Trollflöjten på GöteborgsOperan – synopsis

Trollflöjten på GöteborgsOperan - synopsis

Trollflöjten på GöteborgsOperan – synopsis

Trollflöjten på GöteborgsOperan – synopsis

Musik: W.A. Mozart|Text: Emanuel Schikaneder

Libretto

Här kan du hämta librettot till Trollflöjten eller Libretto på tyska FRANÇAIS ESPANOL IN ENGLISH

Premiär

Urpremiär på Theater auf der Wieden,30 september 1791

AKT 1

TAMINO, EN DYSTER MAN med konstnärsdrömmar, följer med ett muntert sällskap artister och annat löst folk på en picknick. Han har svårt att komma in i gemenskapen, intar vissa sinnesutvidgande substanser, beter sig illa och förlorar till slut medvetandet.

Plötsligt befinner han sig i ett drömlandskap där han tror sig attackerad av en orm som hotar att döda honom. Tre kärlekskranka damer hittar honom i hans förvirrade tillstånd och vill sammanföra honom med sin arbetsgivare. Nattens drottning.

När de går för att hämta henne dyker fågelmutanten Papageno upp. Fåglar faller till marken när han visslar, förlamade av kärlek enligt honom själv.

Papageno varnar Tamino för drottningen och damerna, som kommer tillbaka och råkar höra honom. De anklagar Papageno för att ljuga och gör honom stum. Tamino får se en bild av drottningens dotter Pamina, som han genast blir förälskad i.Han får veta att Pamina hamnat i trollkarlen Sarastros våld och blir utom sig av vrede.

Drottningen gör entré och ber Tamino att befria Pamina mot löfte att få gifta sig med henne. Papageno återfår sin talförmåga och utses till Taminos följeslagare. Bägge beväpnas med magiska musikinstrument, som sägs kunna betvinga ondskan. Tamino får en flöjt och Papageno en speldosa. Dessutom får de tre andeväsen som vägvisare.

Pamina påträffas i samma stund som hon är på väg att våldtas av Monostatos, en av Sarastros underhuggare. Tamino upptäcker till sin fasa att han själv befinner sig i en annan dimension än Pamina han kan inte nå fram till henne och hon ser honom inte. Andarna låter istället Papageno ingripa och skrämma bort Monostatos.

Pamina, som är bunden, vill att Papageno ska befria henne. Han tvekar eftersom han inte tror att hon är den hon säger sig vara. även han har sett bilden av Pamina och vet att hon inte är större än en tumme. Han ifrågasätter också att Tamino är kär i någon han aldrig har träffat. När Pamina får reda på att hon har en beundrare som letar efter henne, spelar hon intresserad av Papageno för att få honom att lossa repen. Tamino ser detta och blir våldsamt svartsjuk.

Pamina flyr från Sarastros borg följd av Papageno, och Tamino rådfrågar sina skyddsandar om vad han förväntas göra. De svarar i gåtfulla ordalag och överlämnar åt honom själv att finna den rätta vägen. Då möter han en man som säger sig vara en enkel präst i Sarastros tjänst. Tamino angriper prästen och kräver att få veta om Pamina lever.Han får inga raka besked, men varnas för att utmana Sarastro.

Ensam i mörkret med sin vanmakt prövar Tamino trollflöjtens förmåga. Tonerna förvandlar världen till en ljuvlig oas och han glömmer sin ångest och sitt uppdrag. Men Pamina och Papageno hör flöjten och Papageno svarar med sin vissla. Tamino ser dem, men kan fortfarande inte göra sig synlig. Till sin förmodan blir han vittne till hur Monostos och dennes anhang överfaller Papageno och Pamina. Papageno har dock sinnesnärvaro att använda speldosan vars melodier gör de onda män kärleksfulla och ömsinta.

Sarastro själv intar scenen med sitt följe av tillbedjare. Pamina är åter fången men ber Sarastro att visa förståelse. Hon flydde för att Monostatos försökte våldföra sig på henne.

