Notorious urpremiär på GöteborgsOperan 2015

Notorious Notorious urpremiär på GöteborgsOperan
83 / 100

Notorious: På presskonferensen på eftermiddagen, i går eftermiddags berättade de närmaste inblandade om kvällens urpremiär och eftersom pressträffen egentligen var avsedd för utländska journalister skedde det hela på utrikiska. Det mesta av informationen kunde jag dock senare läsa i programbladet med undantag för Stephen Langridge´s inledning som berättade att han hade mötts av hälsning “stor dag i dag” när han anlände till huset.

Notorious urpremiär på GöteborgsOperan 2015

Det var den tidigare operachefen, Liselott Axelsson som beställde operan 2009, men Hans Gefors hade lekt med tanken att tonsätta en opera med Alfred Hitchcocks berömda film med samma namn från 1946 och med bl a vår egen Ingrid Berman och Gary Grant i de ledande rollerna sedan en längre tid tillbaka.

Librettisten, Kerstin Perski berättade också om arbetet med att få fram librettot och regissören, Keith Warner, berättade att efter genrepet härom kvällen var det nu inte längre något arbete som han kunde påverka, men han verkade lugn och säker inför aftonens urpremiär.

Den enda person som jag saknade på presentationen var dirigenten Patrik Ringborg, men honom fick jag ju se i aktion senare på kvällen.

Notorious bygger på och ändå inte på sin berömda förlaga och naturligtvis medverkar Alfred Hitchcock på flera sätt i föreställningen och i ett format som jag tror kallades Todd AO.

Musikaliskt är det en stor upplevelse även om jag kanske inte, med mina kunskaper, kan beskriva musiken. I mina öron lät musiken symfonisk dock utan  symfonins vanliga uppbyggnad. Hur som helst så gillade jag musiken även om jag inte med bästa vilja i världen kan karakterisera musiken som traditionnell operamusik.

Scenografiskt och koreografiskt är det en fantastiskt fin upplevelse och även ljus- och videodesignen fyller väl sina funktioner att vara ett stöd för handlingen.

Det är sångarnas insatser som jag nog kommer att minnas bäst från Notorious och hit räknar jag naturligtvis GöteborgsOperans kör som spelar en viktig roll i verket om än inte döden är trevligt åtminstone inte för de drabbade.

En del av solistensemblen har mindre roller men de gör det alldeles utmärkt och här tänker jag närmast på Anders Lorentzson och Jonas Olofsson´s insatser. Lorentzson imponerar med sin röst och Olofsson med röst och scenisk gestaltning. Scenen med Nina Stemme i fåtöljen och övriga solister på linje visar på ett tydligt sceniskt agerande.

Huvudpersonen är självklart Nina Stemme som ju går från klarhet till klarhet eller från Salome, Turandot till Alicia Hauser och senare till Elektra, imponerar med röst och sceniskt utspel.

Tillsammans med sin älskare Devlin, som sjungs av John Lundgren blir det en fantastisk sånglig upplevelse, men det är kanske bara jag som uppfattar att John Lundgren som Devlin är utseendemässigt påfallande lik  Sveriges statsminister?

Sångligt gör John Lundgren en fantastisk prestation och särskilt om man också betänker att han tillsammans med Nina Stemme är mest på scen.

Michael Weinius imponerar, som vanligt, både sånglikt och sceniskt och tillsammans med Katarina Karneús gör de en minnesvärd ochpraktfull insats.

Som grädde på moset så utmärker sig GöteborgsOperans orkester under ledning av Patrik Ringborg extra markant denna urpremiär och om det alltid lät så här fint om nyskriven musik skulle det vara en fröjd att sitta i en operasalong flera kvällar i veckan.

Om föreställningen

Kreativt team

Dirigent: Patrik Ringborg
Regi: Keith Warner
Scenografi och kostymdesign: David Fielding
Ljusdesign: John Bishop
Koreografi: Michael Barry
Videodesign: Dick Straker

Medverkande

Alicia Hauser: Nina Stemme
Devlin: John Lundgren
Alex Sebastian: Michael Weinius
Madame Sebastian: Katarina Karneús
Prescott: Jón Ketilson
Alicias far: Anders Lorentzson
Emil Hupka: Jonas Olofsson
Professor Rossner/Agent 1: Ingemar Anderson
Den uppvaktande mannen på Alicias party/Eric Mathis: Mattias Ermedahl
Dr Anderson/Agent 3: Mats Persson
Dr Knerr/Agent4: Mats Almgren
Ur GöteborgsOperans kör
Cecilia Vallinder, Anders Håkansson, Anna Lilja, Olof Söderberg, Rakel Haskiya, Yvonne Helander
GöteborgsOperans kör och orkestser

notorious

Läs mer