Susann Végh, utbildning: Operahögskolan i Stockholm. Debut: Cherubin i Mozarts Figaros bröllop, Bonnoperan 1997.
Susann Végh mezzosopran född 1967
Roller vid Kungliga Operan
Andra damen i Trollflöjten, Zerlina och Donna Elvira i Don Juan, Cherubin i Figaros bröllop och Dorabella i Cosi fan tutte av Mozart, Charlotte i Massenets Werther, Den förtrogna i Strauss Elektra, Rävhanen i Janaceks Räven, titelrollen i Gefors Clara, Hans i Humperdincks Hans och Greta, Nicklaus i Offenbachs Hoffmanns äventyr, Blomsterflicka i Parsifal, Wellgunde i Rhenguldet och Ragnarök och Waltraute i Valkyrian av Wagner, Tebaldo i Don Carlos och Meg Page i Falstaff av Verdi, Farinelli i Maros Kastrater, titelrollen i Bizets Carmen, Masarin i Loranga, Masarin och Dartanjang av Carl Unander-Scharin, Barnet i Ravels Barnet och spökerierna och En musiker i Puccinis Manon Lescaut.
Andra engagemang
Andra engagemang: Dorabella i Cosi fan tutte i Stia (Italien) och Oostende (Belgien), Margareta i Boitos Mefistofeles på Ystadoperan, Häckningen på Confidencen, Pergolesis spektakler på Drottningholms Slottsteater, Mini-ringen i Dalhalla, Cherubin på Münsteroperan, Megacle i L´Olimpiade av Vivaldi vid Teatro Alfonso Rendano i Cosenza, Auntie i Peter Grimes, Charlotte i Werther, Wellgunde i Rhenguldet på Det Kongelige i Köpenhamn, Dido i Purcells Dido och Aeneas, Dorabella i Mozarts Così fan tutte och Cherubino i Figaros bröllop, Hans i Humperdincks Hans och Greta, Wagners Wellgunde i Rhenguldet och Waltraute i Valkyrian, Verdis Maddalena i Rigoletto och Meg Page i Falstaff, Fjodor i Musorgskijs Boris Godunov, Sonjetka i Lady Macbeth von Mzensk, Margret i Wozzek m fl. operan i Bonn 1997-2000.
Uruppföranden
Uruppföranden: Artist/hora i Mottke der Dieb av Berndt Franke 1997, Oyasan 2 i teknooperan Raw av Paulo C. Chagas 1998, Die Stimme i Stimme allein av Beat Furrer 1999, Farinelli i Miklos Maros Kastrater -2004. Masarin i Loranga, Masarin och Dartanjang av Carl Unander-Scharin 2006.
Konserter
Som konsertsångerska har Susann Végh sjungit Rossinis Petite Messe Solennelle, Mozarts Requiem, Saint Saëns juloratorium, Bach´s Juloratorium, Altpartiet i Mendelsohns Die erste Walpurgisnacht med Accademia di Santa Cecilia Nazionale under ledning av Pinchas Steinberg, Orest i Sköna Helena av Offenbach med Bayriska Radioorkestern i München under ledning av Marcello Viotti, Waltraute med och i Kölner Philharmonien under ledning av James Conlon och i Dalhalla under ledning av Bernet, konserter med Dalasinfoniettan, Julkonserter med Filharmonikerna i Konserthuset, Stockholm, konserter med Peterson-Berger orkestern och Rückertlieder under ledning av Andreas Hanson, Die schöne Helena med Beyrische Rundfunk under ledning av Gian Carlo Viotti , Die Erste Walpurgisnacht med S:a Cecilia orkestern i Rom under ledning av Pinchas Steinberg.
Skivinspelningar
Skivinspelning CANTO med romanser av Lennart Hedwall på Phono Suecia, BO LINDE sånger med Johan Westre på Lovestream Records och LUCIA med Stockolm Singers och Bo Aurehl på Habanera. Romanser av Stenhammar och Sibelius för SVT.
