Michael Weinius vann 2009 – års Operapris

Tidskriften OPERA Operapriset – vinnare tenoren Michael Weinius

 

Michael Weinius vann 2009 – års Operapris

Vinnare av tidskriften Operas pris 2009-års bästa sångartist blev inte helt oväntat Michael Weinius även om han hade hård konkurrens av tre damer. Är det femte gången gillt, man säger?

Självklart tycker jag att Michael Weinius är en värdig vinnare, jag såg honom första gången i Malmö Operans uppsättning av W A Mozart´s Cosi fan tutte, 1996 och då sjöng han i barytonfacket. Några år senare blev han MOMT:s stipendiat för sin roll i Verdi´s Maskeradbalen.

Vid prisutdelningen sjöng han Wintersturme från Valkyrian första akt och då förstod jag att här har vi en wagnersångare i vardande. Det var naturligtvis ingen kvalificerad gissning, men så blev det och på den vägen forsätter det.

Om jag ska vara helt ärlig så är jag inte helt säker på att jag själv röstade på honom och därför känns det ju extra bra att han vann omröstningen.

Anledningen till att jag troligtvis inte röstade på honom är för att jag uppfattade att omröstningen specifikt gällde hans prisade insats i Benjamin Brittens opera Peter Grimes och den föreställningen, som för övrigt gick på Norrlandsoperan hade jag inte sett.

Grattis till priset, Michael Weinius!

Läs mer om Michael Weinius:
2009- års vinnare av Operas tävling
Kaffekopp och cigarrettrök om Michael Weinius
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Publicerad i Nytt, Operapris Taggar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

april 2015
m ti o to f l s
« Mar    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Operakategorier

I 2015 er det 150 år siden, komponisten Carl Nielsen blev født. Den begivenhed fejres med en nyopsætning af komponistens allerførste opera. Saul og David er historien om kongen, der lider af indædt jalousi over den unge David, som har vundet folkets gunst ved at nedkæmpe kæmpen Goliat.

For den musikalske ledelse står Kongelig Kapelmester Michael Schønwandt, der er en af tidens mest indlevende kendere af Carl Nielsens musik. Han har bl.a. indspillet alle Carl Nielsens symfonier. Forestillingen instrueres af englænderen David Pountney, der er passioneret Carl Nielsen-entusiast.

I 2004 satte Pountney selv Maskarade op ved Bregenzfestspillene i Østrig, og nu gælder det så Nielsens noget mere dramatiske debutopera Saul og David.

Forbered dig på en kraftpræstation af prisbelønnede Johan Reuter i det dramatiske titelparti som Kong Saul og Ann Petersen som Davids elskede Mikal. Carl Nielsen komponerede en række enestående korsatser til Saul og David – og med et udvidet operakor er der lagt op til et brag af en festaften på Holmen.

Forestillingsintroduktioner
Ved de øvrige forestillinger er der en kort introduktion på ca. 10 minutter i foyeren 30 minutter, før forestillingen begynder. Bemærk: Ved de korte introduktioner er der ingen siddepladser.
Alle introduktionerne er gratis, og alle er velkomne.

Saul og David synges på dansk med engelske overtekster.

Scene: Operaen Store Scene
Titel: Saul og David
Kunstart: Opera
Spilleperiode: 17. apr. - 09. jun. 2015
Varighed: Ca. 2 timer og 40 min. inkl. 25 min. pause
Pris: 125kr - 795kr
Spilledatoer: 17/04, 19/04, 23/04, 28/04, 03/05, 05/05, 10/05, 09/06

Dirigent: Michael Schønwandt | Iscenesættelse: David Pountney | Scenografi og kostumedesign: Robert Innes Hopkins

25 april - 29 maj 2015
Kvartett

Säsongen avslutas med Kvartett, en opera om sex och makt. Kirstin Chávez, gestaltar kvinnorollen i denna kammaropera för stor scen och klassisk orkester med elektroniska inslag.

