Torka aldrig tårar – bokrecension

Titel:Torka aldrig tårar utan handskar – Sjukdomen

Författare: Jonas Gardell

Förlag: Norstedts

Utgiven: 2013-01-02

ISBN: 9789113044187

Andra delen av Jonas Gardell´s romantrilogi ”Torkar aldrig tårar utan handskar -Sjukdomen” finns nu tillgänglig i handeln och kanske också på stadsbiblioteken runt om i landet.

Första delen av serien som kom ut i augusti förra året fick goda recensioner i de stora ”drakarna”, men om jag skall vara helt ärlig så var jag inte alltför imponerad. Boken var inte helt lätt att ta till sig vilket i huvudsak förmodligen berodde på symbolspråket och alla dessa återblickar, som jag inte riktigt förstod vitsen med i varje fall inte när jag läste första delen i höstas.

Under oktober kom sedan tv-serien med samma namn och som jag uppfattade byggde på trilogin i sin helhet. Det blev en förvirrande upplevelse, men nu när jag har läst ”Sjukdomen” så börjar tioöringen att komma på plats. Alltså, som jag uppfattar det är trilogin en sak och tv-serien en annan sak , men det är ju Gardell som också har skrivit manuset till tv-serien.

När jag började läsa första delen av ”Torkar aldrig tårar utan handskar”, är jag inte säker på att jag var medveten om att det skulle komma en tv-serie åtminstone inte så tidigt. När detta stod klart hade jag egentligen bestämt mig för att jag inte skulle se tv-serien före jag hade läst trilogin, men det var ett löfte som visade sig var omöjligt att hålla. Tror också att jag har skrivit i något sammanhang att jag skulle vänta med att recensera böckerna till dess att jag hade läst alla tre. Det löfte som jag alltså nu helt bortser från.

Andra delen är en helt annan läsupplevelse än första delen och vad det riktigt beror på har jag svår att svara på, men tilltalet är utomordentligt. Det är berörande, gripande, romantiskt, vackert och helt enkelt lysande i all sin enkelhet. Boken är mycket lättläst utan att för den sakens skull kunna betraktas som lättviktig och kanske beror det på att mycket av dialogen i tv-serien finns med här om än med nyansskillnader.

I princip finns det bara några tillägg i boken utöver vad som förekommer i tv-seriens andra del och det handlar om ett avsnitt med Benjamins föräldrar där familjesituationen framgår lite tydligare än i tv-serien.

Det finns också ett avsnitt som handlar om när Rasmus åker tillbaka till Koppom för att i akt och mening bli firad på sin tjugoårsdag även om Rasmus egentliga syfte är att som det heter komma ut dvs berätta för föräldrarna att han är homosexuell. I början finns också ett stort antal sidor som handlar om Reine en av dessa personer som inte fick någon större plats i tv-serien. Avsnittet fyller säkert sin funktion, men jag har svårt att förstå syftet, särskilt som det omfattar en rätt stor del av innehållet, men det finns säkert en rimlig förklaring. Dessutom finns det ett avsnitt om hur samhället dvs olika myndigheter och såg på de homosexuella, men avsnittet är inte kopplat till personerna i berättelsen och det upplever jag som en svaghet.

Vi får inte reda på vad personerna i boken arbetar med, annat än i några bisatser där det framgår vad tre av huvudfigurerna arbetar med. Boken hade vunnit mycket på att vi hade fått en närmare kännedom om vad bokens gestalter arbetade med. Det är ju en sann historia och handlar om människor av kött och blod.

Men mitt slutomdöme är annars mycket positivt och precis som jag har längtat till denna del längtar jag redan till nästa del som kommer att vara tillgänglig under augusti månad 2013.

Jonas Gardell prisbelönt med Bokbloggarnas pris

Andra recensioner