Tristan och Isolde på Kungliga Operan 2015

Tristan och Isolde på Kungliga Operan 2015 Tristan och Isolde nypremiär på Kungliga Operan
77 / 100

Tristan och Isolde i denna uppsättning hade ursprungligen sin första premiär 2004. Själv upplevde jag den första nyprmiären i november 2008 med Nina Stemme och Lars Cleveman som det kända kärleksparet och jubileumsåret, alltså 2013 såg jag Tristan och Isolde med Lars Cleveman och Annalena Persson som kärleksparet.

Tristan och Isolde på Kungliga Operan 2015

Om jag skall vara helt ärlig så var det inte mycket av varken scenografi eller kostym som jag kände igen, men det har ju inte heller någon större betydelse. Det är ju varken scenografi eller kostym som lockar mig att se uppsättning efter uppsättning och kanske tillhör jag gruppen besatta som operans chefsdramaturg Katarina Aronsson beskriver i programbladet?

Favoritmusik

Musik och sång tillhör min absoluta favoritmusik, men det tog mig flera uppsättningar innan jag kunde ta till mig musiken i sin helhet. Det var faktiskt i samband med mitt tågäventyr med Transsibiriska Jänvägen till Kina t o r som musiken riktigt tog fatt i mig och här  och samverkade säkert tidsaspekten.Jag minns fortfarande att  jag upplevde den första föreställningen av just Tristan och Isolde  som den tråkigaste operaföreställning jag hade upplevt från en operascen.

Det är oklart för mig om detta är Lawrence Renes första Tristan och Isolde eller inte, men det skulle kanske kunna förklara varför han då och då lät som han överröstade sångarna. Med undantag för denna notering lät det som vanligt mycket bra om Hovkapellet.

Föreställningen i går var min tionde Tristan och Isolde och musikaliskt och sångligt var det en utomordentlig stor operaupplevelse, men kostymerna och scenografi kändes inte särskilt stimulerande särskilt inte om man jämför den med Peter Lundqvists fantastiska scenografi på GöteborgsOperan 2013.

Det var sångligt alltså en fin och utmärkt operaupplevelse och Tristan själv, Michael Weinius gjorde absolut en av sina största roller särskilt av sina Wagnerroller och kvar på listan är väl egentliga bara Walther von Stoltzing och Mästersångarna i Nürnberg.

Emma Vetter leverade en utmärkt sånglig prestation, men varför kan man inte acceptera att varken Isolde eller Tristan kan sjungas och gå klädda som ett ungdomligt kärlekspar?

Även övriga sångare gjorde mycket bra ifrån sig och då tänker jag först och främst på Katarina Dalaymans Brangäne och Lennart Forsén gjorde en utmärkt sånginsats

Kurwenal

Kvällens egentliga överraskning svarade Johan Edholm för i sitt parti som Kurwenal. Det är nog hans bästa sceniska och sångliga insats som jag har upplevt honom i. Detta konstaterat utan att lägga några som helst värderingar på hans övriga rollprestationen, men i går var han enkelt enkelt i sitt esse.

Även övriga herrar gjorde bra ifrån sig och här vill jag särskilt nämna de två tenorerna Magnus Kyhle och Niklas Björling Rygert som båda gjorde ett bra men relativt korta insatser.

Avslutningsvis kan jag nu lägga ytterligare en stor operaupplevelse till de övriga och vill du ha samma upplevelse så tänk på att utöver föreställningen nu på fredag återstår det bara ytterligare två föreställningar.

Om föreställningen

Nypremiär på Tristan och Isolde  24.3.2015 på Kungliga Operan i Stockholm

Upphovspersoner

Musik & text: Richard Wagner

Kreativt team

Dirigent: Lawrence Renes
Regi: Hans Peter Lehmann/ Biträdande: Irene Frykholm
Scenografi, kostym & mask: Olaf Zombeck
Dramaturg: Stefan Johansson
Översättning för textmaskin: Lasse Zilliacus

Medverkande

Tristan: Michael Weinius
Kung Marke: Lennart Forsén
Isolde: Emma Vetter
Kurwenal: Johan Edholm
Melot: Magnus Kyhle
Brangäne: Katarina Dalayman
En herde: Niklas Björling Rygert
En styrman: John Erik Eleby
En ung sjöman: Niklas Björling

Läs mer