Tosca på Opera på Skäret – synopsis

Peter Nyqvist romans- och kyrkosångare - tenor

Tosca på Opera på Skäret – synopsis

Kompositör och librettister

Musik: Giacomo Puccini Text: Giuseppe Giacosa och Luigi Illica, efter ett skådespel av Sardou

Libretto

Här kan du hämta librettot till Tosca på italinska eller/or ESPANOL eller/or DEUTSCH eller/or IN ENGLISH eller/or FRANÇAIS

Premiär

Premiären av Tosca ägde rum i Teatro Costanzi, Rom den 14 januari 1900. Svensk premiär i Stockholm, Operan den 15 februari 1904. Sett föreställningen: 23.08.2007 Opera på Skäret

I denna tolkning av Tosca har vi valt att skildra maktens galenskap. Makten som behov, som redskap och som berusning. Vi finner genom historien hur despoter och galningar härskar i världen. Bland kungar, furstar, generaler, presidenter, poliser, politiker, präster, mediamoguler, knarkhandlare och våldtäktsmän missbrukas makt. Och i andra vanliga större och mindre sammanhang, inte minst i den innersta kretsen – familjen.

Vi vill genom att lägga varje akt i olika tider belysa hur makten anpassar sig och hela tiden infiltrerar vår tillvaro.Scarpia kan alltså utan vidare kännas igen både som polischef, baron och kardinal i första akten, år 1900. han är mediamogul, politiker och korrupt domare i andra akten, år 2000. I tredje aktens okända framtid vilar den totala tomheten och ödsligheten som ett maktens testamente över människornas öde.

Sten Niclasson, regissör

Akt I

I kyrkan Sant´Andrea della Valle i Rom år 1900

Prolog

Från familjen Attavantis kapell kommer en kvinna med ett bylte i handen. Hon låser grinden, stoppar nyckeln i byltet och gömmer det vid madonnans fot.

Scen 1

Från en sidodörr kommer en man in i kyrkan. Rädd att bli upptäckt ser han sig om, och får syn på skålen med vigvatten bakom kolonnen. Han ser madonnan och letar reda på byltet, finner nyckeln och gömmer sig i kapellet. Mannen är Angelott, motståndsman som rymt från fängelset i Castel Sant´Angelo. Kvinnan som gömde nyckeln är hans syster, ingift i familjen Attavanti.

Scen 2

Sakristanen (kyrkvaktmästaren) tvättar penslar åt konstnären Cavaradossi som har i uppdrag att måla en altartavla i kyrkan. Det ringer till Angelus och sakristanen knäböjer, ber med dämpad röst när Cavaradossi kommer in och drar sedan bort förhänget så att målningen blir synlig. Sakristanen blir förskräckt när han i bilden känner igen den kvinna som varje dag ber i kyrkan, fru Attavanti.

Scen 3

Cavaradossi betraktar sin bild av Maria Magdalena, med blonda lockar, och tänker på sin egen käresta, den svartögda Tosca. Han förundrar sig över att målningen bär drag av både den blonda damen i kyrkan och hans egen Tosca.

Scen 4

Det gnisslar i låset.Cavaradossi ser Angelotti komma ur kapellet. Angelotti blir lättad när han känner igen Cavaradossi, som också är frihetskämpe och motståndsman. Toscas röst hörs utanför sidodörren och Cavaradossi skickar genast Angelotti tillbaka in i kapellet.

Scen 5

Tosca kommer in, svartsjuk och irriterad över att Cavaradossi låst dörren. ”Vem talade du med? Jag hörde röster och frasande av kläder. Vem är hon?” ”Nonsens, det var bara Sakristanen”, svarar Cavaradossi. Tosca lugnar ner sig och vill att de båda skall ses senare på kvällen hemma hos Cavaradossi. De bedyrar varandra sin kärlek och till slut ger sig Tosca iväg.

Scen 6

Angelotti berättar om sin flykt och hur hans syster, fru Attavanti, gjort allt för att hjälpa honom undan den förskräcklige Scarpia. ”Scarpia den hycklaren, biktfar och bödel på samma gång, jag skall hjälpa dig att fly”, svarar Cavaradossi. Han ger Angelotti nyckeln till sitt hus och säger åt honom att gömma sig i ett hemligt källarvalv i en brunn i trädgården.

Scen 7

Sakristanen kommer med nyheten om att fienden besegrats. Han ropar in kyrkokörerna som håller på att förbereda sig för att sjunga kvällens Te Deum. Alla gläds åt segern men glädjen avbryts av att Scarpia och Spoletta kommer in.

