Parsifal på Malmö Opera

Parsifal på Malmö Opera - synopsis
Parsifal på Malmö Opera Affisch: Magnus Bergström

Parsifal på Malmö Opera

Premiär på Parsifal på Malmö Opera

Musik och text: Richard Wagner

Parsifal på Malmö Opera en stark teatermässig operaupplevelse

Störst längst och flest applåder fick Malmö Opera´s chefdirigent Leif Segerstam och när Malmö Opera Orkester stod längst fram på scenen så blev det välförtjänta applåder från den nu stående operapubliken.

Bland sångarna var det Reinhard Hagen, som sjöng Gurnemanz långa parti som fick de längsta och varmaste applåderna tätt efter Susanne Resmark´s Kundry och Thomas Mohr´s Parsifal . Det är en uppfattning som jag gärna kan dela, men jag tyckte också att följande tre herrar svarade för fina sånginsatser nämligen Amfortas, Klingsor och Titurel vars partier sjöngs av Anders Larsson, Lars Arvidson respektive Otto Maidi, men den senares kostymering känner jag mig ganska tveksam till. Är inte säker på att jag förstår vad en samurai har med ”Parsifal” att göra. En zenbuddistisk koppling kanske?

Dessutom tyckte jag mycket om framförallt väpnarna bestående av Ellika Ström Meijling, Malin Liljefors-Parkler, Johan Palmqust den ledsne väpnaren och Jonas Samuelsson. Framförallt gäller det deras sceniska framträdande som var mycket roande och t o m lite gripande. Ja, det var inget fel på deras sångliga prestationerna, men de var ju inte många linjer som de sjöng, varför det inte lämnas något mer utförligt omdöme.

Graalsriddarna, Rickard Söderberg och Bengt Krantz imponerade mest i sitt sceniska utspel, men det är nog ingen idé att de söker anställning som kommunala gatusopare. Deras sångliga framföranden finns det inte heller något att anmärka på, men som sagt det är deras sceniska utspel som stannar kvar i minnet och deras kostymering.

Scenografiskt var det en mycket fin upplevelse där ett skogsparti och riddarsalen stod i centrum i första och tredje akten, men delvis också i andra akten som till sin första del bestod av en jättestor guldram och där utrymmet framför tavlan var Klingsor´s och Kundry´s  spelplats.

Iscensättningsidén med en gradvis öppnande av scenen var ingen dum idé och jag förstår  kanske tanken bakom nämligen att regissören med detta ville låta publiken se något nytt med jämna mellanrum och visst stärkte detta den musikaliska upplevelsen. En del anser ju att detta är nödvändigt efter som detta är ett långt verk, men där är jag lite kluven för ”Parsifal” är ju ungefär lika låg som vissa delar av ”Nibelungens ring, men visst ”Parsifal” är nästan dubbelt så lång som ”Den flygande holländaren”, vilket var det senaste verk som gavs på Malmö Opera för ett tiotal år sedan..

Musikaliskt är detta Richard Wagner´s sista verk en mycket stor upplevelse även om här också finns en del musik som inte engagerar särskilt, eller som kan benämnas som musikaliska transportsträckor, men som helhet är detta en av den vackraste musiken som han har komponerat.

Malmö Opera Orkester var verkligen i sitt esse denna premiärkväll och det hänger förmodligen ihop med Leif Segerstams sätt att dirigera även om jag nog anser att hans tempi var aningen långsamma, vilket jag normalt gillat särskilt när det gäller Wagner´s musik och min absoluta favoritdirigent räknar jag James Levine. Hans och Leif Segerstams tempi påminner mycket om varandra.

Det som gör just ”Parsifal” till en så stor musikalisk upplevelse ligger i de enormt ljuvliga körpartierna som Malmö Operakör, denna gång förstärkt med Lunds studentsångare, Malmö Opera´s barnkör och inte minst med sångstudenter från Musikhögskolan i Malmö.

Det var alltså en mycket fin operaupplevelse även om det i ärlighetens namn måste konstateras att det fanns en del markörer som jag hade svårt att ta till mig och det gäller särskilt närvaron av de  tre Parsifal i olika åldrar och slagsmålet mellan Klingsor och Titurel, som försiggick vid scenens högra kant.

Det finns en del mindre anmärkningar på uppsättningen, som sådan, men jag kan absolut rekommendera ett besök på Malmö Opera inte minst för den ljuvliga musiken, utmärkta sångprestationer, goda körpartier och en Operaorkester i sitt esse.

Recensioner

Carlhåkan Larsén i SDS

Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet

Erik Wallrup i SvD

Ella Pettersson i Kulturnytt

Åsa Mälhammar i Helsingborgs Dagblad

Kristianstadsbladet

Gunilla Brodrej i Expressen

Martin Nyström i DN

Ditte Hammar i Nummer.se

Medverkande:

Amfortas: Anders Larsson

Titurel: Otto Maidi

Gurnemanz: Reinhard Hagen

Parsifal: Thomas Mohr

Den unge Parsifal: Simon Peter Broström

Kundry: Susanne Resmark

Klingsor: Lars Arvidson

Två riddare

Rickard Söderberg

Bengt Krantz

Fyra väpnare

Malin Liljefors-Parkler

Ellika Ström Meijling

Johan Palmqvist

Jonas Samuelsson

 

Sex blomsterflickor

Marina Gustavsson Li

Laine Quist

Kristina Wahlin

Suzanne Flink

Kristina Ekeroth

Ellika Ström Meijling

 

Två barn

Elsa Månsson/Claudia Renfro

Mattis Kinman/Carl-Johan Möller

Related posts

Kommentera