Xerxes på Kungliga Operan 2009

Xerxes på Kungliga Operan 2009 Katarina Karnéus som Xerxes och Malin Byström som Romilda i Daniel Slaters uppsättning på Kungliga Operan. Foto: ALEXANDER KENNEY/
79 / 100

Xerxes på Kungliga Operan 2009

I lördags var det en mycket bråd dag. Hur skulle jag tillbringa kvällen, med tre olika intressanta val: Premiären på Tosca på en biograf nära dig? Premiären av baletten Silk på Malmö- Opera och musikteater? Eller följa direktsändningen från Kungliga Operan:s premiär av Georg Friedrich Händels Xerxes?

Xerxes

Ett beslut måste fattas och valet föll på premiären av Xerxes. Det var alltså bara att koppla upp datorn och sätta på sig hörlurarna och börja lyssna!
Det blev en fantastisk upplevelse! Från första till sista takten!

Live

I går kväll var det sedan dags att se föreställningen live. Efter att ha varit först om att klappa in dirigenter, började njutningen direkt,med en helt fantastisk uvertyr, nästan direkt följd av operans örhänge Ombra mai fu eller Händels Largo som den också kallas. Katarina Karnéus sjöng den med en alldeles utsökt bravur.

Bravurnummer

Sedan fortsatte operan med det ena bravurnumret efter varandra, men det är helt omöjligt att välja ut en segrare utan alla damerna var fantastiska och en av dem t o m lite rolig, men skönsången dominerade. Min gode operavän J som också var med tyckte att Matilda Paulsson särskilt utmärkte sig och det kan jag ju inte protestera mot. Hon går från klarhet till klarhet. Utmärkta var också Malin Byström, Ailish Tynan och Katarina Leoson.

På herrsidan medverkade Mark Stone och Lars Arvidson och den förstnämnde isade att han kunde lite svenska också och en del andra språk för den delen. Alltså fem damer och två basröster gjorde gårdagens föreställning till mycket fin upplevelse.

Första delen som varade en och en halvtimme tog inte så lång tid att avverka. Det är väl ett tecken så gott som något om att det var en verklig fin upplevelse som publiken fick sig till livs igår kväll.

Efter paus varade föreställningen ytterligare en dryg timme och även här blev det en fin fortsättning, även om jag nog tyckte att det blev väl många scenförändringar. I andra delen medverkade också den utmärkta kören och det var roligt att både se och höra dem i aktion.

Andreas Stoehr

En stor eloge vill jag också ge till Kungliga Hovkapellet under ledning av den dynamiske dirigenten Andreas Stoehr.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det var en fullödig kväll på operan precis som det ju ska vara när det är dags. Missa inte tillfället att se föreställningen för det dröjer kanske 24 år till nästa tillfälle.
Läs mer om handlingen här

Om föreställningen

Sett föreställningen 13.10.2009 på Kungliga Operan i Stockholm

Upphovspersoner

Musik: Georg Friedrich Händel
Text: Anonym efter Silvio Stampiglia och Nicolo Minato

Kreativt team

Dirigent: Andreas Stoehr
Scenografi och kostym: Robert Innes Hopkins
Ljus: Linus Fellbom
Regi: Daniel Slater

Medverkande

Xerxes: Katarina Karnéus
Arsamenes: Matilda Paulsson
Amastris: Katarina Leoson
Romilda: Malin Byström
Atalanta: Ailish Tynan
Ariodates: Lars Arvidson
Elviro: Mark Stone
Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Mer att läsa