Kvartett är en av senare års mest uppmärksammade nya operor och hyllades vid uruppförandet på La Scala i april 2011.

Pjäs och film
Operan bygger på Heiner Müllers kontroversiella pjäs, en nytolkning av Pierre Choderlos de Laclos brevroman Farliga förbindelser (Les Liaisons Dangereuses) från 1772. Romanen har filmatiserats fyra gånger, bland annat av Stephen Frears i Farligt begär 1988, med Glenn Close och John Malkovich, och året därpå i Milos Formans Valmont.
Kirstin Chávez

Rollen som markisinnan de Merteuil sjungs av Kirstin Chávez. Chávez har sjungit på scener som Metropolitan i New York och är berömd för sin Carmen, men hon har också byggt ett rykte som uttolkare av samtida amerikansk opera – Helen Prejean i Jake Heggies Dead Man Walking och Sharon Falconer i Robert Aldridges Elmer Gantry är bara några exempel. Chávez sjöng rollen som markisinnan de Merteuil i Luca Francesconis Kvartett på Royal Opera House i somras. Se och hör Kirstin Chávez.

Handling
Markisinnan de Merteuil och Vicomte de Valmont roar sig med ett dödligt spel med andras och varandras hjärtan. Under det bittra könskrigets turer går de två ut och in i varandras roller. Vem är vem? Och var befinner vi oss? I en salong före den franska revolutionen eller i en bunker efter tredje världskriget?

Regi
Regisserar gör Stefan Johansson, Malmö Operas chefdramaturg och försteregissör som 2013 mottog Thalia-priset för sin uppsättning av Reimanns Lear. Året dessförinnan hyllades han för sin iscensättning av Wagners Parsifal. Johansson har regisserat flera av Müllers pjäser, också Kvartett 1987 på Teater 9 i Stockholm. Nu tar han sig an denna historia i operans form.

Musiken
I operan Kvartett förekommer elektroniska inslag, som kompositören Luca Francesconi har tagit fram tillsammans med Serge Lemouton, som jobbar på IRCAM.

IRCAM, med lokaler i anslutning till det välkända Centre Pompidou i Paris, är ett institut som sysslar med mötet mellan konst, vetenskap och teknologi inom området musik och ljud. Man vill främja användandet att forskning och teknologi inom den nutida musiken och främja musikens förnyande.
Forskare, doktorander och kompositörer arbetar med en mängd olika projekt. Det kan vara framtagning av mjukvara till datorer, att organisera multidisciplinära möten och göra research eller forska inom exempelvis akustik, kognitiv psykologi, perception och musikvetenskap.

Kompositören Luca Francesconi hävdar att han drogs som en mal till en ljuslåga av Müllers fantastiska pjäs. Musiken är klangfull och vacker. Tonsättarens namn är måhända bekant, då han verkar som professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö.

Föreställningen 29 maj är en del av scenkonstbiennalens program, som hålls i Malmö 26-31 maj.

Opera
15 apr 2015 – 30 maj 2015, Regionala föreställningar.
2 timmar and 20 minuter, inkl. 1 paus.

RIGOLETTO
Italiensk operapassion på svenska. Upplev ett av operalitteraturens verkliga mästerverk i skarp närbild. Hudnära känslor och stark publikkontakt utlovas när vi ger oss ut på turné i ett operatält!
Mats Persson (Rigoletto)

Våren 2015 tar GöteborgsOperan Verdis Rigoletto på tältturné till sju orter i Västra Götaland. I samband med operabesöket blir det även fler arrangemang, till exempel konserter med lokala artister. Tältturnén görs i samarbete med kommuner och andra aktörer på spelplatserna och är en viktig del i GöteborgsOperans arbete att öka intresset för opera och nå ut till fler.

