Marianne Hellgren Staykov – sopran

Marianne Hellgren Staykov – sopran

Utbildning: Framnäs Folkhögskola, musikerlinjen vid Musikhögskolan i Stockholm, Operaskolan vid Royal College of Music i London.

Debut: Elle i Poulencs Vox humana vid Theater Museum Covent Garden 1992.

Roller vid Kungliga Operan: Gryningslärkan och Greta (Humperdincks Hans och Greta), Frasquita (Bizets Carmen), Nattens drottning (Mozarts Trollflöjten), Gilda (Verdis Rigoletto), Olympia (Offenbachs Hoffmanns äventyr), Ebba Sparre/Stefania Chigi (Gefors Christina), Esmeralda (Smetanas Brudköpet), Elden/Näktergalen (Ravels Barnet och spökerierna), Sophie (Massenets Werther våren -06).

Andra engagemang: Despina (Mozarts Così fan tutte, Surrey Opera, Holland Park London och Music Theater Kernow), Adele (J. Strauss Läderlappen, Haddo House Aberdeen och London City Opera på turné i USA), Monica (Menottis Mediet, Singapore Symphony Orchestra), Fransquita med English Touring Opera, Jenny (Weills Mahagonny, Transparant Muziektheater Antwerpen), Greta (Hans och Greta), Nattens drottning, Susanna (Mozarts Figaros bröllop, Garden Opera), Olympia (Hoffmanns äventyr, Central Festival Opera), med Kings Consort: Galatea (Händels Acis och Galatea, Potsdam), med Le Parlement de Musique: Bellezza (Händels Il trionfo del Tempo på turné i Frankrike), med The Royal Carl Rosa Opera Company: Yum-Yum (Gilbert & Sullivans Mikadon på turné i Australien och Nya Zeeland), Wunderbar (Reginateatern) m fl.

Intervju med Marianne Hellgren Staykov i OV-Revyn, medlemstidning för Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm Maj 2009

– Nej, helst inga utlandsjobb. Nu vill jag vara hemma, säger sopranen Marianne Hellgren Staykov, senast aktuell på Operan som Skogsfågeln i Wagners Siegfried.

Sonen Nikolaj, två år, är naturligtvis en bidragande orsak till Mariannes inställning. Nu pusslar hon och maken Georgi Staykov med schemat för barnpassningen när Marianne sjunger på kvällarna på Operan. Det lyckas för det mesta, men ibland rycker mormor in. – Jag vill inte vara borta från Nikolaj, döpt efter sin farfar, flera veckor, som ju blir följden av ett utlandskontrakt. Dessutom har jag rest tillräckligt mycket och hotellrummen blir inte roligare med tiden – snarare tvärtom.

Denna säsong har Marianne, förutom Siegfried, varit med i Sven-David Sandströms Batseba. Där sjunger hon en av fyra profetissor. Ni som sett föreställningen imponerades säkert av dessa fyra sångerskors enorma precision i sina sånginsatser. Enligt Marianne gäller det att slå dövörat till och inte lyssna på de andra, för då kan man lätt komma fel. Hon har under spelåret även sjungit Musette i Bohème.

Nästa säsong blir fullmatad med först Così fan tutte, där Marianne sjunger Despina, sedan blir det Amor i Mats Eks kritikerrosade Orphée. På nyåret 2010 är det premiär på en stjärnspäckad uppsättning av Läderlappen av Johann Strauss d.y. Marianne alternerar med Kerstin Avemo som kammarsnärtan Adèle. Säsongen avslutas så med några föreställningar av Batseba. Sedan stänger Operan och vad vi vet nu blir det i alla fall Läderlappen i Gasklockan och någon turné. Marianne kommer från Piteå och började sin musikutbildning på Framnäs Folkhögskola, f.ö. samma skola som Birgitta Svendén också gick på i unga år. Marianne var klasskamrat med bland andra Peter Mattei och den nu avlidne sångaren Lars Erik Jonsson. – Att jag skulle ägna mig åt musik var ganska självklart. Jag kommer från en mycket musikaliskt aktiv familj. Min far var kyrkomusiker och jag sjöng mycket i kör som barn.

