Pjotr Tjajkovskij rysk kompositör

Pjotr Tjajkovskij  rysk kompositör

1840-93

Pjotr Tjajkovskij läste juridik och anställdes efter sin examen vid justitieministeriet i S:t Petersburg. 1861 började han studera musik och blev året därpå elev i komposition till konservatoriets chef Anton Rubinstein. Efter avslutade studier accepterade han 1866 ett erbjudande om att bli lärare vid det nyupprättade konservatoriet i Moskva. Samtidigt började han skissera sin första opera, som skulle bygga på Ostrovskijs melodram Vojvoda. Författaren skulle själv utarbeta libretton, men Tjajkovskij tappade bort en del av texten och skrev själv andra och tredje akten. Operan uppfördes på Bolsjoj 1869 men Tjajkovskij kasserade senare själv sitt verk, liksom även Undina, som aldrig uppfördes, och Mandragora.

1870 började han arbeta på en tragisk opera byggd på Lazjesnikovs drama Opritjnik med motiv från från Ivan den förskräckliges tid. Arbetet avbröts av flera utlandsresor men blev färdigt 1872, och operan sattes upp på Marinskijteatern i S:t Petersburg 1874 några månader efter Musorgskijs Boris Godunov.

Efter premiären hörde Tjajkovskij att en tävling utlysts om bästa musik till Polonskijs libretto Smeden Vakula. Trots vissa komplikationer vann Tjajkovskij tävlingen och operan uppfördes 1876 men mottogs kyligt.

Pjotr Tjajkovskijs nästa opera kom på ett högst konkret sätt att kollidera med hans privatliv. I maj 1877 hade han börjat skriva på en opera på Pusjkins Eugen Onegin som fängslade honom starkt. Nästan samtidigt fick han det ena brevet efter det andra från en ung kvinna, som påstod sig känna honom från konservatoriet och hotade med självmord om han inte gick med på att träffa henne. Först förklarade Tjajkovskij att han inte kunde återgälda hennes kärlek, men likheten med Tatjanas brev till Eugen Onegin frapperade honom och de gifte sig.

Det fick katastrofala följder äktenskapet gick sönder omedelbart efter bröllopet och upplevelserna satte spår i musiken till Eugen Onegin som blev färdig 1878. Urpremiären 1879 anförtroddes åt elever vid Moskvas konservatorium och väckte bara ett matt intresse, men professionella föreställningar längre fram visade att operan var Tjajkovskijs mästerverk i genren.

Kort efter att han hade avslutat Eugen Onegin begav han sig på en lång resa runt om i Europa. I Florens inledde han arbetet på en opera på Schillers Jungfrun från Orléans, som han fullbordade redan tre månader senare i Paris. Det var den första av hans operor som inte utspelade sig i Ryssland, och det märktes tydligt att han inspirerats av Meyerbeer.

Efter premiären på Jungfrun av Orléans 1881 reste han till Frankrike och tog i slutet av sommaren itu med ännu en opera på ett av Pusjkins verk. Nu var det Mazepa (1884) som med sitt ryska ämne inspirerade honom starkare än Schillers pjäs hade gjort. Operan gjorde dock ingen bestående succé.

Inte heller hans nästa opera, Tjarodejka (1887) hade Tjajkovskij någon större tur, men i gengäld blev hans nästa opera på en berättelse av Pusjkin, Spader Dam (1890), en triumf.Den hade beställts av tenoren Nikolaj Figner och hans hustru och Tjajkovskijs bror Modest skrev librettot. Han gjorde historien mer romantisk än Pusjkins original.

Succéen ledde till att den kejserliga operan beställde en enaktare av Tjajkovskij och valet föll på dansken Henrik Hertz pjäs Kong Renés datter, som Modest Tjajkovskij omarbetade till Jolanta (1892). Operan blev Tjajkovskij sista. Mindre än ett år senare var han död, förmodligen för egen hand.

Länktips

Wikipedia om Pjotr Tjajkovskij

Henrik Kyhle om Peter Tjajkovskij

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts

One thought on “Pjotr Tjajkovskij rysk kompositör

Kommentera