Vi kommer att besöka sju orter under
våren 2015, se nedan.
SPELPLATSER OCH KONTAKTINFORMATION:

15–19 april, Skövde
Spelar i Operatältet vid GöteborgsOperans Skövdescen på Eric Ugglas plats

Biljetter 031 - 13 13 00 eller www.opera.se

Obs, biljetter hanteras av respektive spelort och därför kan endast biljetterna till föreställningen vid GöteborgsOperans Skövdescen bokas på opera.se

23–25 april, Vänersborg
Spelar i Operatältet i Vänerparken
Biljetter 0521-135 09 eller www.visittv.se

29 april–2 maj, kungshamn
Spelar i Operatältet vid Sotenäs Idrottshall i Kungshamn

Info 0523-664612 eller www.nortic.se

7–9 maj, Borås
Spelar i Operatältet på Bäckängsgymnasiets grusplan i Borås

Biljetter 033-35 70 90 eller www.ticnet.se

13–16 maj, Partille
Spelar i Operatältet på grusplanen intill Bovieran i Partille
Biljetter 031-792 96 00

21–23 maj, Ulricehamn
Spelar i Operatältet vid Bryggan i Ulricehamn

Biljetter 0321-59 59 59 eller www.ulricehamn.riksteatern.se

28–30 maj, Tidaholm
Spelar i Operatältet framför Tidaholms Stadsbibliotek

Biljetter 0502-60 62 08 eller www.tidaholm.se

Handling

Den tragiska historien om den olycklige hovnarren som försöker skydda sin dotter mot världens ondska, och i synnerhet mot den notoriske flickjägaren Hertigen av Mantua, kan berättas om och om igen på nya sätt.

Regissören Rikard Bergqvist berättar den så här:

Rigoletto är allt-i-allo på ett lyxigt men skumt gym. Hans chef, en sexmissbrukande finansman och politiker, inleder en farlig relation med Rigolettos dotter Gilda – och hjälpredan förvandlas till hämnare…

GöteborgsOperans Rigoletto är Verdis opera i nytt format: med två musiker, en ”kör” på tre personer och några av våra absolut bästa sångare. I vårt operatält hamnar du riktigt nära händelsernas centrum. Räkna med underhållning, skruvad samhällssatir och stark passion, allt berättat på svenska – men med italienskt driv!

I titelrollen ses husets solist Mats Persson, som efter en rad stora roller som Macbeth, Amfortas i Parsifal och Enrico i Lucia di Lammermoor nu möter utmaningarna i denna mångfacetterade gestalt. Hertigen gestaltas av vår ”italienske” tenor Tomas Lind medan den oskuldsfulla Gilda görs av stjärnskottet Sofie Asplund.
Team
Musikalisk ledning
Joakim Kallhed
Regi
Rikard Bergqvist
Scenografi och kostymdesign
Tomas Sjöstedt
Ljusdesign
Joakim Brink
Koreografi
Monica Milocco

Medverkande
Kungen
Tomas Lind
Rigoletto
Mats Persson
Gilda
Sofie Asplund
Monterone/Sparafucile
Peter Loguin
Fru Ceprano/ Giovanna/ Assistenten/ Maddalena
Karolina Blixt
Marullo/ kör
Erik Lundh
Borsa/ kör
Glenn Kjellberg
Ceprano/ kör
Karl Peter Eriksson
Musiker
Piano
Joakim Kallhed
Violin
Erika Risinger
Cello
Kerstin Anderson

Oplev årets vildeste musical, når Det Kongelige Teater præsenterer Cabaret på Gamle Scene

Berlin, 1931. To år før nazisterne overtager magten. Den unge amerikanske forfatter Cliff møder natklubsangerinden Sally i cabaret-klubben The Kit Kat Klub. Her står løssluppenheden, dekadencen og finkulturen i skærende kontrast til den tiltagende paranoia, der præger virkeligheden udenfor.

Med afsæt i The Kit Kat Klub afsløres både kærlighedsaffærer og tragiske skæbner forårsaget af det tilspidsede, politiske klima. Cliff må således se værtinden på sit pensionat, Fraülein Schneider, aflyse sit planlagte bryllup med den ældre logerende hr. Schultz, der viser sig at være jøde.

