Operaskola för nybörjare – tre delar – del I

anatomy of operas

Operaskola för nybörjare – tre delar – del I

En manual i konsten att njuta av opera eller liten operaskola för nybörjare i tre delar del I

Bakgrund
Det här ett litet försök att visa att det här med opera och operabesök kan tillföra flera värden. Det är Björn Ekblom, en operavän från Lidköping och undertecknad som svarar för det här försöket att bortförklara alla hinder med opera. Vi har också haft hjälp av en biblioteksfröken med råd och dåd.

Vad är opera?
”Opera är en konstform, där man sticker en kniv i någon och det kommer ut sång i stället för blod” var det en gång någon kåsör som skrev.
För mig och andra operaälskare är opera den ultimata konstformen. En kulturyttring som i sig sammanfattar både teater, sång, musik och dans. Det enda man behöver utrusta sig med för att rätt kunna njuta av en opera är ett öppet sinnelag och ett litet mod att våga lyssna på musik, som inte spelas på MTV och Mix Megapol.

Opera i vardagen
Du gillar inte opera säger du, men du har aldrig varit på ett operahus så hur kan du vara säker på att du inte gillar opera?
Oavsett om du har varit i ett operahus eller inte eller har sett en operaföreställning på TV:n hemma i favoritsoffan. Du har kanske varit på bio och sett en föreställning från Metropolitan Opera i New York eller La Scala i Milano, så brukar de flesta av oss vid något tillfälle ha lyssnat på en operaaria i radio eller på TV. Ganska många har till exempel sett ”Trollflöjten” på TV i Ingemar Bergmans uppsättning från Drottningholmsteatern och med bl.a. Håkan Hagegård som Papageno. Du som går på bio och till exempel har sett kultfilmen ”Jägarna” känner kanske till att den innehåller en mycket känd tenoraria nämligen ”Sången till livet” eller E lucevan le stelle” ur Puccinis ”Tosca”

Om du tänker efter så omges vi dagligen av operamusik fast du kanske inte tänker på det. Ett exempel på detta att många reklaminslag innehåller snuttar från kända operaverk. Även om du inte vet vad de heter.

Många av oss har alldeles säkert hört en berömd tenoraria till exempel ”Nessun dorma” ur Giacomo Puccinis ”Turandot”. Den användes som BBC:s signaturmelodi under Världscupen i Fotboll 1990.Senast sjöng Luciano Pavarotti arian vid invigningen av OS vinterspel i Turin 2006.

En annan känd operaaria är ”La mamma morta” som Maria Callas sjunger i filmen ”Philadelphia” där Tom Hanks försöker förklara vad som är så speciellt med opera för en totalt konfunderad Denzel Washington. Arian är hämtad ur Andrea Chenier, som gick på Stockholmsoperan i höstas.

Efter den här korta genomgången är jag rätt säker på att du ler igenkännande, men du sätter kanske inte de här exemplen ihop med opera och det är det ju inte heller, men det utgör ju ett smakprov.

Vad opera inte är
Många tror fortfarande att en opera handlar om att ett antal mer eller mindre korpulenta sångare som står på scen och gapar sig hesa och att sedan alla går ett grymt öde till mötes. Det är sant att det är många som dör i operans värld, men det är däremot inte sant att alla sångare är feta eller korpulenta, även om det naturligtvis även finns sådana människor bland operasångare precis som dessa återfinns även bland oss som inte är operasångare. Det är definitivt inte sant att påstå att operasångare står på en scen och gapar och skriker, gjorde dom det så skulle de inte bli särskilt gamla i gamet.

Är inte opera bara för snobbiga förståsigpåare?
Så många snobbiga förståsigpåare finns inte, att det går att fylla salongen kväll efter kväll. Betänk, att om en opera i Göteborg ges i 20 föreställningar, så har den setts av 26 000 personer. Då måste det statistiskt sett finnas utrymme för en hel del vanliga Svensson också. Som jag skrev tidigare, så är det viktigaste, att man har ett öppet sinnelag och att man kan ta till sig ett ton- och kroppsspråk, som man kanske inte är så van vid. Då man gjort detta, så upptäcker man att musiken i operan är perfekt avpassad för att understryka handlingen och de känslolägen som visas på scenen. Lite förenklat kan man jämföra med filmmusiken, men det ger ytterligare en dimension till upplevelsen, att allt utspelas direkt. Varken orkestern eller sångarna har mikrofoner eller någon annan förstärkning.

Nu går vi vidare
Om vi nu har lyckats förklara vissa saker på ett bra sätt och att du nu är beredd att pröva på operans värld uppkommer naturligtvis frågan: hur skall detta gå till?

Innan jag går vidare skall du få ytterligare en möjlighet att begrunda ditt val. Gillar du symfonisk musik dvs musik som vanligtvis spelas med violiner och liknande instrument? Svarar du nej på den frågan så tror jag ärligt talat att du skall vänta med ditt inträde i operans värld. Tänk även på att detta är ett val som du kan göra om senare i livet om du så önskar. Det är med andra ord inget definitivt beslut som du tar nu.

Mer följer i nästa avsnitt som publiceras i morgon men först får du lyssna på en av mina favorittenorer!

Manual del 2

Manual del 3

 

Related posts

Kommentera