Upplevda föreställningar
Opera | Roll | Operahus | Datum |
---|---|---|---|
Peter Grimes | Auntie | Den Kongelige Opera i Köpenhamn | 4/3.2004 |
Cosi fan tutte | Dorabella | Kungliga operan i Stockholm | 18/5-2007 |
Hans och Greta | Hans | Kungliga operan i Stockholm | 24/11.2007 |
Rhenguldet | Wellgunde | Kungliga operan i Stockholm | 23/1.2008 |
Ragnarök | Wellgunde | Kungliga operan i Stockholm | 2.2.2008 |
Falstaff | Mrs Meg Page | Kungliga operan i Stockholm | 6/4.2008 |
Valkyrian | Waltraute | Kungliga operan i Stockholm | 3.3.2009 |
Ragnarök | Wellgunde | Kungliga operan i Stockholm | 21.3.2009 |
Barberaren i Sevilla | Rosina | Kungliga operan i Stockholm | 22.1-2010 |
Gossen och kärleken | Fata Morgana m fl | Kungliga operan i Stockholm | 2010 |
Figaros bröllop | Cherubino | Kungliga operan i Stockholm | 28/9.2010 |
Trouble in Tahiti | Dinah | Kungliga operan i Stockholm | 5/2.2011 |
Karmelitsystrarna | Moder Marie | Kungliga operan i Stockholm | 22.10.2011 |
Andrea Chenier | Bersi | Kungliga operan i Stockholm | 2011 |
Carmen | Carmen | Malmö Opera | 28.2.2012 |
Trollflöjten | 2:a Damen | Kungliga operan i Stockholm | 9.10.2012 |
Valkyrian | Waltraute | Kungliga operan i Stockholm | 19.1.2013 |
Written on Skin | Angel 2/Marie | Kungliga operan i Stockholm | 24.1.2015 |
Otello | Emilia | Kungliga operan i Stockholm | 21.3.2015 |
Otello | Emilia | Kungliga operan i Stockholm | 26.3.2015 |
Medea | Barnens vårdare | Kungliga operan i Stockholm | 23.1.2016 |
Nixon in China | Mao´s förste sekreterare | Kungliga operan i Stockholm | 14.10.2016 |
Jenufa | Bydomarens hustru | Kungliga operan i Stockholm | 18.3.2017 |
Elektra | Kungliga operan i Stockholm | 11.1.2018 | |
Dracula | Kungliga operan i Stockholm | 21.1.2018 | |
Tristessa | Kungliga operan i Stockholm | 8.10.2018 | |
Rigoletto | Giovanna | Kungliga operan i Stockholm | 1.12.2018 |
Valkyrian | Rossweise | Kungliga operan i Stockholm | 7.3.2020 |
läs mer
Intervju med Susann Végh i OV-Revyn, medlemstidning för Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm December 2009
I slutet av november fick vi så äntligen träffa Susann Végh vid ett medlemsmöte under ledning av Nils-Göran Olve. Den första träffen skulle ägt rum i september, men då kallade Maestro Pier Giorgio Morandi till repetition och då måste man lyda! Istället ordnade Susann så att vi fick träffa Marianne Eklöf. En annan fördel med att träffen ägde rum just nu är att detta reportage kunde sammanlänkas med intervjun med Ola Eliasson – alltså får vi lära känna både Rosina och Figaro i Barberaren i Sevilla – höstens stora succé på Operan.
Kungliga Operan
Susann Végh har varit fast anställd på Operan sedan våren 2000 och har under dessa tio år sjungit ett flertal stora och små roller. Hon ingår alltså i Operans ensemble, som krymper för varje år. Nu är det 23 solister engagerade. De kompletteras med projektanställda sångare som i princip medverkar i någon enstaka produktion, som nu senast Katarina Karnéus i Händels Xerxes.
Projektengagerade sångare
Härom året förekom över 50 projektengagerade sångare, men i framtiden har det flaggats för att utnyttja ensemblen mer pga ekonomiska skäl. – Jag tycker det är synd, även om vi fast anställda får fler uppgifter. Det är en inspiration att arbeta med gästsångare lika mycket som det är nyttigt att själv få sjunga på andra scener. Rollen som Rosina har Susann arbetat med ett par år. Det är en av de största roller hon gjort på Operan och det är många föreställningar från juni i år fram till vårvintern 2010.