Scen 8

Scarpia kör iväg kören och befaller Spoletta att undersöka hela kyrkan i jakt på spår efter den fången som rymt. Spoletta finner en solfjäder och en tom amtkorg. Scarpia ser porträttet och får veta att det är Cavaradossi som målat det. Han lägger samman dessa pusselbitar och förstår att Angelotti fått hjälp av målaren. När så Tosca kommer tillbaka för att tala med Cavaradossi, bestämmer ahn sig för att utnyttja situationen. Solfjädern och en svartsjuk kvinna ger honom möjligheter att få fram upplysningar.

Scen 9

Scarpia försöker så elegant som möjligt väcka hennes svartsjuka. Solfjädern med Attavantis vapen, bilden som Cavaradossi målat, allt detta gör Tosca helt nedbruten och förtvivlad. Han för henne till dörren, hon går och Spoletta får order att skugga henne.

Scen 10

Det är dags för Te Deum.Scarpia får på kardinalsdräkten och mitt i den högtidliga hyllningssången smider han sina lömska planer. Han vill inte bara ha upplysningar av den sköna damen. När han väl hängt rebellen vill han också ha Tosca i sina armar.

Akt II

I Palazzo Farnese, där Scarpia har både kontor och privat våning, år 2000

Scen 11

Scarpia väntar på Tosca som uppträder i festsalen. Han kontrollerar hela staden med sina övervakningskameror och TV-kanaler. Spoletta kommer in och rapporterar attAngelotti inte stod att finna i målarens hus. Scarpia blir rasande men Spoletta mildrar hans vrede genom att berätta att han har arresterat Cavaradossi.

Scen 12

Cavaradossi tas till förhör och medan Toscas röst ljuder från festen, försöker Scarpia pressa fram upplysningar. Cavaradossi är arrogant och besvarar inga frågor. Han förs till tortyrkammaren just som Tosca träder in i rummet.

Scen 13

Medan Scarpia försöker få Tosca att förråda Angelotti pinas Cavaradossi i tortyrkamamren.

Scen 14

Tosca ser fasansfulla bilder av tortyren och faller till föga. Hon talar om att Angelotti finns i brunnen i trädgården.

Scen 15

Cavaradossi förs in, misshandlad och torterad nästan till döds. Toscas medlidande med Cavaradossi och de ömma kyssar hon överöser honom med gör Scarpia svartsjuk. Sciarrone kommer med nyheten om en ny seger för rebellerna. Cavaradossi får nya krafter av budet och skriker utmanande ”Seger,seger!”. Tosca försöker förgäves dämpa honom. Scarpia sänder honom till döden.

Scen 16

Tosca ber om nåd för sin älskade. ”Rädda honom!” ”Jag? Ni!, svarar Scarpia. Tosca tror han vill ha pengar men Scarpia försäkrar att av en så vacker kvinna vill han ha något helt annat.

Scen 17

Toscas bön inför Gud, kyrkan, kärleken, godheten och konsten. ”Varför drabbas jag av denna ondska? Varför har du övergett mig? Varför denna grymma belöning?”

Scen 18

Angelotti tog sitt liv när Spoletta fann honom och cavaradossi skall hängas. I denna fasansfulla situation bestämmer sig Tosca för att rädda sin älskades liv. Hon går med på Scarpias förslag. Scarpia ger befallning om en skenavrättning: Cavaradossi skall skjutas med lösa skott. Scarpia och Spoletta är överens. Tosca får en passersedel och fri lejd ur staden. Mitt i förnedringens ögonblick sänder Tosca sin vidrige bödel rakt in i döden.

Akt III

I en obestämd framtid då katastrofen inträffat. Högt över jordens yta där bara skyarna omsluter världen, kanske taket på Castel Sant´Angelo.

Scen 19-20

Sönderslagen ligger Cavaradossi i fängelsehålan. I drömmen är han ett litet barn, totalt övergiven i en tom värld. Uppför oändliga trappor förs han till avrättningsplatsen.

Scen 21

Fångvaktaren ber Cavaradossi skriva under dödsdokumenter och han ber att få skriva en sista hälsning till sin älskade.

Scen 22

Sången till livet.

Scen 23

Tosca kommer. ”Du är fri! Scarpia är död! Vi har fri lejd! Du skall bara spela med i elakt spel. Låtsas vara död.” Fullständigt omvälvande händelser berättas för cavaradossi, hans älskade Tosca har med sina vackra små händer dödat despoten.

Scen 24

Drömmar om frihet! Drömmar om havet, om grönskan, om att leva tillsammans i kärlek. Drömmar om en framtid. Bara en skenavrättning står i deras väg.

Scen 25

Bödlarna fullgör sitt uppdrag. Tosca ser hur Cavaradossi faller ihop. ”Vilken artist!” Men han är död! Scarpia lurade hemnne in i det sista. Hon hör Spoletta och Sciarrone komma. Mordet är upptäckt. Då återstår bara – ”Scarpia, vi möts inför Gud!”

 

 

Sammanställt av Mogens H Andersson

 

 

Related posts

Kommentera