Adriana Lecouvreur 1902 synopsis

Adriana Lecouvreur 1902 synopsis
84 / 100

Adriana Lecouvreur (1692–1730) var en av sin tids mest berömda och framstående franska skådespelerskor och var engagerad vid Comédie-Française. Hon var älskarinna till Moritz, greve av Sachsen (illegitim son till August den starke och Aurora Königsmarck) som levde i Paris som marskalk för den franska armén. Kärleksförhållandet mellan de båda tog slut redan före skådespelerskans död. Efter hennes alltför tidiga bortgång, spreds ett rykte om att hon fallit offer för en intrig. Det var kring det här ryktet som Scribe och Ernest Legouvé byggde upp handlingen till teaterpjäsen Adrienne Lecouvreur.

Adriana Lecouvreur 1902 synopsis

Akt I
På Comédie-Francaise står man i begrepp att uppföra Racines Bajazet med de båda berömda aktriserna mlle Duclos och Adriana Lecouvreur. Adriana anförtror sin vän, regissören Michonnet som alltid varit förälskad i henne, att hon har förlorat sitt hjärta till en ung man i greve Maurizios av Sachsen svit. Denne kommer in på scenen strax därpå, och hon lovar spela endast för honom. Innan han går ger hon honom en bukett violer att sätta i knapphålet.

Bland de övriga gästerna bakom scenen befinner sig furst de Boullion och Abate di Chazeuil, som har uppsnabbat ett brev där furstens hustru avtalet ett kärleksmöte samma kväll klockan 11 i den villa som fursten ställt till sin älskarinna, mlle Duclos, förfogande. Fursten tror därför att det är hon som har avtalat mötet och beslutar att överraska de älskande.
Akt II
Då Maurizio kommer till mötet med furstinnan lägger hon genast märke till violerna. Han skyndar sig att säga att han har köpt dem åt henne. Plötsligt hör de ljudet av en vagn, och då furstinnan får klart för sig att det är hennes man gömmer hon sig i all hast. Maurizio utmanar genast fursten på en duell men denne förstår inte varför eftersom han tror att mötet var med mlle Duclos, som han själv har tröttnat på.

Då Adriana förs in förstår Maurizio sammanhanget, men hon blir bestört då hon upptäcker att hennes tillbedjare är självaste greven av Sachsen och inte bara en följeslagare till honom. Michonnet kommer för att göra upp några detaljer angående morgondagens föreställning med mlle Duclos.

Abate di Chazeuil påstår att hon befinner sig i huset men det förnekas av Maurizio, som försöker spärra vägen till det rum där furstinnan har gömt sig. Michonnet tvingar sig in men erkänner att hon inte är den skådespelerska han sökte, och Maurizio bedyrar för Adriana att det inte var fråga om ett kärleksmöte utan att han har kommit för att diskutera politik.

Därför lovar Adriana att hjälpa den kvinna som håller sig gömd i rummet bredvid och går in för att erbjuda henne den nyckel till huset som fursten har gett henne. Furstinnan lyckas undkomma i tid, men dessförinnan lockar hon ur Adriana att greven av Sachsen älskar henne och hon honom.
Akt III
Vid en mottagning hos furst de Boullon hoppas hans hustru komma underfund med vem det var som hjälpte henne den kvällen, och då hon hör Adrianas röst tycker hon sig känna igen henne. Hon berättar därför att Maurizio har sårats i en duell, och då Adriana inte förmår dölja sina känslor blir furstinnan säker på sin sak. Adriana förstår att det var furstinnan hon hjälpte då Maurizio strax därpå kommer in oskadd.

Nu börjar en kamp mellan de två kvinnorna, som båda älskar greven av Sachsen, och då Adriana visar upp ett armband som furstinnan tappat under flykten förstår furst de Boullon att det var hans hustru som hade avtalat ett kärleksmöte i villan. Han tvingar Adriana att recitera för gästerna, och hon väljer Fedras monolog ur Racines skådespel.
Akt IV
På sin födelsedag får Adriana en korg som innehåller de violer hon gett Maurizio. De är nu vissna. Hon tror att det har en symboliks innebörd, men då han själv kommer bedyrar han sin oskuld och erbjuder sig att gifta sig med henne, nu när hans krav på den polska tronen äntligen har vunnit erkännande.

Då de lyckliga kastar sig i varandras armar blir Adriana sjuk och tror att det beror på de vissna violer som Maurizio sänt henne. Han nekar till att ha skickat blommorna, och då Adriana dör i hans famn inser de att de förgiftade violerna var furstinnans hämnd.

