Mellika Melouani Melani speciell regissör 1973-

Bernadette Colomine
85 / 100

Mellika Melouani Melani undersöker skamfulla begär till sex och död, och motsättningar mellan politisk vilja och total meningslöshet. Hennes uppsättningar har ifrågasatt teaterns form och funktion, för att sedan bygga upp en ny personlig ritual kring existentiella frågor.

Mellika Melouani Melani speciell regissör 1973-

Mellika Melouani Melani är regissör och konstnär, utbildad skådespelerska på Teater och Operahögskolan Göteborg. Därefter verksam som skådespelerska i flera uppmärksammade produktioner.

Övergick gradvis till att regissera med “Vem ska trösta Mona” som regidebut. Har rönt uppmärksamhet med bland annat “Rigoletto – djurisk åtrå” på Uppsala Stadsteater, “Woyzeck” på Radioteatern, “Vi som är hundra” på Göteborgs Stadsteater, “Carmen” på Backa Teater och “Köpmannens kontrakt” på Dramaten.

På Teater Tribunalen har hon varit verksam som regissör sedan 2006 med produktioner som “Publikförolämpning”, “Ebberöds bank” och “Ulrike Maria Stuart”. Hennes arbeten och arbetsmetoder har uppmärksammats och vid flera tillfällen inbjudits till festivaler såsom Göteborg dans & teaterfestival 2008 och Baltic Circle 2004 och 2007.

I juni 2010 blev Mellika Melouani Melani föreställning “Vi som är hundra” inbjuden till den europeiska festivalen i Wiesbaden.

Erhöll svenska teaterkritikernas pris 2010 för “Carmen”, “Babel” och “Arabiska Mäns Mobbade Kroppar”, med motivering  att
“Mellika Melouani Melani överraskar, oroar, djuplodar och imponerar som teatermakare”.

Läs mer