaget flere priser, bl.a. Richard Wagner stipendiet til Bayreuth festivalen og van Hauen-prisen.

Marcello:


Den norske baryton, Aleksander Nohr, tog afgang fra operaakademiet i København efter studier i Norge og København (Musikinstituttet ved universitetet i Trondheim og Det kgl. Danske Musikkonservatorium). Allerede i sin studietid sang Aleksander på Det Kgl. Teater og med adskillige af landets symfoniorkestre. Sammen med accordeonspilleren Ida Løvli Hidle gør han sig også i et moderne repertoire og folkesange. De senere år har budt på adskillige engagementer i såvel Danmark som hjemlandet Norge. Aleksander har modtaget flere priser fra bl.a. skibsreder Tom Wilhelmsens fond og Bodø kommune. Det er Aleksanders debut på Opera Hedeland.

Colline:

Den svenske lyriske basbaryton Andreas Franzén tog afgang fra Operahögskolan i Stockholm i 2010, suppleret med studier i komposition og direktion i bl.a. Århus. Siden har Andreas sunget ved bl.a. Kungl. Operan og Confidencen i Stockholm, Norrlandsoperaen i Sverige og sæson 2015 som Don Alfonso i Den jyske operas opsætning af Mozarts ”Cosi fan tutte”. Andreas har modtaget bl.a. det svenske Wagnerselskabs Bayreuth stipendium, Musikaliska Akademins nationale stipendium og Drottningholmsteaterns venners stipendium. Det er Andreas´ debut på Opera Hedeland.

Musetta:

Måske husker nogle den unge svenske sopran Elisabeth Meyers gribende tolkning af Donna Anna i Opera Hedelands opsætning af Mozarts ”Don Giovanni” i 2012. Nu vender hun tilbage i partiet som levedamen Musetta. Elisabeth er uddannet fra Royal College of Music i London og på Operahögskolan i Stockholm i 2010 efterfulgt af studier ved det Nationale Opera Akademi i Amsterdam. I 2011/12 var hun medlem af Opernstudio Zürich.

Siden har Elisabeth sunget ved de store scener i Sverige: Kungl. Opera, Göteborgs operaen, Malmö Opera, Drottningholms slotsteater m.v. Elisabeth har modtaget flere internationale priser, bl.a. den schweiziske studentersangpris og særlige solistpris – begge uddelt af Migros-Kulturproduzent – foruden Christina Nilsson-stipendiet, Martin Öhman-stipendiet og senest Richard Brodin-stipendiet fra Kungl. Operan i Stockholm.

Benoit & Alcindor:

Den danske basbaryton Jakob Bloch Jespersen startede i Københavns Drengekor og tog siden afgang fra Det kgl. Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet på Det Kgl. Teater. I 2012 sang han partiet Masetto i Opera Hedelands opsætning af Mozart´s ”Don Giovanni” og har siden optrådt både ved Det Kgl. Teater og under Copenhagen Opera Festival. Især oratorie- og liedfaget har Jakobs opmærksomhed, hvor oratorier af Bach står centralt. I dette repertoire har Jakob sunget talrige koncerter i ind- og udland. Jakob har indspillet en del CD´er med værker af bl.a. Kurt Weill, J.S Bach, David Lang, Carl Nielsen og Poul Schierbeck. Jakob modtog i 2013 de Danske Musikkritikeres pris.

 Kunstnerisk team

Instruktør:
Lars Rudolfsson gæster os igen fra Sverige, hvor han betegnes som en af de store, kunstnerisk interessante iscenesættere. I mange år ledede han Orionteatern i Stockholm, hvor hans visioner om en plastisk, virkelighedsnær og uforstillet scenekunst udfoldede sig. Lars har også arbejdet med populære musicals bl.a. i samarbejde med ABBA-musikeren Benny Andersson, i hvis orkester Lars håndterer accordeon. Samarbejdet med ABBA-musikerne Benny og Björn om udvandrermusicalen ”Kristina från Duvemåla” har siden premieren på Malmö Opera i 1999 – hvor Lars var chef – været opsat i adskillige byer verden over. Lars´ tidligere besøg i Opera Hedeland har givet publikum store oplevelser med Bizet´s ”Carmen” (2007), Mozart´s ”Tryllefløjten” (2009) og den Reumert-nominerede ”Don Giovanni” af Mozart (2012). Senest har Lars haft stor succes med sin dramatisering og opsætning af Barbro Lindgrens ”Skyernes brødre” på Kungl. Dramatiska teatern i Stockholm.

Dirigent:
Tyskfødte Henrik Schaefer blev som den yngste musiker nogensinde (22 år) optaget i Berliner Philharmonikerne. Her begyndte han at fokusere på direktion med studier i Leipzig. I år 2000 blev han assistent for Maestro Claudio Abbado. Efterfølgende har Henrik været musikchef for Värmlandsoperan i Karlstad i Sverige og virker siden 2014 som musikchef på Göteborgsoperan. Det er Henriks tredje besøg i Opera Hedeland.

Kostumedesign:
Kersti Vitali-Rudolfsson danner par – professionelt og privat – med Lars Rudolfsson. Sammen har de gennem mere end 30 år skabt mange store forestillinger. Kersti arbejder desuden inden for TV og film med kostumer som speciale. Hos Opera Hedeland har hun skabt præcise og prægnante kostumer til ”Carmen” (2007), haut-de-couture festen til ”Tryllefløjten” samt den afdæmpede og røntgenagtigt akkurate kostumering til ”Don Giovanni” i 2012. Det er også Kersti´s fjerde besøg på Opera Hedeland.

Lysdesign:
Svenske Linus Fellbom har opera rullende i sine årer. Han forældre grundlagde Folkoperan i Stockholm i 1976. Siden begyndelsen af årtusindet har han lys-sat mere end 150 forskellige produktioner inden for dans, opera og teater, ligesom han selv har stået som instruktør på flere produktioner. Bl. a. Weber´s ”Freischütz” på Folkoperan og som scenograf på produktioner på bl.a. Kungl. Dramatiska Teatern. Senest har han været lysdesigner ved Los Angeles operaen i USA.

Orkester

Collegium Musicum blev grundlagt af dirigenten Michael Schønwandt i 1981. Orkestret består af musikere fortrinsvis fra Det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret. Opera Hedeland og Collegium Musicum indledte et samarbejde i 2011 og orkestret har siden spillet i Opera Hedeland, fraset 2012.

Related posts

Kommentera