Tosca stor operaupplevelse på Regina

Tosca stor operaupplevelse på Regina
toscaregina2013
Tosca stor operaupplevelse på Regina

Tosca stor operaupplevelse på Regina

Tosca på Spagettioperan Regina. Sett  föreställningen den 17 april 2013

I går upplevde jag Tosca på Spagettioperan  på Regina. Det är att betrakta som en föreställning som är anpassad till lokalens utrymmen och rollerna görs av fyra sångare och två av husets egna barn.

Det var en rätt fin operaupplevelse som ju skiljer sig från vad jag vanligtvis ser genom att det ingår en trerätters teatermeny i arrangemanget.

Det skapar ju en speciell stämning kanske beroende på att besökarna upplever en mer naturlig/uppsluppen stämning än vad som vanligtvis är fallet om hen ser en uppsättning på andra mer traditionella scener större som mindre.

Charlotta Huldt- Ramberg, som utöver att sjunga Toscas parti har gjort den svenska översättningen och förlagt handlingen i framtiden nämligen till 2048, vilket är 100 år efter George Orwell publicerade sin bok den dystopiska framtidsberättelse  1984 och med ett scen- och bildspråk hämtat ur filmerna ”1984” och ”Bladerunner”.

Genom detta friläggs den ursprungliga berättelsen och i stället kommer handlingen att handla om yttrande- och åsiktsfrihet, som den förmedlas av journalister. Detta är ju en förutsättning för ett modernt demokratiskt samhälle både nu och då.

Den dramatiska ursprungsberättelsen I Tosca, kärleksberättelsen mellan den firade sångerskan Floria Tosca och målaren Cavaradossi och polischefen Scarpia´s försök att med alla medel få en kärlekstimme med Tosca finns naturligtvis kvar.

Denna tolkning, som ju ytterst är en viktig förutsättning för att Regina överhuvudtaget skall ha möjlighet att uppföra verket inom de givna ramar som utgörs av teaterlokalen upplevs som ett djärvt och friskt grepp. Dessutom kan det kanske locka en helt ny publik till operans värld, eftersom många som skulle vara intresserade av ett operabesök anser att den traditionella tolkningen känns gammaldags och mossig eller rent av museal.

Under årens lopp har jag sett ett flertal uppsättningar levererade av olika fria operagrupper och där musiken sköts av i princip en pianist. Dessa föreställningar äger oftast rum i mindre lokaler och där är det mitt bestämda intryck att musiken kommer närmare handlingen och ger en särskild dimension till operaupplevelsen. Kvällens kapellmästare Majsan Dahling skötte sitt uppdrag med den äran genom att just ha förmåga att skapa denna extra dimension.

På det rent sångliga kan jag inte direkt klaga och detta omdöme får gälla kvartetten som helhet, men jag upplevde att ljudkvaliteten var varierande. Detta gällde speciellt när Tosca sjöng och särskilt gällde detta när hon sjöng ute i lokalen och in mot scenen, men det handlar ju också mycket om tycke och smak. Dessutom upplever jag det alltid som svårt när jag hör en ny röst och då saknar det betydelse vilket röstfack det handlar om. Ett särskilt hedersomnämnande vill jag ge till Linus Flogell som hade fått minst tre roller på sin lott

Föreställningens verkliga höjdpunkt betraktar jag andra akten som.Här vill jag särskilt framhålla Thomas Landers utmärkta gestaltning av Scarpia och i övrigt vill jag också nämna den utmärkta sceniska gestaltningen av övriga medverkande.

I tredje akten fungerade det  också alldeles ypperligt speciellt i  duetten mellan Cavaradossi och Tosca och inledningen av av samma akt var rent av förtjusande, med den vanligen förekommande herdepojen som här sjöngs av familjens barn.

Avslutningsvis är denna version av Tosca en operaupplevelse som jag mycket gärna rekommenderar till andra och det gäller både vana som ovana operabesökare.

Produktionsteam

Regi och översättning: Charlotta Huldt-Ramberg

Mask och kostym: Helena Andersson

Ljus och producent: Hans Ramberg

 

Medverkande

Tosca: Charlotta Huldt-Ramberg

Cavaradossi: Markus Pettersson

Scarpia: Thomas Lander

Angelotti, Spoletta och Sakristanen: Linus Flogell

Related posts

Kommentera