Med både minimalistiske scenetricks og forrygende kulisser i storladen Las Vegas-stil skaber scenografien rammerne for denne udødelige historie. Læg dertil over 200 kostumer, der spænder fra trash couture, det stilede, det sexede og helt igennem outrerede samt et velspillende band og populære sange.

Kort sagt: Cabaret er et forførende og dramatisk musical-show, man sent vil glemme.

Musicalen bygger på John Van Drutens stykke, I Am a Camera fra 1951, som er inspireret af Christopher Isherwoods roman fra 1939, Goodbye to Berlin. Isherwood var homoseksuel og boede i Berlin i starten af 30’erne, hvorfra han har hentet såvel miljø som personerne til sin berømte roman.

Cabaret foregår på dansk mens sangene synges på engelsk. Der vil blive anvendt stroboskoplys under forestillingen.

OBS: Der er to casts på Cabaret - se hold og datoer under "Rollefordeling" længere nede.

CABARET – manuskript af Joe Masteroff, baseret på stykket af John van Druten og Christopher Isherwoods roman. Musik af John Kander, sangtekster af Fred Ebb. Urpremiere produceret og iscenesat på the New York Stage af Harold Prince. Teaterforlag: Nordiska Aps - København

Opera
18 apr 2015 – 28 maj 2015, Stora scenen.
2 timmar, inkl. 1 paus.
Team
Dirigent
Evan Rogister
Regi
David Radok
Scenografi
Martin Chocholoušek
Kostymdesign
Zuzana Jezková
Ljusdesign
Torkel Blomkvist
Medverkande
RIDDAR BLÅSKÄGGS BORG
Riddar Blåskägg
Anders Lorentzson
Judith
Katarina Giotas

ERWARTUNG
Kvinnan
Katarina Karnéus

RIDDAR BLÅSKÄGGS BORG/ ERWARTUNG
En fantasieggande, skrämmande och utmanande dubbel som djupborrar i det mänskliga psyket. Inträde sker på egen risk.
RIDDAR BLÅSKÄGGS BORG
Opera i en akt av BÉLA BARTÓK (1881-1945). Libretto BÉLA BALÁZS.

Framförs på ungerska med svensk översättning på textmaskin.

Den unga Judith har just gift sig med den dystre riddar Blåskägg. Hon vill veta allt om honom. Det får hon genom att öppna dörrarna i hans borg, dörrar som egentligen är olika ingångar till hans själ. Verket har beskrivits som en psykoanalys där såväl patienten som psykiatern går under.

Erwartung
Monodrama i en akt av ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951).
Libretto MARIE PAPPENHEIM. Framförs på tyska med svensk översättning på textmaskin.

Kvinnan i Schönbergs Erwartung (Förväntan) irrar omkring i en skog. Hon drivs av svartsjuka och letar efter sin älskade. Plötsligt tycker hon sig se honom död. Vem har mördat honom? Är det kanske hon själv? Eller har hon drömt alltihop?

Regissör David Radok knyter de två verken till varandra som en helhet. Scenografen Martin Chocholoušek gjorde senast hos oss den storslagna dekoren till Puccinis Turandot. Riddar Blåskägg görs av husets Anders Lorentzson, medan Katarina Giotas återkommer som hans Judith. Som kvinnan i Erwartung har Katarina Karnéus sin kanske största utmaning hittills.

Spelplan
april 2015
lör 18/4
18:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
Köp
fre 24/4
19:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
ons 29/4
19:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
maj 2015
sön 3/5
18:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
tors 7/5
19:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
sön 17/5
15:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
lör 23/5
18:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen
tors 28/5
19:00
Riddar Blåskäggs borg / Erwartung
Stora scenen

Fejringen af Carl Nielsens 150-års fødselsdag er en oplagt lejlighed til at byde på et gensyn med Danmarks ukronede nationalopera Maskarade – iscenesat af en af tidens mest talentfulde, danske operainstruktører.

