Les Miserables säsongsöppning på Malmö Opera

Les Miserables säsongsöppning på Malmö Opera
Javert – Fred Johansson Foto: Malin Arnesson

Les Miserables säsongsöppning på Malmö Opera

Musikal av ALAIN BOUBUL och CLAUDE-MICHEL SCHÖNBERG
efter en roman av VICTOR HUGO

MUSIK Claude-Michel Schönberg|SÅNGTEXTER Herbert Kretzmer|FRANSK ORIGINALTEXT Alain Boublil & Jean-Marc Natel|TILLÄGGSMATERIAL James Fenton|ORKESTRERING John Cameron|SVENSK ÖVERSÄTTNING Ture Rangström|

Säsongsöppningen på Malmö Opera – stor succé – stående ovationer

I går kväll öppnade säsongen på Malmö Opera med ”Les Miserables”, musikalernas musikal, kallar en del den för. Enligt teaterchefen Bengt Hall så kommer Malmö opera att varje säsong ha en bred och känd musikal, men också en känd och bred opera och det blir ”Carmen”, världens mest spelade opera.

Under säsongen kommer man också att ge ”Tirfing”, en för mig helt okänd opera, med premiär om en knapp månad. En månad senare, ungefär, ger man Janaceks ”Jenufa” och det skall också bli spännande.

I vår ger man också Puccini´s ”Madama Butterfly” i repris. Plus mycket mer därtill och det behövs ju om man skall infria ambitionen att spela 150 dagar under säsongen.

Säsongsöppningen på Malmö Opera skedde igår kväll med musikalen ”Les Miserables” och det är en musikal som jag har sett åtskilliga gånger såväl här på Malmö Opera som i Kungliga huvudstaden och utomlands.

Musikalen som bygger på Victor Hugo´s bok med samma namn är som det sägs i musikkretsar en väl genomkomponerad historia.

Mitt förstahandsintryck av gårdagens föreställning är aningen splittrad och huvudinvändningarna är två dels anser jag att ljudnivån är på tok för hög dels tyckte jag att det blev väl snabba scenväxlingar samtidigt som jag anser att man drog ut på slutet.

I det här sammanhanget känns det relevant att konstatera att jag numera mestadels ser operaföreställningar och där fungerar det ju som bekant på ett helt annat vis. Samtidigt förstår jag självfallet att musikal framförs på kanske just det här viset, vilket jag tycker är lite tråkigt. Det jag reagerar negativt emot är den höga ljudvolymen, som jag alltså i grunden anser är onödigt hög. Självfallet har det med var man sitter i salongen, så det är kanske något som går att påverka vid framtida besök.

På sångarinsatserna kan jag dock inte klaga dock med undantag för Jean Valjean (Dan Ekborg), men han hade ju andra goda sidor.

Kvällens starkaste insats svarade utan tvekan Fred Johanson för, som Javert, men att han är såväl en god sångare och aktör visste jag ju innan detta besök.

Philip Jalmelid, som sjöng Marius gjorde också ett mycket starkt intryck och det är ju en ”himla” tur att han valde sångens bana och inte blev bilreparatör. För konstens skull!

Redan i inledningsscenerna fick vi se en scen där biskopen av Digne, sjungen av David Lundqvist, s a s satte ner foten. Underbart vackert sjunget och jag betraktar denna scen som en av nyckelscenerna i hela föreställningen.

Scenerna i Montreuil-Sur-Mer där imponerade Karolin Funkes insatser som Fantine också detta en annan nyckelscen.

Det var också roligt att återuppliva scenerna i Montfirmeil dvs familjen Thénardiers värdshusscener. Denna gång sjungs de av Peter Harrysson och Marianne Mörk. Någon stor sångarkonst handlar det kanske inte om, men roligt var det. Lilla Cosette utmärkte sig här både sångmässigt och sceniskt.

Till de starkaste scenerna i föreställningen räknar jag scenerna i Barrikaderna. Här utmärker sig de olika sångarna och inte minst gäller det Anders Gjönnes som sjöng Enjolras, men där fanns även andra goda röster som till exempel Glenn Daniel Nilsson, Grantaire, Fredrik Lexfors, Feully och Andreas Eldeen som sjöng Courfeyrac, men det var inget fel på övriga ensemblesångare.

Ivar Lodén Håkansson som gatpojken Gavroche imponerade storligen såväl sångmässigt som sceniskt. Det blir säkert något stort av den pojken när han blir stor.

En annan som imponerade var Emmi Christensson som sjöng Cosettes parti.

Som sig bör var Malmö Operaorkester, under ledning av, Mats Rondin, i storform. Det samma gäller Malmö Operakör.

Sammanfattningsvis var det en trevlig kväll och jag kan absolut rekommendera ett besök, men passa på att skaffa biljetter så fort som möjligt. Det är bara 46 föreställningar kvar.
Malmö Opera

Du kan du läsa handlingen/synopsis här
Läs också ”Les Misérables öppnar säsongen på Malmö Opera

Recensioner
Operaplanet av Eva Rydén
Anders E Larsson i Kvällsposten
Carlhåkan Larsén i SDS
Skånska Dagbladet
DN:s recension
SvD
Kulturnytt i Sveriges Radio
POPLIGHT
JyllandsPosten
KULTUNAUT
POLITIKEN
BERLINGSKE
GregersDH

Produktionsteam
SCENOGRAFI Martin Chocholousek
KOSTYM Annsofi Nyberg
Ljus Mikki Kunttu
LJUD Oskar Johansson
KOREOGRAFI Roger Lybeck
REGI Ronny Danielsson
DIRIGENT Mats Rondin

Medverkande
JEAN VALJEAN Dan Ekborg

JAVERT Fred Johanson

BISKOPEN AV DIGNE David Lundqvist

FANTINE Karolin Funke

THÉNARDIER Peter Harrysson

FRU THÉNARDIER Marianne Mörck

MARIUS PONTMERCY Philip Jalmelid

COSETTE Emmi Christensson

ÉPONINE Ida Högberg

ENJOLRAS Anders Gjönnes

GRANTAIRE Glenn Daniel Nilsson

FEULLY Fredrik Lexfors

COMBEFERRE Daniel Engman

COURFEYRAC Andreas Eldeen

LESGLES Johan Karlsson

PROUVAIRE Johan Karlsson

Joly Sonny Enell

Copin Sophie Nilsson

DUPOND Micaela Sjöstedt

GAVROCHE Ivar Lodén Håkansson

LILLA COSETTE Beata Ljunggren

LILLA ÉPONINE Arbenita Hyseni

FOLK, ÖVERKLASS,KROGGÄSTER,PROSTITUERADE M FL
Lunds dans- och musikalgymnasium, Malmö Operakör

STATISTER
Fredrik Andersson, Jonathan Franck, Carl-Adam Gansén, Jonas Gram, Sam Meyari, Paul Olsson, Sebastian Orre, Anton Swerkerström

Related posts

Kommentera