Rebecca – musikalpremiär på Malmö Opera

Rebecca, Malmö Opera.

Rebecca – musikalpremiär på Malmö Opera

Rebecca musikalpremiär åter en fullträff på Malmö Opera

Premiär på Rebecca på Malmö Opera 7/2 2014
Musik: Sylvester Levay| Text & sångtexter: Michael Kunze| Översättning: Eva Åkerberg

I kväll eller rättare sagt i går kväll har jag varit med om  Skandinavien-premiären på Rebecca, en deckarmusikal  eller kanske är begreppet musikteater mer adekvat. På Malmö Opera. Musikalen bygger på Daphe de Mauriers berömda bok som filmades av Alfred Hitchcoch med premiär 1940.

Musikalen är skriven av kompositören Sylvester Levay född i fd Jugoslavien, bosatt i Tyskland och med sångtexter av Michael Kunze. Rebecca hade premiär i Wien 2006 och kommer småningom att sättas upp på Broadway. Men innan jag fick reda på att Rebecca skulle sättas upp på Malmö Opera under säsongen 2013-14 hade jag varken hört talas om musikalen och än mindre om dess upphovsmän.  Senare fick jag reda på att musikalen hade haft sin nordiska premiär i Helsingfors.

Malmö Opera börjar säsongen med en stor och känd musikal som Miss Saigon och så har man en mindre känd musikal under säsongens andra del, men efter kvällens fantastiska premiär är det nog frågan om inte Rebecca kommer att räknas in bland de stora musikalerna.

Det var en fantastiskt spännande och intressant uppsättning med ett melodiöst tema som återkom föreställningen i genom och en musik som är väl i klass med verk som The Phantom of the Opera och Les Miserables.

Scenografiskt, koreografiskt och  med fantastiska kostymer typ danska präster blandat med vackra commedia dell´arte dräkter och andra intressanta kreationer (Rickard Söderberg) blev det en fröjd för inte minst ögat. En annan sak som medverkade till framgången var den suggestiva och vackra videodesignen, som inledde föreställningen och återkom med jämna mellanrum till föreställningens slut.

Till detta skall man då också tillägga att det sångliga var på en mycket hög nivå även om Nanne Grönvall inte var i absolut toppform, men det fanns det ju en godkänd förklaring till. Sceniskt lämnade hon intet i övrigt att önska.

Det var genomgående mycket fina sånginsatser i övrigt och det känns egentligen inte rätt att särskilt nämna någon, men om det ändå skall göras så vill jag särskilt nämna Rickard Söderbergs utomordentliga gripande och vackra tenorstämma, men också Erik Gullbransson i duetten med Jag, Ida Högberg. Tillsammans med gräddan av övriga kända musikalröster blev det en riktig höjdarupplevelse.

Visst finns det kritiska synpunkter att anföra på föreställningen, till exempel att första akten var lång, men som helhet var det en mycket bra upplevelse som jag gärna rekommnderar till andra nyfikna och intresserade.

Recensioner
Lars-Erik Larsson i Skånskan

Per Hägred i Expressen

Carlhåkan Larsén i Sydsvenskan

Bo Löfvendahl i SvD

David Richter i Kulturnytt

Eva Rydén på bloggen Operaplanet tyckte så här:

Musikalen var rent musikaliskt som en blandning av Chess och Phantomen på Operan, med det vill jag då säga mycket bra musik !
Först o främst en stor eloge för Kostymdesignern Annsofi Nyberg, för färgprakt och fantastiska kostymer, men också regisören Åsa Melldahl ska ha eloge för bra regi.
Det sjöngs bra, a l l a solister sjöng bra, vill särskilt framhålla de stora rollerna såsom Nanne Grönwall, Åsa Fång, Philip Jalmelid, Ida Högberg men de mindre rollerna ska inte komma i skymundan så som Annica Edstam, Fred Johansson, Tommy Juth, Rickard Söderberg, Michael Segerström mfl. Alla sjöng och agerade mycket bra.
Faktiskt sällan man hör och ser en sådan fantastisk föreställning där allt stämmer, ingen ”död minut” utan action, spänning och glöd hela vägen, där alla sjunger bra och det är påkostat inte minst kostymerna, men man blir jätte glad när det händer!
Uppfylld av musiken blir man också som man gärna nynnar på långt efteråt. Huvudsången ”Rebecca” hör man klingandes i öronen långt efter.
Att Nanne Grönwall skulle ha varit eller är sjuk hördes inte, hon agerade och sjöng både trovärdigt och mycket bra, jag har hört henne flera gånger tidigare och jag är alltid lika paff hur denna späda korta lilla lady kan ha så mycket röst i sig, så stort omfång, man blir alltid lika imponerad! Rollen var som gjuten till henne.

En fullträff för Malmö Opera alltså! Bara att önska alla inblandade en fortsatt framgång och toi toi toi för resterande föreställningar!

Produktions team
Scenografi&ljusdesign: Bengt Gomér
Kostymdesign: AnnSofi Nyberg
Videodesign: Visual Relief
Ljuddesign: Jonas Johansson
Koreografi: Roine Söderlundh
Regi: Åsa Melldahl
Dirigent: Anders Eljsas

Roller

Jag: Ida Högberg

Maxim de Winter: Philip Jalmelid

Mrs Danvers: Nanne Grönvall

Mrs Van Hoppr: Åsa Fång

Frank Crowley: Erik Gullbransson

Beatrice: Annica Edstam

Giles: Tommy Juth

Jack Fawell: Fred Johanson

Ben: Rickard Söderberg

Överste Horridge: Michael Segerström

Frith: Arne Strömgren

Robert: Rasmus Mononen

Clarice: Mikaela Tidermark

 

Ensemble: Simon Bengtsson-Tibblin, Sonny Enell, Karolin Funke, Joseph Vila Garcia, Linda Fabricius Hultermark, Tore Norrby, Elisabeth Hammersböen Rustad

Related posts

Kommentera