Salome på DNO i Oslo

Salome på DNO i Oslo
SALOME
Salome på DNO i Oslo – Bild:Erik Berg

 

Salome på DNO i Oslo

Salome på DNO i Oslo blev en praktfull och engagerande operaupplevelse 30 maj 2013

Musik: Richard Strauss. Libretto: Oscar Wilde/ Hedwig Lachmann

Under årens lopp har jag sett flera uppsättningar av Richard Strauss Salome, men inte förrän jag upplevde en uppsättning på Malmö Opera för några år sedan upptäckte jag storheten i verket. Det var mycket tack vare Majken Bjerno, som sjöng Salome och Fredrik Zetterström som sjöng Jochanaan och Michael Weinius som Herodes.

Häromåret upplevde jag Peter Konwitchny´s version, på GöteborgsOperan, (GO),  ett födelsedagskalas fyllt av missbruksproblem och sexuella antydningar, men med utmärkta insatser såväl sceniskt som vokalt. I övrigt var det en deprimerande och förfärlig uppsättning, som helt sköt över målet i sitt försök att förlägga handlingen till modern tid.

Häromkvällen fick jag möjlighet att uppleva att uppleva Salome på Den Norske Opera & Balett vid ett besök i Oslo, ett besök som egentligen jag inte trodde jag skulle ha möjlighet att genomföra, mest beroende på logistiken. Föreställningen gick dock att kombinera med sista föreställningen av en nyskriven norsk opera Khairos och då fanns det ju inga problem kvar som omöjliggjorde ett besök på Najonaloperaen i Oslo

Richard Strauss Salome blev en fantastiskt stor operaupplevelse både rent musikaliskt, sceniskt och framförallt vokalt. Roligt att få uppleva två för mig helt okända, men fantastiska sångare. Till detta kan jag nämna husets egna solister där bland annat vår egen Daniel Johansson och en gammal bekant Thor Inge Falch levererade strålande insatser.

Det här var en uppsättning helt i min smak med en fantastisk scenografi och en modern och intelligent tolkning av detta verk byggt på en uråldrig berättelse.

Det var som sagt en fantastisk scenografi, men som jag inte här närmare kommer att beskriva detta för att inte minska din upplevelse som kommer att få uppleva verket.

Det mesta var perfekt även om jag måste tillstå att jag inte riktigt förstod kopplingen med att Julius Caesar, Adolf Hitler och andra diktatorer var närvarande i scenbilden, men det framkom när jag läste det utmärkta programbladet.

Denna kväll firade orkestern, under ledning av deras musikchef John Helmer Fiore stora triumfer. Men självklart har det ju också stor betydelse vilka sångare teatern har engagerat. Det tycks som Nasjonaloperaen satsar på okända, åtminstone för mig, men alldeles utmärkta amerikanska sångare.

Det får anses var en stor upplevelse att få njuta av Elisabeth Blanke-Biggs ochThomas Hall, som kompletterade mycket bra av husets egna förmågor till exempel Thor Inge Falch, Carsten Stabell och Jakob Zethner, sångare som är väl kända för mig sedan tidigare. Utmärkt var också Daniel Johansson, vår egen tenor, som jag anser går från klarhet till klarhet. Nu i rollen som Narraboth den syriske officerne, som egentligen har en huvudroll i verket när han sjunger: så vacker prinsessan Salome är denna afton – Eller något liknande, typ.

SALOME

Utmärkta var också de sex dansarna, som dansade i regnbågens olika färger och även statisterna som gestaltade Salome´s olika beundrare under tidens gång är värda ett särskilt omnämnande.

Detta är en uppsättning som hade premiär i april 2011 på Osterfestspiele Salzburg och är ett samarbetsprojekt tillsammans med Teatro Real Madrid. Samarbete gillar jag ju mer desto bättre.

Sammanfattningsvis är detta ett operabesök som likt uttalandet: My kingdom for a horse:  är värt en resa till Oslo och Den Norske Opera & Balett. Glöm inte var du läste denna uppmaning!

 

Produktionsteam

Musikalisk ledelse: John Helmer Fiore

Regi: Stefan Herheim

Scenograf: Heike Scheele

Kostymer: Gesine Völlm

Ljusdesign: Joachim Klein

Koreografi:

 

Medverkande

Herodes: Thor Inge Falch

Herodias: Hege Höiseter

Salome: Elisabeth Blancke- Biggs

Jochanaan: Thomas Hall

Narraboth: Daniel Johansson

1.jude: Helge Rönning

2.jude: Hallvar Djupvik

3.jude: Håkon Kornstad

4.jude: Kjell Stöa

5. jude: Öystein Skre

1. nasareer: Jens-Erik Aasbö

2. nasareer: Nicholas Cotellessa

1. soldat: Carsten Stabell

2. soldat: Jakob Zethner

 

 

 

 

Related posts

One thought on “Salome på DNO i Oslo

  1. Vokalt är uppsättningarna jämbördiga, men uppsättningen hade något av nyhetens behag i form av mötet med helt nya sångare. Stefan Herheim´s version slår Konwitschnys version på alla plan till exempel med Salome´s dans och genom att placera verket i modern tid med en elegant historisk återblick. En fullträff för det konstnärliga teamet.

Kommentera