Messias – säsongspremiär på Gamle Scene

Messias på Det Kongelige Teater Gamle Scene - synopsis
Messias - säsongspremiär på Gamle Scene
Messias – säsongspremiär på Gamle Scene

Messias – säsongspremiär på Gamle Scene

Messias på Gamle Scene i Köpenhamn 12 september 2012

Musik: Georg Friedrich Händel|Oratorium baserat på texter av Charles Jennens

Premiären på G F Händels ”Messias” blev en mörk och dyster upplevelse. ”Messias” är ju egentligen ett oratorium och som därför vanligtvis ges i kyrkan Jag förstår inte riktigt varför teaterledningen har valt att sätta upp verket på scenen och huvudskälet till detta är ju helt enkelt att det inte händer mycket i verket eller uttryckt på annat sätt: verket saknar handling och kraften ligger ju i musiken och den egna personliga tolkningen av just musiken.

Det skall dock genast konstateras att detta var första gången, som jag upplevde verket i sin helhet och i det sammanhanget kan jag då konstatera att verket inte är helt okänt men, jag har ju mest lyssnat på ”Halleluja-kören” plus ytterligare något stycke.

Det skall också konstateras att Händel inte tillhör min innersta krets av favoritkompositörer, även om jag har lyssnat och inte utan viss behållning och glädje på hans mest kända operor till exempel ”Xerxes”. Samtidigt så handlar det om barockgenre, som jag anser mest kännetecknas av vacker, men långsam musik och med en och annan bra aria, men i övrigt är det långsam för att inte skriva enahanda musik som gäller.

För att skapa spänning i verket hade den australienske regissören lagt till några videoprojektioner och ibland andra kraftfulla effekter, som blixt och dunder. Tanken med att göra uppsättningen till ett teaterstycke med musik och sång var nog helt nödvändigt för att motivera uppsättningen, men jag tror nog att jag fortsättningsvis föredrar att njuta av verket på den plats som den egentligen är skriven för – i en kyrka.

På de sångliga kvaliteterna kan jag dock inte klaga och särskilt roligt var det ju att åter få uppleva den Kungliga Operakören i sitt esse. För de krävande solistinsatserna hade man tagit hit två sångare från Tyskland och i övrigt svarade husets egna operasolister för ett väl utfört arbete.

Om det sceniska är det inte mycket annat att skriva än att det var mörkt och dystert och av det som jag uppfattar som glädjen i musiken såg jag inte mycket av. De tre skådespelarna, varav jag särskilt vill framhålla han som spelade Jesus så utgjorde de ett viktigt och nödvändigt komplement till kören – och solistinsatserna.

Avslutningsvis kan jag ändå råda dig som gillar barockmusik att se föreställningen, men för egen del anser jag nog att säsongsöppningen borde ha skett med ett genuint operaverk och varför inte med en repris av till exempel ”Cosi fan tutte”, om teaterledningen inte anser sig ha råd eller möjlighet att sätta upp en ny uppsättning.

Halleluja- 3000 körsångare i Globen med Kjell Lönnå

Övriga recensioner

Gregers DH

Thomas Michelsen i Politiken

Sören Kassebeer i Belingske Tidende

Lise Junget om sin upplevelse av föreställningen:

Oratorium-teater-opera … what’s in a name ! Mener at vide, at Händel havde et ønske om, at hans oratorier ville blive opført i en dramatisk teaterversion, og det ønske har Det Kongelige Teater i en fremragende opførelse formået at opfylde. Det var en stærk oplevelse, dramatisk voldsom følelsesladet takket være et eminent operakor og nogle af de mest fremtrædende solister fra Operaen. Jeg troede (også !) at jeg kendte ”Messias” fra teksten, de utallige koncerter og CD’er, men nu fik dette oratorium en helt ny og meget aktuel dimension i David Freeman’s sceniske version. BRAVI Sine Bundgaard, Elisabeth Jansson Hanne Fischer Inger Dam-Jensen, Concerto Copenhagen med Lars Ulrik Mortensen, alle andre protagonister og i særdeleshed et operakor, der i næsten 2 timer sang helt uden noder. Rejoice greatly ♥

Produktionsteam

Dirigent: Lars Ulrik Mortensen

Regissör: David Freeman

Scenografi: David Roger

Kostymdesign: Louie Whitemore

Koreografi: Julian Moss

Videodesign: Shuang Zou och Marco Devetak

Medverkande

Johannes Chum

Florian Plock

Elisabeth Jansson

Hanne Fischer

Inger Dam-Jensen

Sine Bundgaard

Anna Mülmann Orlowicz

Det Kongelige Operakor

Concerto Copenhagen

Skådespelare

Jesus: Janek Lesniak

Maria: Birgitte Boesen

Judas: Bo Thomas

Related posts

Kommentera