Metropolitan Opera – New York

newyorknewyork

Metropolitan Opera New York

The Metropolitan Opera grundades 1883 genom bygget av ”gamla” Met i hörnet av Broadway och 39:e gatan på Manhattan. Innan dess hade operaföreställningar givits, speciellt av gästande operasällkap, på olika teatrar i New York. Rika affärsmän och andra aristokrater finansierade bygget bl.a.genom att köpa sin egen loge på första raden som fick benämningen den gyllene hästskon. Den finns även i det nya huset vid Lincoln Center.

Invigningen ägde rum den 22 oktober 1883 med en föreställning av Gounods Faust med den svenska operastjärnan Christina Nilsson som Margeurite. Under säsongens första två månader framträdde Christina Nilsson inte mindre än 21 gånger i sex olika roller, bl.a Elsa i Lohengrin, titelrollen i La gioconda och som Mignon i Thomas opera. Det är sannerligen ett tuffare spelschema då än vad det är idag.

Då, som nu, sjöng världens ledande sångare regelbundet på Met. Sångare som Lilli Lehmann, Marcella Sembrich, bröderna de Reszke och Dame Nellie Melba avlöste varandra. I november 1903 debuterade Enrico Caruso som hertigen i Rigoletto. I de fem första föreställningarna han sjöng på Met visade han upp sig i fem olika roller! Sammanlagt blev det 863 föreställningar fram till julafton 1920.5ju månader senare var han död. 1920-talets stora amerikanska operastjärnor var utan tvekan Rosa Ponselle och Lawrence Tibbett.

Björling tillhörde tenoreliten på Met i tjugo år. Han debuterade 1938 och sjöng regelbundet fram till sin sista föreställning i slutet av december 1959. Det blev sammanlagt 123 föreställningar, de flesta efter kriget. När den legendariske operachefen Rudolph Bing tillträdde 1950 fick Jussi Björing äran att sjunga titelrollen i Verdis Don Carlos vid öppningsföreställningen för den säsongen.

Nicolai Gedda, Kerstin Meyer och Elisabeth Söderström är andra svenska operastjärnor som sjungit på Met. Elisabeth Söderström sjöng för övrigt sina sista föreställningar 1999, då hon var 72 år. Rollen var grevinnan i Tjajkovskijs Spader dam. Idag är det nog Katarina Dalayman,Peter Mattei, Ann-Sofie von Otter och Nina Stemme, som är de klarast lysande stjärnorna.

De största framgångarna skördade ändå Birgit Nilsson, som debuterade den 18 december 1959 som Isolde. New York Times publicerade recensionen på sin första sida! Birgit sjöng 222 föreställningar fram till avskedet 1981. Hon sjöng alla stora Wagnerpartier och även ett stort antal andra roller som titelrollen i Elektra, färgarfrun i Die Frau ohne schatten samt titelrollerna i Tosca, Turandot och Aida. En av hennes många kolleger var tenoren Franco Corelli deras ”kappsjungning” i andra akten av Turandot är legendarisk.

Maria Callas gjorde ingen större lycka på Met. Hon sjöng enbart en handfull föreställningar. Orsaken lär ha varit att hennes och Rudolph Bings temperapent inte stämde så bra överens. Herr Bing lär ha varit mycket hård i nyporna under sina 22 år som chef för Metropolitan.

Meningen var att Göran Gentele skulle ha efterträtt Rudolph Bing 1972, men Gentele omkom mycket tragiskt i en bilolycka på Sardinien bara några veckor efter att han tillträtt posten som Metchef.

Metropolitan Operahouse var beläget på Broadway vid 39:e gatan fram till säsongsslutet i april 1966.Finalen blev en operagala av sällan skådat slag i vilken världens ledande operastjärnor deltog. Birgit Nilsson var en av de sista som sjöng den kvällen och hade passande nog valt offerscenen ur Wagners Ragnarök.

Det nya huset, som ligger vid Lincoln Center mellan 63 :e och 66:e gatan på Manhattan, invigdes den 16 september 1966 med Samuel Barbers nyskrivna opera Antony and Cleopatra. I titelrollerna framträdde Leontyne Price och Justino Diaz. Enligt hörsägen var det hur mycket strul som helst med tekniken och annat den kvällen att föreställningen slutade inte förrän på småtimmarna. Bl.a. lär Leontyne Price ha blivit inlåst i en pyramid på scenen!

En tradition sedan 1931, är radioutsändningarna av Mets lördagsmatinéer. Från början av december fram till säsongsslut sänds dessa föreställningar. även Sveriges Radio sänder ett flertal av dessa varje säsong. Till en början var det Texaco som sponsrade dessa utsändningar men nu är det ett företag som heter Toll Brothers. Sirius satellitradio sänder dessutom de flesta föreställningar som överhuvudtaget spelas. Jag hade en hyrbil i USA för ett par år sedan och kunde alltså nästan varje kväll lyssna på utsändningar från Met när jag körde omkring i Califomien!

Peter Gelb heter Metropolitans nuvarande chef och han har som målsättning att föra ut Mets företällningar till en större publik. En åtgärd är att öppningsföreställningen för säsongen sänds via storbilds-tv till en gratispublik på Lincoln Center Plaza och Times Square. Men den kanske populäraste åtgärden är liveutsändningarna till biografer runt om i världen. I Sverige har det blivit en jättesuccé och de flesta föreställningama är utsålda långt i förväg. James Levine är operans musikchef och nästa år (2011) firar han att det är fyrtio år sedan han vann anställning i bolaget.

Metropolitans säsong sträcker sig från slutet av sepember till början av maj. Därefter används huset av gästande operaensembler, mest Mariinskijteatern i S:t Petersburg, eller av balettkompaniet The American Ballet Theater. Huset är helt stängt från mitten av juli fram till säsongsstarten.

Denna säsong (2010-11) presenterar man sju nya produktioner. De är Rhenguldet, Valkyrian i Robert Lepages nya ”ringuppsättning”,Mussorgskijs Boris Godunov,Verdi´s Don Carlo och La Traviata, Adams Nixon in China, Rossini´s Le Comte Ory, där Susanne Resmark gör sin debut på ”Met”. Dessutom ges 21 andra operor. Det är naturligtvis en mycket ambitiös säsong och en mycket turistvänlig sådan, eftersom man lätt kan plocka tre-fyra olika operor under en vecka. Varje opera ges i ett block med något undantag, då en föreställning som spelats på hösten kan återkomma på våren. Orsaken är då främst att den ska sändas i radio. På grund av dåligt publiktryck i januari spelar man mycket sporadiskt under veckorna närmast efter nyår.

Varje föreställning på Met ingår i någon av de många abonnemangsserier som finns. Därför kan det ibland vara knepigt att få den biljett man önskar, även om man är ute i god tid. Normalt sett kan man nog räkna med att få tag på biljetter om man i förväg bokar via nätet,men tänk på att det inte går att boka enstaka biljetter förrän abonnementsteckningen är färdig i slutet av augusti början av september. Det är inte alltid utsålt, så ett besök i kassan är att rekommendera om du skulle hamna i New York och inte har biljett. Kassan öppnar kl. 10.00.

Webbsida: Metropolitan Opera

Leif Nilsson, redaktör för OV-Revyn OperaVännerna vid Kungliga Operan i Stockholm

Länktips

Mer om Metropolitan Opera (In English)

Radioutsändningar

Metropolitan på bio

Related posts

Kommentera