Maskeradbalen succé på Teater Pero

Maskeradbalen succé på Teater Pero

Maskeradbalen succé på Teater Pero

Maskeradbalen succé med Opera Vegas gästspel på Teater Pero

I går var jag på två alldeles speciella operaupplevelser dels Opera Vegas gästspel på Teater Pero med Giuseppe Verdis ”Maskeradbalen” eller som den heter på originalspråket ”Un Ballo in maschera” dels nypremiären på ”Tosca” på Kungliga Operan. (Mina intryck från den föreställningen kommer i ett separat inlägg under morgondagen.)

Det var med stor spänning som jag begav mig till Stockholm och resan dit var mer än timme försenat,och tanken på hemresan med nattbuss hade redan börjat infinna sig, men jag hade bestämt för att se just denna premiär och huvudskälet var att jag ansåg att det var spännande att höra en opera där musiken framfördes av en pianist. På så sätt blev det en dubbel premiär för mig.

Operan har sin handling förlagd i två olika versioner främst på grund av att den dåtida italienska censuren inte kunde acceptera ett kungamord inte ens på scenen. Ibland ges operan som ett mord på en guvernör i ett främmande land.

I Opera Vegas version, regisserad av Catarina Gnosspelius, som på sommaren arbetar med Läckö slottsteater, är en något förkortad version av Erik Lindegrens svenska nyöversättning som hade premiär på Kungliga Teatern, tror jag, 1958.

Ensemblen kom som jag tidigare nämnde från Opera Vega och några av sångarna känner jag sedan tidigare eftersom de båda medverkade i radioprogrammet Sopoperastudion som gick vid lunchtid några måndagar för ett par år sedan, nämligen tenoren John Haque och barytonen Thomas Sepp. John Haque sjöng förra året Nemorino i Donizettis ”Kärleksdrycken” på turné i Skåne med Skånska Operan.

Teater Pero är en liten teaterscen med plats för ett hundratal personer belägen mittemot Stockholms stadsbibliotek på Sveavägen.

Scenografin eller rättare sagt scengolvet bestod av ett antal stolar av ungefär samma modell plus en särskild stol för Gustaf III. I den andra änden stod ett piano och det var pianisten Alexander Nordwall som svarade för det musikaliska – med den äran.

Sångarna var alla klädda i tidstypiska kläder och det upplevde jag som ett extra plus och det gjorde hela föreställningen så mycket mer levande och intressant.

Sångarna gjorde överlag ett mycket bra intryck och mest imponerad av tenoren. Är vi inte det alla? John Haque gjorde ett fantastiskt bra insats såväl sångligt som sceniskt. Det är utan tvekan den bästa prestation som jag har sett av honom och det är ju ändå en både stor och dominerande parti.

I andra akten imponerade Thomas Sepp storligen, vilken röst och med ett mycket trovärdigt scenisk utstrålning ja det var också en av höjdpunkterna i föreställningen. Jag ryser fortfarande i kroppen när jag hör hans greve Holberg.

Bland damerna, Amelia som sjöngs av Anna-Louise Johansson, Otto kungens page, sjöngs av kolaratursopranen Johanna Ringarp och Ulrika spåkvinnan sjöngs av Stina Lindberg. Här är det absolut helt omöjligt att utse en segrare och det är ju inte heller nödvändigt. Alla tre var helt perfekta i sina respektive partier och kompletterade varandra och övriga i ensemblen på ett helt perfekt sätt.

De övriga herrarna Jaakko Kerola som sjöng Greve Horns parti och Christian Håkansson som sjöng Kapten Anckarström här blev jag mest imponerad av den sistnämnde, men samtidigt skall det ju påpekas att de har relativt små partier, så här är bedömningen svårare att göra. Ett bra ensemblespel anser jag ändock att jag kan konstatera. Särskilt bra blev det när vi fick se att det faktiskt var just Anckarström som mördade Gustav III, egentligen.

Sammanfattningsvis kan jag uppmana alla operaintresserade stockholmare och övriga ute i landet boende att bege sig till Teater Pero och det nu pågående gästspelet av Opera Vega. Det ges ytterligare fyra föreställningar och nästa är nu på måndag och sista föreställningen ges måndagen den 14 mars. Gör det!

Avslutningsvis får jag också hoppas att kulturministern inte satt i salongen för då kanske hon skulle få argument att skjuta på beslutet att bygga ett nytt operahus i Kungliga huvudstaden och det är ingen önskvärd utveckling.

Här kan du lyssna på ett litet utdrag c:a 6:30 in i programmet

Svd:s recension kan du läsa här

Vill du veta mer om Opera Vega besök deras hemsida

Vill du veta mer om Teater Pero kan du besöka deras hemsida

Related posts

Kommentera