IN ENGLISH

Place: Paris, France
Time: 1730

Act 1 
Backstage at the Comédie-Française

Preparing for a performance, the company bustle around Michonnet, the stage manager. The Prince de Bouillon, admirer and patron of the actress Duclos, is with his companion, the Abbé. Adriana enters reciting. Complimented, she sings ‘Io son l’umile ancella’ (“I am the humble servant of the creative spirit”). The Prince hears that Duclos is writing a letter, and arranges for its interception. Left alone with Adriana, Michonnet wants to express his love for her.

However, Adriana explains she has a lover: Maurizio, a soldier in the service of the Count of Saxony, she being unaware that Maurizio is in reality the count himself. Maurizio enters and declares his love for Adriana, ‘La dolcissima effigie’.

They agree to meet after the performance. Adriana gives him some violets to put in his buttonhole. The Prince and the Abbé return. They have obtained the letter from Duclos, in which she requests a meeting with Maurizio later that evening at the Prince’s villa (in fact, she acts as proxy for Princess de Bouillon who is in love with Maurizio and at the same time is involved in some political matters with him).

The Prince decides to arrange a party for the company at the villa in order to expose Duclos and Maurizio. Duclos’s letter comes to Maurizio, who then cancels his appointment with Adriana. After receiving his notification on stage, she agrees to join the Prince’s party, in hope to meet the count and talk to him about Maurizio’s promotion.
Act 2 
A villa by the Seine

The Princess de Bouillon, not the actress Duclos, is waiting for Maurizio and expresses her love for him: ‘Acerba voluttà, dolce tortura’. When he enters, she sees the violets and asks how he came by them. Maurizio presents them to her. Nevertheless, despite being grateful for her help at court, he admits he no longer loves her. Although she guesses he has a lover, he won’t reveal her name.

The Prince and the Abbé suddenly arrive and the Princess hides. Maurizio realizes they think he is with Duclos. Adriana enters and learns Maurizio’s true identity. He tells Adriana the assignation was political. They must arrange the escape of the woman who is in hiding. Adriana trusts him and agrees to help. During the intermezzo that follows, the house is darkened, which Adriana uses to tell the Princess she can escape.

However, the two women are mutually suspicious and the rescue attempt turns into a blazing quarrel before the Princess finally leaves. The stage manager Michonnet notices that the Princess has dropped a bracelet, which he gives to Adriana.
Act 3 
The Hôtel de Bouillon

Maurizio has been imprisoned for debt, whilst the Princess is desperate to discover the identity of her rival. The Prince, who has an interest in chemistry, is storing a powerful poison that the government has asked him to analyze. At a reception given by the Prince and Princess, guests note the arrival of Michonnet and Adriana.

The Princess thinks she recognizes the latter’s voice. When the Princess announces that Maurizio has been wounded in a duel, Adriana faints. However, soon afterwards, when Maurizio enters uninjured, Adriana is ecstatic. He sings of his war exploits, ‘Il russo Mencikoff’.

A ballet is performed: the ‘Judgement of Paris’. Adriana learns that the bracelet Michonnet found belongs to the Princess. In growing recognition that they are rivals for Maurizio’s affection, the Princess and Adriana challenge each other.

When the former pointedly suggests that Adriana should recite a scene from ‘Ariadne abandoned’, the Prince asks instead for a scene from Phèdre. Adriana uses the final lines of the text to make a headstrong attack on the Princess, who determines to have her revenge.
Act 4 
A room in Adriana’s house

Michonnet is waiting for Adriana’s awakening. Adriana is consumed with anger and jealousy. Members of the theatre company come to visit her, bringing her presents on her name day and trying to persuade her to return to the theatre. Michonnet has retrieved a diamond necklace, previously pawned by Adriana to help Maurizio pay off his debts. A casket is delivered with a note from Maurizio.

Adriana looks at the note and immediately feels unwell. She looks in the box and takes out the faded violets that she had once given Maurizio in the theatre. She is hurt that he should send them back to her. She kisses the flowers, ‘Poveri fiori’, and throws them in the fire.

Maurizio enters. He wishes to marry her. Although they embrace, he realises she is shaking. Maurizio tells her that he didn’t send the flowers. She becomes deranged. Michonnet and Maurizio realize that she has been poisoned by the Princess. For a moment, she becomes lucid again, ‘ecco la luce’, but then dies.

UPPHOVSPERSONER

Musik: Francesco Cilea|Text: Arturo Colautti efter en pjäs av Eugéne Scribe och Ernest Legouvé.

Premiär

Uruppförande Teatro Lirico 6 november 1902.

Roll och rösttyper

Roll Rösttyp
Adriana Lecouvreur sopran
Il Principe di Bouillon bas
L´abate di Chazeuli tenor
La Principessa di Boullon mezzosopran
M.lle Dangeville sopran
M.lle Jouvenot sopran
Maggiordomo tenor
Maurizio tenor
Michonnet baryton
Poisson tenor
Quinault bas

Läs mer