Orlando Paladino 1782 synopsis

Orlando Paladino 1782 synopsis
81 / 100

Orlando Paladino. Nunziato Porta var engagerad vid operan i slottet Esterházy i Eisenstadt och det var han som föreslog librettot för Haydn. Operan var Haydns sista komiska och hade premiär den 6 december 1782 i Esterházy. Den blev hans mest populära opera och spelades i över 20 städer, vanligtvis i tyska översättningar.

Orlando Paladino 1782 synopsis

DEL 1

Herdinnan Eurillas och fadern Licones enformiga tillvaro störs när det dyker upp en hotfull riddare som söker efter ingelica och Medoro. Riddaren visar sig vara Rodomonte, som är djupt förälskad i Angelica och har för avsikt att skydda henne från Orlandos svartsjuka. Angelica kallar till sig fen Alcina som erbjuder sitt beskydd. Medoro anländer med den ovälkomna nyheten att Orlando och hans väpnare Pasquale har setts till i närheten. Medoro är osäker på om han ska stanna eller fly.

Rodomonte träffar på Pasquale. En duell avstyrs av Euri11a som kommer med nyheten att Orlando letar efter Rodomonte. Pasquale, som stannar kvar med Eurilla, väcker hennes sympati genom att berätta hur svårt han har det som Orlandos väpnare. Medoro svär sin trohet till Ängelica. Trots hennes protester föreslår han att han för hennes säkerhet bör lämna henne för en tid. Angelica klagar över sin situation.

Orlando drivs till vansinne när han ser Angelicas och Medoros namn ristade i sten. Rodomonte, som fortfarande är på jakt efiier Orlando, missar honom precis. Orlando frågar ut Eurilla om var Medoro befinner sig. Angelicas hemska föraningar avbryts av Pasquale och Eurilla som varnar henne för att Orlando är på väg. Rodomonte ansluter sig, fortfarande ivrig att strida mot Orlando.

Den fredsälskande Medoro, som fruktar Orlandos djärvhet, kommer också. Alcina uppenbarar sig och lugnar det älskande paret, hon varnar samtidigt Rodomonte för att han inte kan besegra Orlando. Orlando störtar rasande in, men Alcina förlamar honom med sina trollkonster och spärrar in honom i en järnbur.

DEL II

Rodomonte är än en gång på väg att anfalla Orlando, som nu skyndar efter Angelica. Medoro söker sin tillflykt vid havet och gömmer sig, på Eurillas inrådan, i en grotta. Han ber henne att berätta för Angelica om hans olyckliga öde. Han ber henne att berätta för Angelica om hans olyckliga öde. Eurilla och Pasquale upptäcker sin kärlek för varandra.

Angelica kommer till den smärtsamma slutsatsen att Medoro är död. I sin förtvivlan tänker hon kasta sig utför en klippa ner i havet, men Alcinas magiska kraft förflyttar henne till Medoros famn. Angelica och Medoro måste nu fly från den rasande Orlando, som uppehålls av ett trehövdat monster.

Pasquale och Eurilla bedyrar sin kärlek för varandra. Orlando och Pasquale som söker efter Alcina anländer. Den rasande korsriddaren förolämpar fen för att hon skyddar Medoro. Hon svarar med att förvandla honom till Sten. Angelica, Medoro, Eurilla och Rodomonte kommer, och de förundras av denna syn. Alcina återskapar Orlando till människa, men hans ursinne är oförminskat. När han söker hämnd, sluter sig en klippa om honom.

Charon vakar över den sovande Orlando. Alcina befaller honom att skölja bort Orlandos vansinne med vatten från glömskans flod. Orlando vaknar förvirrad och ber sin väpnare om hjälp. Medoro skyndar till Angelicas undsättning, då hon förföljs av vilddjur.

Rodomonte och Orlando, som nu blivit vänner, bekämpar djuren och gör därmed slut på lidandet och förvirringen. Angelica och Medoro kan nu älska varandra utan fruktan, Pasquale och Eurilla blir ett par och Orlando kan ge sig av i jakt på nya hjältedåd.

IN ENGLISH

Act 1

Scene 1 – A mountainous landscape.
The shepherdess Eurilla and her father Licone are alarmed by the appearance of a threatening knight, searching for Angelica and Medoro. Eurilla tells him of their love and that they have taken refuge in the nearby castle.

The knight reveals himself as Rodomonte, King of Barbary, infatuated with Angelica and intent on protecting her from Orlando’s jealousy.

