La Traviata en berörande upplevelse 2017

La Traviata en berörande upplevelse La Traviata på GöteborgsOperan en berörande upplevelse
79 / 100

La traviata en berörande upplevelse: Nu har jag haft möjlighet att uppleva Verdis La Traviata på GöteborgsOperan. Ursprungligen är det en uppsättning signerad David Radok och som hade premiär på GöteborgsOperan 2007.

La Traviata en berörande upplevelse 2017

Under årens lopp har jag sett uppsättningen flera gånger på Den Kongelige Opera i Köpenhamn, men det är första gången jag upplever föreställningen på GöteborgsOperan.

Musikaliskt och handlingsmässigt är det ett verk som är lätt att ta till sig, men det fordrar ju utmärkta röster och utöver Violetta så är det far och son Germont som spelar en helt avgörande roll för om jag skall lämna operahuset med en starkt berörande upplevelse eller med just bara en upplevelse.

Scendesign

Det har ju skett förändringar i uppsättningen sedan premiären och en viss anpassning har ju också gjorts under resans gång men scendesignen av Lars-Åke Thessman tillhör fortfarande föreställningens höjdpunkter.

Aftonens dirigent, Giancarlo Andretta, startade mycket långsamt och försiktigt med ouverturen. I mitt tycke alldeles för långsamt, men som helhet svarade han tillsammans med orkestern för en utmärkt insats

Det här blev en av säsongens bästa operaupplevelser och till detta bidrog i allra högsta grad de utmärkta sångarna i alla rollerna.

En eloge

Här är en eloge är på sin plats för tenoren Markus Pettersson som faktiskt är den som får i gång föreställningen. Jag vill också särskilt nämna Åsa Thyllman,  Johan Schinkler och inte minst Anton Ljungqvist. Aldrig har jag upplevt en bättre välsjungen doktor Grenvil!

La traviata

Huvudpersonen som sjöngs av vår egen Kerstin Avemo.  Hennes röst växlande mellan skimrande och till en  teknisk fulländning av röst och koloraturer och med både värme och innerlighet i stämman och det är två väsentliga beståndsdelar i rollen som den vilseförda.

Bülent Bezdüz

En av föreställningens höjdpunkter  svarade den turkiske tenoren Bülent Bezdüz för och särskilt väl passade han utmärkt ihop med Kerstin Avemos stämma och sceniska gestaltning som Alfredo Germont.  Det var också i duetten med Violetta som hennes röst skimrade.

Palle Knudsen

Giorgio Germont sjöngs av den danske barytonen Palle Knudsen, som gjorde ett inhopp för Åke Zetterström. Palle Knudsen har all den  innerlighet och värme i sin stämma, som partiet kräver tillsammans med Kerstin Avemos Violetta och Bülent Bezdüz Alfredo.

Utöver nämnda solister vill jag också ge en eloge till Operakören som gör en fantastiskt fin insats, men det är ju inte något ovanligt när det kommer till GöteborgsOperans kör!

Föreställningen ges t o m 4 juni så passa på om du vill ha en operaupplevelse utöver det vanliga

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Giuseppe Verdi|Libretto: Francesco Maria Piave

PRODUKTIONSTEAM

Musikalisk ledning: Giancarlo Andretta
Regi: David Radok
Scenograf: Lars-Åke Thessman
Kostymer: Ann-Mari Anttila
Ljusdesign: Hans – Åke Sjöquist
Koreografi: Håkan Mayer/Lina Räftegård

Medverkande

Violetta Valery: Kerstin Avemo
Flora Bervoix: Åsa Thyllman
Annina: Cecilia Vallinder
Alfredo Germont: Bülent Bezduz
Giorgio Germont: Åke Zetterström
Gastone: Markus Pettersson
Baron Douphol: Mattias Ermedahl
Markis d`Obigny: Johan Schinkler
Doktor Grenvil: Anton jungqvist
Giuseppe: Iwar Bergkwist
En betjänt hos Flora: Thomas Jönsson
Ett bud: Fredrik Helgesson
GöteborgsOperans kör
Göteborgoperans orkester

Läs mer