Turandot på Folkoperan 2017

Turandot på Folkoperan 2017 Annlouice Lögdlund som Turandot - Fotograf: Mats Bäcker
81 / 100

I går presenterades Turandot, Puccinis ofullbordade. Det är ett verk, som alltså är ofullbordat och som dessutom kommer med två olika slut. På premiären hade det konstnärliga teamet valt Alfano-slutet. Det känner jag mig belåten med, eftersom det är mer följdriktigt att en i laget fick fullborda verket.

 Turandot på Folkoperan 2017

I Folkoperans devis står det att de presenterar opera för alla och det låter ju bra, men det är knappast alltid fallet. Alltså att det är opera för alla och då tänker jag särskilt på regissörens senaste verk La Traviata.

Ärligt talat förstår jag inte hennes fascination för att låta män uppträda i damunderkjolar. Inte heller, som igår,låta en grupp unga män springa runt på scenen. Eller hänga ned från taket sittande på varsitt bildäck endast ifört kalsonger. Från min plats noterade jag att de inte kände sig särskilt bekväma med situationen.

Det är tveksamt om jag delar hennes regi-upplägg, där hon ju delvis bortser från grundhistorien till exempel genom att ersätta Turandots anmoder med  en yngre kopia av Turandot.

Hennes ambition att modernisera Puccinis klassiska verk med kravallutrustad polis som jagar bort romerna från Pekings gator och torg känns varken bra eller nödvändigt. Faktiskt närmast olustigt för vad har romernas utsatta läge med att göra med grundhistorien?

Tanken att de kejserliga ministrarna,Ping Pang och Pong görs till kravallpoliser kan jag acceptera och leva med.

Det koreografiska snittet, videoscenografin och scenografin i övrigt ger jag full poäng. Det känns genomarbetat och konsekvent och jag gillar särskilt när koristerna får fördjupade uppgifter och inte bara sjunger.

Det är också alldeles utmärkt att man utnyttjar scen och salong och låter körer och korister sjunga från olika delar av scen och salong.

Som helhet är det absolut en av de bästa uppsättningar som jag har upplevt signerade Mellika Melouani Melani!

Musikaliskt och vokalt räknar jag också Turandot till en av de bästa uppsättningar som jag har upplevt på Folkoperan. Det är alltid spännande att få se hur orkestern är placerad och dirigenten har en viktig roll som hon klarade alldeles utmärkt!

Det var ju premiärkväll och en del nervositet bland sångarna kunde jag notera. Prins Calaf var kanske inte i bästa form?Vokalt lät det tidvis bra, men han borde nog tänka mer på det sceniska agerandet. Det är dock inget att oroa sig för efter några föreställningar kommer det sannolikt att bli hur bra som helst.

Föreställningen inleddes med strupsång och därefter lät mandarinen tillkännage, på välljudligt sätt,Turandots kungörelse att varje friare måste lösa tre gåtor. För att vinna hennes hand och för den som misslyckades väntade döden…

Det sjöngs alldeles utmärkt och inte minst i de olika körerna. Det här var en kväll då rösterna passade särskilt väl i hop. Här tänker jag särskilt på Ping, Pang och Pong. Kombinerat med ett utmärkt sceniskt agerande tillhör det en av föreställningens höjdpunkter.

Ping sjöngs av Anton Eriksson och jag har nog aldrig upplevt honom så bra som han var i går. Kraftfullt, klangfullt och välljudande. Tillsammans med tenorerna visade han var skåpet skulle stå.

Bäst på plan var utan tvekan Turandot själv. Det var kraftfullt och mycket njutbart! Det var inte utan konkurrens från Líu och tillsammans med Timur svarade de två sistnämnda för en annan av kvällens höjdpunkter. Framförallt uppskattade jag balansen mellan sopranerna som balanserades utmärkt av Timurs mörkare läge.

Sammanfattningsvis räknar jag premiären på Turandot som ännu en stor operahändelse, som du inte bör missa!

Om föreställningen

Premiär 18.9.2017 på Folkoperan

Upphovspersoner

Musik: Giacomo Puccini
Libretto: Giuseppe Adami- Renato Simoni|Svensk översättning: Tobias Ringborg (efter Sven Lindström)

Team

Musikalisk ledning: Marit Strindlund
Regi: Mellika Melouani Melani
Scenografi: Hanna Reidmar
Videoscenografi:Visual Relief
Ljus: Patrik Bogårdh
Kostym: Jaminda Asplund Blanco
Mask & peruk: Therésia Frisk
Koreografi: Tove Sahlin
Dramaturg: Magnus Lindman

Medverkande

Turandot: AnnLouice Lögdlund
Calaf: Mathias Zachariassen
Ping: Anton Erikssson
Pang: Wiktor Sundqvist
Pong: Fredrik Strid
Liu: Henriikka Gröndahl
Timur: Markus Schwartz
Ulrik Qvale
Lilla Turandot
Girilal Baars

Kör: Arash Azarbad|Magnus Billström|Linus Flogell|Joel Forsström|Kaj Hagstrand|Alexandra Hedin|Karin Kjellgren|Ulrika Nilsson|Ulrika Skarby|Erika Tordéus|Ulrik Quale|Margareta Westerlind|Kormästare: Lone Larsen|

Vakter/prinsar/sirener: Girilal Baars|Viktor Dal|Ruben Faringer Hultberg|Yingchou Han|Jakob Hesselberg|Armin Kemura|James Kirby|Simon Lundvall|Tj Miansangi|Mattias Ng|Alessandro Parella|Theo Silferhjelm|Love Zuniga Elfström|

Läs mer