Scene 2 – Angelica’s tower.
Angelica laments that she has to live in hiding to avoid Orlando’s mad frenzy. She summons the sorceress Alcina, who offers her protection. Medoro now enters with the unwelcome news that Orlando and his squire Pasquale have been sighted nearby but is unsure whether to stay or escape.

Scene 3 – A wood.
Pasquale is discovered by Rodomonte, who proceeds to challenge him, but is distracted by Eurilla, who says that Orlando is nearby looking for him. Alone with Eurilla, Pasquale explains that his life of adventure is blighted by a constant lack of food (and love).

Scene 4 – A garden with a fountain.
Medoro swears his fidelity to Angelica but despite her protests suggests that for her own safety he should leave her for a time. When they have gone, Orlando appears, cursing the obsession that drives him on, convinced that Medoro is the only obstacle to the fulfilment of his love.

He sees that Medoro has carved Angelica’s name on every tree in the garden and smashes down the trees and fountain.

Scene 5 – A grove.
The braggart Rodomonte is still in pursuit of Orlando and narrowly misses him when he arrives to interrogate Eurilla, on the whereabouts of Medoro.

Scene 6 – A delightful garden.
Angelica’s fearful premonitions are interrupted by Pasquale and Eurilla, who warn her of Orlando’s approach. Rodomonte joins them, still eager to fight Orlando, and then the peace-loving Medoro, in fear of Orlando’s prowess enters.

Alcina appears and reassures the lovers, while warning Rodomonte that he cannot defeat Orlando. Orlando bursts in raving, but Alcina magically immobilises him and imprisons him in an iron cage.

Act 2

Scene 1 – A grove.
Orlando has been freed from the cage, but not from his madness. Rodomonte is once more about to attack him, but when Eurilla brings news that Medoro and Angelica have fled, Orlando dashes off in pursuit.

Scene 2 – A wide plain by the sea
Medoro seeks refuge by the sea, and at Eurilla’s suggestion, conceals himself in a grotto, asking her to tell Angelica of his unhappy fate. Eurilla and Pasquale discover their love for one another as she invites him to follow her to a castle. Angelica laments her suffering. Alcina plans to resolve the lovers’ difficulties.

As Angelica is about the throw herself into the sea in despair, Alcina’s magic transports her to Medoro’s presence and they re-affirm their love. They are on the point of seeking a new refuge when Orlando appears, but Alcina intervenes again to allow the lovers to escape. Orlando is distracted by the sudden appearance of two sea-monsters.

Scene 3 – A room in the castle
Pasquale and Eurilla exchange more endearments. Rodomonte enters with Alcina, who invites all to her magic grotto.

Scene 4 – Alcina’s enchanted cave.
Orlando and Pasquale arrive in search of Alcina, and the paladin furiously insults the sorceress for protecting Medoro. She responds by turning him to stone. Angelica, Medoro, Eurilla and Rodomonte enter, marvelling at this sight.

Alcina restores Orlando to his human state, but his frenzy is unabated. As Alcina retires to the back of the cave Orlando pursues her and the rock closes in behind him.

Act 3

Scene 1 – The Underworld, by the river Lethe, the Elysian Fields beyond
Charon, the infernal ferryman, watches over the sleeping Orlando. Alcina commands him to wash away Orlando’s madness with water from the river of forgetfulness, and Orlando wakens confused.

Scene 2 – A room in the castle
While discussing their marriage, Eurilla and Pasquale are interrupted by Orlando, seeking his squire’s aid.

Scene 3 – A forest
Angelica is pursued by wild savages. Medoro rushes to her assistance but is wounded. Rodomonte and Orlando engage in a duel.

Scene 4 – A courtyard
Angelica is delirious, believing that Medoro is dead. Alcina assures her that this is not so, but that he is healed of his wounds. Rodomonte and Orlando enter together, now comrades. The waters of Lethe have blanked from Orlando’s mind both his love for Angelica and his hatred of Medoro. Angelica and Medoro can now love one another without fear, Pasquale and Eurilla are united, and Orlando may go in search of fresh deeds of valour.

The opera is scored for flute, two oboes, two bassoons, two horns/trumpets, timpani, strings, continuo.

UPPHOVSPERSONER

Musik: Joseph Haydn. Text: Nunziano Porta är baserat på ett annat libretto, Le pazzie d’Orlando, av Carlo Francesco Badini (av P.A. Guglielmi från 1771),som är inspirerat av Ariosto’s episka berättelse Orlando furioso.

Mer att läsa