Operapärlor i thrillermiljö på Scala i Ystad

Operapärlor i thrillermiljö på Scala i Ystad

Operapärlor i thrillermiljö på  Scala i Ystad

Mannen som hatade opera

Sommarens första operaupplevelse blev ett pärlband av kända operaarior på Scala i Ystad i föreställningen ”Mannen som hatade opera” – operapärlor i thrillermiljö.För föreställningen svarade operagruppen KOS – Kammaropera Syd. Det är en relativt nybildad grupp som förra året svarade för W A Mozart´s ”Cosi fan tutte” på samma scen.

I årets uppsättning medverkade i stort samma sångare som förra året, men nya var tenoren Johan Palmqvist och sopranen Angelica Asp.Angelica Asp var en helt ny bekantskap för mig men Johan Palmqvist har jag ju lyssnat på vid många olika tillfällen under årens lopp både på Malmö Opera och Operaterrassen och då tillsammans med Nils Olsson, Malmö´s Pavarotti.

Scenbilden bestod av sex svarta stolar, där sångarna satt med ryggen mot publiken och ett litet bord där Adam Roth presenterade programmet utifrån sin ambition att bli den nye Henning Mankell. Första akten var uppdelad i tre scener, medan andra akten var s a s löpande. För regin svarade Tord Nihlén och det gjorde han på ett lyckat sätt och där han tog vara på de möjligheter som den lilla scenen medgav.

På sångarprestationerna kan man i stort inte klaga på, men på ett par av herrarna finns det nog en del övrigt att önska, men man kan ju inte få allt och de sångliga bristerna kompenserades ju på annat sätt.

Som vanligt imponerade damtrion bestående av Angelica Asp,Lotte Ohlander och Laine Quist. Laine Quist imponerade med sin tolkning av Puccini´s ”Toscas bön” ur operan med samma namn. En roll som hon för övrigt får anledning att återkomma till tillsammans med bl a Joachim Bäckström i Malmö Opera´s turnéuppsättning av ”Tosca” i höst.

Lotte Ohlander imponerade stort i ”Remember me” ur Henry Purcell´s ”Dido och Aeneas” i Dido´s kända aria.

Men mest imponerad blev jag ändå av Angelica Asp. En mycket bra ”pipa” som Birgit Nilsson skulle ha uttryckt sig.Enligt min uppfattning kompletterade hon på ett ypperligt sätt de övriga sångarna.

Det är dock ingen tvekan om att det var Johan Reis, gruppens pianist, som svarade för kvällens absoluta musikaliska höjdpunkt när han spelade Isolde´s Liebestod från Richard Wagner´s ”Tristan och Isolde”.Detta inbringade också kvällens kraftigaste applåder och det var mycket välförtjänt.

Sammanfattningsvist var det en trevlig kväll på den gamla biografen Scala i Ystad och du som är i närheten rekommenderar jag absolut ett besök där i kväll, som tyvärr är den andra och sista föreställningen i Ystad.

Related posts

Kommentera