Morandi
På flera sätt var det en utmaning för henne, som till skillnad från många mezzosopraner inte specialiserat sig på Rossinis koloraturer. Morandi tog över som dirigent under oktober och på frågan hur mycket han ändrar svarade Susann: – Egentligen inte mycket. De strykningar, i främst recitativ och de varianter i musiken som förekommer, har bestämts av Operans chefsdramaturg Stefan Johansson och den dirigent som dirigerade verket vid premiären. Det höll på att bli ett inhopp med kort varsel av en dansk sångare som gjort en annan version, och då hade vi fått anpassa oss, inte annars. Vad Morandi gör, förutom att lära känna sångarna, är att han sätter en personlig prägel, lite mer italiensk kanske, på föreställningen.
Nypremiärer
Vid nypremiären i juni kom Knut Hendriksen in och arbetade med mig, Ola Eliasson och John Erik Eleby, som var nya i ensemblen. Då repeterade vi i fyra veckor. Själv är jag noga med att regissören förklarar sina avsikter med varför vi skall göra si eller så. För mig är det viktigt att förmedla en “låtsashistoria” på riktigt. Om jag också skulle låtsas i min rolltolkning blir det fel. Susanns far är från Ungern och hennes mor är österrikiska, vilket hon menar har gett henne ett sydländskt temperament, som hon använder på ett positivt sätt. Inga våldsamma utbrott men ett temperamentsfullt utspel i rolltolkningen.
Freelance
Det blir cirka 40 föreställningar varje säsong på Operan men ibland färre på grund av den repertoar som spelas. Då används tiden till instudering av roller som ligger i framtiden. – Vi har förmånen att gratis kunna använda repetitörer för instuderingsarbetet. En freelancesångare får själv stå för dessa kostnader. Men fördelen med att vara freelance är att man kan acceptera de anbud man får. Jag själv måste söka ledighet för t.ex. medverkan i ett Mozart-rekviem i någon kyrka. Om det beviljas kan man antingen få ett vitt papper som betyder att man är ledig utan reservationer, eller ett rosa papper som innebär krav att ställa upp för Operan om något händer. Då kan man knappast tacka ja till engagemanget!
Operan i Bonn
Efter Operahögskolan fick Susann Végh arbete vid Operan i Bonn. Hon fick kontakt med en agent som tog henne dit för provsjungning. Efter att ha provsjungit med bl.a. Octavian, Cherubin och Dorabella fick hon engagemang i ett år, som sedan förlängdes ytterligare två år. – Jag blev överraskad och glad över beskedet att jag fick jobbet i Bonn. Det var väldigt nyttiga och lärorika år. Jag var med i 70 – 80 föreställningar varje säsong. Hemlängtan blev dock för svår och när Claes-Håkan Ahnsjö, som då var operachef i Stockholm, erbjöd plats i Operans ensemble var beslutet inte svårt. Jag har min man här och vi trivs bra ute på Älgö, där vi bor.
Titelroller
På Operan har Susann hunnit med många roller som t.ex. titelrollen i Carmen, Charlotte i Massenets Werther, rävhannen i Janáeks Räven, Zerlina och Donna Elvira i Don Giovanni, Barnet i Ravels Barnet och spökerierna och de två verkligt svåra rollerna som Farinelli i Maros Kastrater på Drottningholm samt titelrollen i Gefors Clara. Det är verkligen mycket varierande roller från olika tidsepoker. Susann har aldrig fastnat i ett speciellt fack utan är öppen för all slags musik, vilket naturligtvis också ger fler rolltillfällen.
Gossen och kärleken till de tre apelsinerna
Närmast på programmet står Dorabella i Tandbergs roliga uppsättning av Mozarts Così fan tutte och många föreställningar i mars-april av Leif Hultqvists barnopera Gossen och kärleken till 3 apelsiner där Susann gör tre roller: Fata Morgana, Galoppa-Jordemor och Latifa. Nästa säsong sjunger Susann Cherubin i Ole Anders Tandbergs nya uppsättning av Figaros bröllop och Bersi i Giordanos Andrea Chénier.
Önskerollerna
Önskerollerna är Judith i Bartóks Riddar Blåskäggs borg, Suzuki i Madame Butterfly och Magdalena i Wagners Mästersångarna i Nürnberg. Hittills har Susann sjungit en rhendotter i Rhenguldet och Ragnarök samt valkyrian Waltraute i Valkyrian av Wagner. Själv tror jag att Susann Végh skulle passa alldeles utmärkt som Venus i Tannhäuser. Ur OV-Revyn (2009) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Ann Löfberg och Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan
Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida
Mezzosopran