Leander og Leonora mødes til et maskebal, og forelsker sig hovedkulds i hinanden. Ulykkeligvis har deres forældre lagt planer for de unge menneskers fremtid, og især pigens far gør sit for at forpurre datterens drøm om den mand, hun elsker. Hvordan den historie ender, må vi vente med at høre. Men vist er det, at Maskarade leverer en både farvestrålende og festlig klangbund til fejringen af Carl Nielsen.

Operaens solistensemble med gæstesolister folder sig ud i fuldt flor med den Holberg-baserede komedie om gnavne gamle mænd, ung kærlighed og et væld af skøre forviklinger. Forestillingen er en repremiere på Kasper Holtens opsætning fra 2006, og du kan glæde dig til et farvestrålende destillat af en af Danmarkshistoriens mest charmerende operaer.

Forestillingsintroduktioner
Ved de øvrige forestillinger er der en kort introduktion på ca. 10 minutter i foyeren 30 minutter, før forestillingen begynder. Bemærk: Ved de korte introduktioner er der ingen siddepladser.
Alle introduktionerne er gratis, og alle er velkomne.

Maskarade synges på dansk med engelske overtekster.

Nykredit er eksklusiv forestillingssponsor for Maskarade.

Scene: Operaen Store Scene
Titel: Maskarade
Kunstart: Opera
Spilleperiode: 28. mar. - 21. maj. 2015
Varighed: 2 timer og 35 minutter inkl. 1 pause à 20 minutter
Pris: 125kr - 895kr
Spilledatoer: 28/03, 08/04, 11/04, 18/04, 26/04, 02/05, 09/05, 12/05, 15/05, 17/05, 21/05

Dirigent Per Otto Johansson | Instruktør Kasper Holten og Morgan Alling | Assisterende instruktør Natascha Metherell | Scenografi og kostumer Marie í Dali | Lysdesign Jesper Kongshaug

Blodig maktkamp mellan två drottningar

Två drottningar, Elisabetta och Maria. Kusiner och rivaler om samma tron och om samme mans kärlek. Maria är katolik, Elisabetta protestant. För att Elisabetta ska behålla sin makt och sin krona måste Maria bort, det säger alla rådgivare. Men kan Elisabetta sända sin rival i döden?

Hat, kärlek, religion och politik är teman i Donizettis opera efter Schillers tragedi om den blodiga maktkampen mellan två drottningar – Elisabet I av England och hennes kusin Maria Stuart av Skottland. Den sistnämnda betraktades av Englands katoliker som landets egentliga och rättmätiga drottning.

Som de två rivaliserande drottningarna hör vi hovsångerskorna Katarina Dalayman och Lena Nordin.

Musik
Gaetano Donizetti
Text
Giuseppe Bardari efter Friedrich Schillers skådespel
Regi
Ann-Margret Pettersson
Scenografi
Roj Friberg
Kostym och mask
Karin Erskine
Ljus
Hans-Åke Sjöquist

Framförs på italienska med svensk text på textmaskin.

Total föreställningslängd ca 2 timmar 30 minuter inkl. paus.

Countertenorer – länkar på Operalogg

Opera – kategorier

Count per Day

  • 558905Antal läsningar totalt:
  • 90Läsningar idag:
  • 940Läsningar igår:
  • 7590Läsningar förra veckan:
  • 29589Läsningar per månad:
  • 258393Antal besökare totalt:
  • 64Besökare idag:
  • 474Besökare igår:
  • 3063Besökare förra veckan:
  • 11763Besökare per månad:
  • 428Besök per dag:
  • 1Besökare online nu:
  • 1 februari, 20131/2-2013:

Kontakt

E-post: mogens.a (snabel-a) telia (punkt) com Postadress: Mogens H Andersson Köpenhamnsvägen 97 217 75 Malmö Tel: 070-3918853

Bloggportaler

Nöje och Underhållning kulturbloggar.nu BlogRankers.com Barnebys Blogglista

Annons

Arkiv

Clef two-factor authentication