Andarna knuffar Tamino framför Sarastros fötter varpå Monostatos, som vaknat ur sin trans, ber Sarastro att straffa inkräktarna med döden. Sarastro svarar med att låta piska Monostatos.

Trollflöjten och speldosan beslagtas, och Tamino pch Papageno förses med ögonbindlar. Sarastro förklarar att de båda männen ska föras bort för att genomgå en renande ritual.

AKT II

SARASTROS präster genomför en rituell dans för att hylla naturkrafterna och öppna sina sinnen. Tamino och Papageno förs in, deras ögonbindlar tas av och prövningen kan börja.

De sammanförs åter med de tre damerna, men beordras att vare sig tala med dem eller lyssna på dem. Damerna försöker med alla medel få männen att fly. Papageno är frestad, men Tamino hejdar honom. Till slut faller dock båda till föga för damernas inviter. Prästerna ingriper och jagar damerna på flykten.

Tamino får syn på Pamina som återigen har Monostatos efter sig. Monostatos hånar Tamino och plötsligt tycks Pamina njuta av famntagen. Det är tydligt att hon tror att det är Tamino som rör vid henne. När Tamino vill ingripa blir han ännu en gång hindrad av andarna.

Nattens drottning och de tre damerna avbryter kärleksakten. Drottningen ger Pamina en dolk och befaller henne att mörda Sarastro. Om Pamina inte lyder får hon stanna i evig fångenskap.

När drottningen går avväpnas Pamina av Monostatos, som hotar att avslöja mordplanerna om inte Pamina ger honom vad han vill ha.

Plötsligt står Sarastro framför dem. Han betraktar Pamina besviket och berättar sorgset om sin längtan efter en bättre värld, där män och kvinnor kan leva tillsammans i kärlek. Tamino lyssnar och blir starkt påverkad av Sarastros budskap.

En gammal kvinna erbjuder den hungrige och törstige Papageno en kyss. Tveksamt accepterar han och faller flämtande till marken när kvinnan mer eller mindre suger luften ur hans lungor.

Andarna återkommer och lämnar tillbaka flöjten och speldosan. Papageno blir besviken eftersom han mycket hellre vill ha något att äta, men Tanino börjar spela, varpå Pamina kommer fram till honom. När hon säger att hon längtat efter honom blir han rörd, men får tecken av prästerna att inte tala med henne. Pamina blir förtvivlad av Taminos tystnad och hotar att ta livet av sig.

Prästerna samlas runt Tamino och lovar honom frihet om han följer den väg de har valt åt honom.Han berövas åter flöjten, tvingas att ta farväl av sin älskade och sänds iväg på en resa djupt in i sin själs mörkaste rum.

Papageno letar efter Tamino. Ensam och rädd beklagar han sig över sin olycka. Med speldosan försöker han locka fram en liten hona som kan trösta och göda honom. Den gamla kvinnan dyker åter upp och erbjuder honom ännu en kyss. äcklad avvisar han kvinnan, men ändrar sig när hon säger att valet står mellan henne och evig ensamhet. Kyssen förvandlar henne till Papagena, Papagenos drömhustru och kvinnliga motsvarighet. Papagenos krav på sin blivande man får honom dock att tveka en aning, varpå hon försvinner lika hastigt som hon dök upp.

De tre andarna konfronterar Pamina, som står i begrepp att avsluta sitt liv övertygar henne om att Tamino ännu lever och att hon måste söka efter honom.

När hon hittar Tamino irrar han runt i utkanterna av sitt undermedvetna och försöker förstå sig själv och sitt syfte. Pamina ger honom flöjten tillbaka och de lovar varandra att gå tillsammans genom eld och vatten för sin kärleks skull. Slutligen lyckas de med hjälp av trollflöjtens toner att ta sig ut mörkret.

Men mardrömmen är inte över. Utan att kunna ingripa blir Tamino vittne till hur kvinna och man i form av Nattens drottning och Sarastro möts för att utkämpa en sista blodig strid …

Rikard Bergqvist

 

Sammanställt av Mogens H Andersson

 

 

Related posts

One thought on “Trollflöjten på GöteborgsOperan – synopsis

Kommentera