Efter Framnäs blev det alltså Musikhögskolan i Stockholm, men Marianne tyckte inte att den utbildningen räckte utan sökte sedan till Royal College of London, en skola som ligger granne med Albert Hall. – Det var en tuff utbildning, där vi bl.a. gjorde hela operaproduktioner. Konkurrensen var stenhård men jag lärde mig oerhört mycket.

Marianne debuterade 1992 som Elle i Poulencs Vox Humana vid Theatre Museum Covent Garden. Hon fick sedan många andra engagemang och har gjort en rad konserter och medverkat i olika föreställningar runt om i England samt har gästspelat på många olika håll i världen, som Singapore, Australien, Nya Zeeland och Frankrike. Hon turnerade i flera år med Gilbert & Sullivansällskapet Carl Rosa Opera och har gjort mycket operetter med dem, inte minst Mikado, som är en mycket uppskattad produktion utomlands, men som vi inte fått se här i Sverige. – För några år sedan kände jag och min man att det räckte. Vi ville flytta till Sverige. Jag måste ju börja i någon ända och ringde upp Operan och erbjöd mina tjänster som operasångerska. Då hade jag fått ett engagemang på Reginateatern i operetten Wunderbar. Jag ville att dåvarande operachefen Claes Håkan Ahnsjö skulle komma och lyssna på mig och efter att ha tjatat en del på honom kom han också och erbjöd mig ett långtidskontrakt. Men sedan slutade Ahnsjö och löftena han gett mig gällde inte längre. Men jag fick så småningom en provsjungning på stora scenen som till slut resulterade i ett kontrakt.

Marianne debuterade på Operan som Gilda i Rigoletto och sedan blev det bl.a Olympia i Hoffmanns äventyr, Nattens drottning i Trollflöjten, (självklart för en koloratursopran), Ebba Sparre/Stefania Chigi i Gefors opera Christina och många fler roller.

Marianne och maken Georgi Staykov, som är bulgarisk filmskådespelare men högst verksam i en rad svenska filmer, bor på Dalarö utanför Stockholm. Marianne är fast anställd på Stockholmsoperan sedan 2008. – En av mina drömroller är Zerbinetta i Ariadne på Naxos. Det är en roll som jag tycker passar min röst perfekt. Den operan har inte givits i Stockholm på ett tag så det är kanske dags när Operan återupptar sin verksamhet efter reparationerna. – Skogfågeln är en ganska knepig roll att sjunga även om den är kort. Normalt brukar inte Skogsfågeln finnas med på scenen utan sjungas från kulissen, men Staffan Valdemar Holms idé att jag får vara med på scenen är briljant. Jag tyckte det kändes lite svårt att hoppa in i rollen i stället för Hilde Leidland, som tyvärr blev sjuk och sedan gick bort. Men jag tycker mycket om rollen och det sätt som Skogsfågeln presenteras på i Staffan Valdemars Holms regi.

Ur OV-Revyn (2009) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg och Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida

Aktuella och kommande engagemang

 

 

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Siegfried Skogsfågeln Kungliga Operan Stockholm 29.1.2008
Batseba Liten profettissa Kungliga Operan Stockholm 13.12.2008
Siegfried Skogsfågeln Kungliga Operan Stockholm 12.3.2009
Triumf och tragedi Kvinna Kungliga Operan Stockholm 15.10.2010
La Boheme Musetta Kungliga Operan Stockholm 24.5.2011
Figaros bröllop Susanna Kungliga Operan Stockholm 3.9.2011
Karmelitsystrarna Syster Constance Kungliga Operan Stockholm 22.10.2011
Capriccio En italiensk sångerska Kungliga Operan Stockholm 13.2.2012
Trollflöjten I:a damen Kungliga Operan Stockholm 9.10.2012
Trollflöjten I:a damen Kungliga Operan Stockholm 19.10.2012
Maskeradbalen Oskar Kungliga Operan Stockholm 24.11.2012
Peter Grimes 1 Niece Kungliga Operan Stockholm 4.5.2013
Trollflöjten I:a damen Kungliga Operan Stockholm 18.1.2014
Idomeneo – re di Creta Ilia Drottningholms slottsteater 6.9.2014
Pelléas och Mélisande Yniold Kungliga Operan i Stockholm 19.3.2016
Nixon in China Chiang Ching Kungliga Operan i Stockholm 14.10.2016

Läs mer

Kungliga Operan

Naxos 

Gun Wållgren stipendiat 2014

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts

Kommentera