Spelman på taket teater med musik och lite sång

Spelman på taket teaterföreställning med musik och lite sång Spelman på taket teaterföreställning med musik och lite sång
76 / 100

Spelman på taket teaterföreställning med musik och lite sång. Spelman på Taket ges nu för tredje gången på Malmö Opera. Nu med samma konstnärliga team som tidigare har haft stora framgångar med Bohème, Hoffmanns äventyr och Jenufa. Det är en av de bästa musikalerna åtminstone i min musikal värld inte minst för att den rymmer god musik, typ kletzermusik. Aktuell handling som fortfarande känns relevant och verklig. Den griper tag i mig och får mig att reflektera över dagens situation och läge, men kanske inte riktigt på det sättet som regissören uttrycker i programbladet.

Spelman på taket teater med musik och lite sång

Trots att föreställningen musikaliskt får betraktas som ännu en framgång för Malmö Opera och Operaorkestern så är det sparsamt med njutbara vokala insatser. Det är faktiskt bara en handfull sångnummer som riktigt griper tag i mig.

Först och främst är det Nils Olssons insats i första akten som utgör en av föreställningens höjdpunkter, men också Malmö Operakör imponerar i inledningen. Ljuvlig sång levereras av Tevjes giftas vuxna döttrar som sjöngs av Tuva B Larsen, Kristin Lidström och Kerstin Hilldén.

I andra akten är det musikalstjärnan Oscar Pierrou Lindén som lyfter föreställningen själv och inte minst tillsammans med Kristin Lidström.

Scenografiskt är det en imponerande föreställning och här har scenografen Leslie Travers lyckats skapa en rörlig scenografi som påminner mig om Dan Potra´s fantasifulla och magiska sceniska värld.

Till föreställningens höjdpunkter räknar jag de återkommande inslagen med Spelmannen. Det lät mycket njutbart! Dansinslagen är också ett trevligt inslag, som lyfter tempot i föreställningen.

Spelman på Taket i denna den tredje uppsättning upplever jag mer som en utmärkt teaterföreställning och mindre som en musikal. Huvudpersonerna gör här en utmärkt teatermässig insats, men sånginsatserna lämnar något i övrigt att önska. Med något enstaka undantag där den tidigare teaterchefen, Philip Zandén, visar att han också kan sjunga.

Sammanfattningsvis är det väl värt att spendera några timmar i salongen på Malmö Opera, men kanske borde teaterledningen fundera på om inte pausen efter den överlånga första akten borde förlängas?

Om föreställningen

Spelman på Taket på Malmö Opera sett föreställningen den 6.9.2017

Upphovspersoner

Musik: Jerry Bock|Sångtexter: Sheldon Harnick|Manus: Joseph Stein Bbaserad på Tevje, mjölkutköraren och andra noveller av Sholem Aleichem|Översättning: Jan Mark, Lars Rudolfsson, Bo Ericsson.

Kreativt team

Scenografi & kostym: Leslie Travers
Ljus: Thomas C Hase
Koreografi & rörelseinstruktion: Lynne Hockney
Ljud: Anders Ekstedt
Regi: Orpha Phelan
Dirigent: Stefan Solyom

Roller och medverkande

Tevje: Philip Zandén|Golde: Katarina Ewerlöf|Tzeitel :Tuva B Larsen|Hodel: Kristin Lidström|Chava: Kerstin Hilldén|Jente: Åsa Fång|Motel Kamzoil: Jonas Schlyter|Perchik: Oscar Pierrou Lindén|Lejser Wolf: Michael Jansson|Mordcha: Bengt Krantz|Rabbinen: Per Fernesten|Mendel: Jonas Samuelsson|Avram : Erik Gullbransson|Nahum : Stefano Olcese|Mormor Tzeitel:Ingrid Zerpe|Fruma Sarah:Lotte Ohlander|Kommissarien ryss: Anders Jakobsson|Fjedka ryss: Erik Espinoza|Schandel: Helena Härnryd|Spelmannen: Benjamin Mönnekes|Ensemble: Ulrika Ånäs, Lisa Romée, Kitty Chan, Tommy Englund, Oskar Kongshöj, Jacob Walleberg, Pontus Wonkavaara, Frank Sehlstedt, Ingrid Zerpe|Bybor: Karl Elofsson/Martin Milanov/Arvid Wide/Max Liljedahl/Leon Mentori/Joel Yebio/Ville Andersson/Felix Bergman/Noel Tufvesson/David Renner Heldius/Sigge Löfgren/Folke Ohlander/Klara Jansson/Juli Nilsson/Thia Skogmar|Malmö Operakör & Malmö Operaorkester|

Läs mer

Malmö Opera

Om Bengt Krantz