Operaakademiet gav konsert på DKT

Operaakademiet gav konsert på DKT

Operaakademiet gav konsert på DKT

Operakonsert med Operaakademiets solister innehöll ett par verkliga höjdpunkter Gamle Scene, DKT 25  januari

Presentatör: Anne Margrethe Dahl |Dirigent: Michael Boder|Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Symfoniorkester

I går fredag (25/1) var det dags för den årliga operakonserten med elever från OperaAkadmiet på DKT. Konserten presenterades av föreståndaren för OperaAkademiet sopranen Anne Margrethe Dahl.

För musiken svarade Det Kongelige Danske Musikkonservatorium Symfoniorkester under ledning av Den Kongelige Operas musikchef Michael Boder.

Konserten inleddes med Intermezzo från Giacomo Puccinis genombrotts opera ”Manon Lescaut” och det var en rent fantastisk upplevelse att höra denna version.Alla känslor inför den sorgliga avslutningen på operan förmedlades. Ja, det var en alldeles utmärk start på kvällens operakonsert.

Orkestern återkom med ytterligare ett par solonummer och lyckades därmed vis att deras första orkesterverk inte var en lyckoträff, vilket orkestern tydligt demonstrerade genom att spela Johann Strauss d.y ”Rosen aus den Süden” men också inledningen på operakonsertens andra del, ouvertyren till Georges Bizet ”Carmen” lämnade inget i övrigt att önska.

Operakonserten inleddes rent sångligt med inledningen till fjärde akten av Puccini´s ”La Bohème” alltså strax innan slutet börjar. Den enda anmärkningen som jag anser är viktigt att framföra här handlar om solisternas klädsel. Jag reagerade starkt mot att de sjöng iklädda frack. Det upplevdes som ett utomordentligt stort stilbrott i en scen som skulle illustrera glada men fattiga bohemer i Paris vid juletid. Ur sånglig synvinkel kompletterade ju herrarna varandra väl och det är ju ändå huvudsaken.

Konserten fortsatte med ett avsnitt från Stravinsky´s ”Rucklarens väg” där vi bland annat fick uppleva kyrkogårdsscenen med Ole Morten Velde som Tom Rakewell och med Johannes Held som Nick Shadow. Här imponerade framförallt Ole Morten Velde och det skulle bli mer av samma vara längre fram i konserten.

Första akten avslutades med en av kvällens absoluta höjdpunkter, Henning von Schulman, som kung Filip av Spanien i sin stora monolog ”Ella giammai m´ano”. Det var nästan världsklass på detta framförande och jag är alldeles övertygad att Henning von Schulman har en stor och framgångsrik karriär att se framemot. I avsnittets andra aria arian ”Son io, mio Carlo” imponerades jag av Jens Christian Tvilum´s sceniska förmåga när han rörande skulle ta hand om sin vän Rodrigo, men kanske blev det ändå lite för mycket av det goda?

Före utdraget från Don Carlos fick vi lyssna till två solister som jag förmodligen lyssnade på för första gången, men tyvärr hade de fått på sin lott att sjunga duetten mellan Gertrude och Hamlet och de gjorde de alldeles säkert efter bästa förmåga. Det var dock ett av de absolut tråkigaste utdragen som jag har lyssnat på år och dag. Om jag hade förstått vad de sjöng, på franska hade det kanske blivit ett mer berörande inslag.

Johanne Höjlund som vi tidigare hade hört som drottning Gertrude i Thomas tråkiga version av ”Hamlet” återkom efter pausen med Carmens Habanera ”L´amour est un oiseau rebelle” och det med en röst som jag gärna vill höra mer av i framtiden.

Det blev ytterligare några franska arior och nu i form av Massenets ”Werther” och Charlottes brevscen tillsammans med Sophie. Även detta, ett i min smak urtråkigt stycke, men ändå framfört med all glans som detta parti kräver av, Francine Vis, som Charlotte och Olga Nikolskaja-Heikkilä som lillasyster Sophie.

Under konsertens gång förstod vi ju att syftet med operakonserten var att sångsolisterna skulle få visa upp sina kunskaper att tolka ett dramatiskt skeende i de valda föreställningarna.

Konsertens andra stora höjdpunkt blev det när Ole Morten Velde återkom och sjöng Lenskys aria från Tjajkovskij´s ”Eugen Onegin”. Mycket berörande gripande och helt fantastiskt är mitt omdöme även dagen efter.

Operakonserten avslutades med en komisk aria från Gaetano Donizetti´s ”Don Pasquale” och där Henning von Schulman än en gång fick visa att han också behärskar den komiska repertoaren. Johannes Held visade framfötterna i sitt parti som Malatesta och det är kanske i denna typ av verk som han har sin framtid?

Avslutningsvis kan jag rekommendera er som inte hade möjlighet att vara där i går att passa på i morgon när operakonserten ges för andra gången. Det var en fröjd att uppleva dirigenten Michael Boder, som visade sig vara en värdig efterträdare till Michael Schönwandt, som operans musikchef. Orkestern Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Symfoniorkester visade att vi inte heller behöver vara orolig för återväxten bland musikerna.

Medverkande solister

Jens Christian Tvilum

Aleksander Nohr

Leif Jone Ølberg

Henning von Schulman

Olga Nikolskaja-Heikkilä

Ole Morten Velde

Johannes Held

Johanne Højlund

Francine Vis

Related posts

Kommentera