Barbara Hendricks i Stadshuset i Stockholm

Barbara Hendricks i Stadshuset i Stockholm

Barbara Hendricks i Stadshuset i Stockholm

Om Barbara Hendricks Julkonsert och en intervju med sopranen från djupaste södern – Arkansas

Gäster: Anita Wall, Eric Bibb, Mathias Algotsson, Drottningholms Barockensemble, Voces Nordicae och Nacka Musikklasser

I går och i dag (söndag 16/12) kunde du njuta av av Barbara Hendricks julkonsert ”LET THERE BE PEACE ON EARTH” antingen direkt i Stadshuset i kungliga huvudstaden eller på FHP:s digitala biografkedja på 41 biografer.

Själv skulle jag lyssna på konserten på biograf Spegeln i Malmö,även om det tyvärr råkade kollidera med reprissändningen av Aida från Metropolitan Opera i New York.

Tyvärr hade biografen problem med överföringen så vi fick bara njuta av andra akten, men det blev en bra sådan, med en lagom blandning av olika sånginsatser bestående av traditionella amerikanska gospels. Bl a med den amerikanske singer/songwritern och gitarristen Eric Bibb, numera bosatt i Helsingfors.

Anita Wall läste H C Andersen´s saga ”Flickan med svavelstickorna från en av de franska balkongerna i huset.Ett mycket trevligt inslag som dessutom ramades in av sång med G Nordqvist ”Jul, jul strålande jul” och ”Voces Nordicae” en vokalensemble med ”bett” från Stockholm bestående av sjutton sångare under ledning av dirigenten Lone Larsen. Detta block avslutades pianospel av Mathias Algotsson kallad ”Julvisa”

mellan Anita Walls högläsning fick vi också njuta av Drottningholms Barockensemble som spelade J S Bach:s underbart ljuvliga ”Air ur Orkestersvit nr 3 i D-dur, under ledning av deras konsertmästare Nils-Erik Sparf. Det var en av konsertens höjdpunkter!

Barbara Hendricks avslutade konserten med några internationella julsånger och två extranummer till exempel ”Stilla natt” och tillsammans med elever från Nacka musikklasser.

Visst var det synd att vi missade första akten inte minst för helhetens skull, men så kan det tyvärr bli när inte tekniken är med på spåret.

Inför mitt planerade inlägg inför dessa två konserter var det egentligen tänkt att jag samtidigt skulle publicera en intervju gjord av en av mina operavänner Anne Skaner, men på grund av ett missförstånd så kom den intervjun mig tillhanda först i dag, men jag anser att intervjun är intressant så den bifogas detta inlägg:

Intervjun

Barbara Hendricks var en av de första operasångerskor jag lyssnade på. Inte för att jag, då, var förtjust i själva konstformen, utan för att Barbara hade en så otrolig utstrålning som person och sjöng så oerhört vackert.

När jag nu intervjuar henne inför årets julkonsert, är jag nyfiken på personen än den musikaliska karriären som redan skrivits mängder om.

Vad får en t.ex en kvinna som reser över hela världen och uppträder på de stora operahusen att på sommaren sjunga med vänner på en liten skärgårdsbiograf?

Det handlar om att glädja och göra människor glada, människor som kanske aldrig skulle åka till staden för att lyssna på klassisk musik, men som gärna gör det på hemmaplan,

är hennes enkla förklaring. Lite mindre publik men lika viktigt.

Om utbildnngsbakgrund

Påstår, att du skulle ju kunnat vara lärare i matematik eller kemi lika gärna. Barbara hade bra betyg och tog en fil kand i matematik och kemi bara 20 år gammal. På så vis uppfyllde hon delvis föräldrarnas önskemål om en riktig utbildning, musik var ju inte direkt ett arbete att leva på. Som hobby, men inte mer.

Men Barbara åkte på sommarläger och mötte en sångpedagog som sa att om du kommer till vår skola lovar jag att ta hand om dig. Skolan var den anrika Juilliard College i New York en av de främsta skolorna i USA inom sång, dans och teater. Men det skulle dröja lite innan hon åkte men väl på plats visste Barbara att hon hittat rätt.

Jag vill inte leva med vetskapen om att jag inte provat och sett om det var möjligt,

säger Barbara, tänk att säga till sina barn som äldre när någon sjunger i TV, att det kunde varit jag.

Barbara tror på att prova det man vill, fungerar det är det bra. I annat fall har man ändå försökt.För Barbara blev musiken ett kall och inget som görs med höger hand. Inlevelse och närvaro, en skön konst som måste vårdas och tas om hand.

Om bakgrund

Barbara är uppvuxen i ett av USA fattigaste delstater, Arkansas. Den amerikanska södern där hon växte upp med medborgarrättsrörelsen och de svartas frigörelse. Men när jag fråga henne om hon vet några andra kända från delstaten, skrattar hon och säger jo Bill Clinton.

Då jag berättar att Johnny Cash, John Grisham och Alan Ladd också kommer därifrån säger Barbara att man alltid lär sig något nytt och ler så varmt.

Om sina barn

Barbaras egna barn sysslar inte med musik och inte heller har hon försökt påverka dem. Det måste kännas rätt när det görs ett val och därför är deras egna val viktiga och inte vad jag eventuellt skulle önskat.

Om opera

Opera är inte bara skön musik det är också en fysisk utmaning. Någon sa att stå på en scen och sjunga opera är som att springa ett maraton. Då ler Barbara, ja så är det nog. Det krävs oerhörd stark fysik och psyke.

Så frågar jag om matematik och musik har gemensamma nämnare.

Min pappa sa alltid att språk och matte var varandras förutsättningar. Och Barbara berättar att matten och dess givna struktur hjälpte henne när hon sjöng på ryska (repetion) och tappade texten.

Jag pratar och sjunger obehindrat på franska, tyska men ryska måste jag lära in texten. Där stod jag och kunde inte en rad. Med stöd av matematiken lyckades jag hitta en struktur som hjälpte mig att komma ihåg texten. Partituret hade jag inte stor glädje av just då.Just då tänkte jag att det kanske var åldern, strax över 50 kanske var jag för gammal för mitt yrke.”

Men nej då Barbara står på scenen fortfarande och har inga planer på att sluta.

Om sina två familjer

Barbara är familjekär. Det finns två familjer i hennes liv, barn och man samt den musikaliska dvs människor hon arbetat med i många år, som alltid funnits och finns runt henne. Sverige är ett fantastiskt land kulturellt och musikaliskt, inspirerande. Och det är tillsammans med den musikaliska familjen hon gärna återfinns på skärgårdsbiografen.

Om fred och konserten

”Let there be peace on Earth” är rubriken för Barbara Hendricks julkonsert. Inte bara fred i bildlig mening, utan också ur ett andligt perspektiv. Vi behöver fred i oss själva, tänka på solidaritet och hitta en inre fred.Det handlar om att hitta balans i livet,

tillägger hon.

Om julkonserter

Varför är det så populärt att göra julkonserter, frågar jag.

Det är nog själva stämningen, körerna, ljuset. Sverige har ju en stark tradition inom körmusik som vårdas på ett värdefullt sätt. Det är vackert.

Om sitt FN-engagemang

Så kommer vi in på hedersuppdraget som ambassadör för FNs Flyktingkommission. Ett uppdrag som fört henne in i många krigshärjade länder, flyktingläger och fruktansvärd misär.

När jag möter kvinnor som förlorat allt i kriget men som ändå inte ger upp, kan jag känna att vi i västvärlden är lite bortskämda. Att vi inte riktigt förstår hur lätt situationer förändras. När jag kommer hem är inte bilderna från lägren det värsta, utan just det att omvärlden inte förstår hur det är svarar Barbara.

Så är vår stund över. Ute regnar det just då. Barbara funderar över hur hon skall ta sig vidare buss eller promenad…

Related posts

Kommentera