Affären Makropulos 1926 synopsis

Affären Makropulos 1926 synopsis Affären Makropulos på Det Kongelige Teater Operaen - synopsis
81 / 100

Affären Makropulos. Den 5 januari 1996 skulle Testamentet öppna säsongen på Metropolitan Opera i New York. Tenoren Richard Versalle sjöng rollen som advokatbiträdet Vítek, som i början av denna uppsättning befann sig högst uppe på en sex meter hög stege. Efter bara några minuter in i operan drabbades Versalle av en dödlig hjärtattack, precis efter att ha sjungit raden Du kan endast leva så länge, och föll handlöst ner till scengolvet. Ridån gick då ner och efter några minuter kom beskedet att Versalle var död. Premiären avbröts och ställdes in

Affären Makropulos 1926 synopsis

Prag 1922
Saken Gregor/Prus är en strid om ett testamente, som har hållit advokatfirman Koletany och söner sysselsatt de sista 95 åren. Bara ett mirakel kan rädda den unge Albert Gregors finansiella situation – och en sådan möjlighet dyker plötsligt upp i skepnaden av operadivan Emilia Marty.

Men hur kan känna till sanningen om ett dokument som förseglades för 95 år sedan? Gregors motståndare i saken, Baron Prus frågar sig – särskilt när det visar sig att, Marty egentligen är ute efter något helt annat…

Vad finns i det mystiska, förseglade kuvertet, som hon är så desperat i att få tag på? Varför kallar den senile gamle Hauk henne för Eugenia Montez, när han älskar med henne? Hur känner hon till så detaljerat innehållet i de heta kärleksbreven, som en annan operasångerska, Ellian MacGregor, skrev för ett århundrade sedan? Varför står namnet Elina Makropulos på Gregors födelseattest – och vem var Elsa Müller?

I sitt slarviga sökande efter sin särskilda hemlighet trampar Marty skoningslöst på både fäder, söner och döttrar, fördärvar kärlighetsförhållanden och efterlämnar ett spår av förvirring och smärta. Men det mest smärtsamma är själva sanningen…

Graham Vick; översatt Mogens H Andersson
ANNAN KÄLLA
Prag år 1922
Akt I 
Advokatbiträdet Viteks rum på Kolenatys advokatkontor. Albert Gregor och advokatbiträdet Vítek sitter och väntar med spänning på att rätten skall fälla utslag i en långdragen arvstvist. Viteks dotter Kristina kommer in och berättar att hon har varit på en teaterrepetition och talar begeistrat om Emilia Marty som gästspelar på operan. Emilia Marty kommer nu själv, i sällskap med doktor Kolenaty och visar sig ytterst intresserad av arvstvisten. Processen mellan familjerna Prus och Gregor har i flera generationer varit en stadig inkomstkälla för advokatfamiljen Kolenaty. Processen gäller en enorm förmögenhet.

För 100 år sedan dog den barnlöse baron Josef Ferdinand Prus utan att lämna efter sig något testamente, men gav på sin dödsbädd Wiener Theresianums presidium anvisningar om att godset Loukov skulle ärvas av en ung man vid namn Karel Gregor, som studerade där. Hans sista vilja efterlevdes dock inte och medlemmar av familjerna Gregor har därför processat i två generationer.

De verkar nu slutgiltigt vara på väg att förlora processen, men tack vare Emilia Marty tar händelserna en ny vändning. Emilia försäkrar under ed att familjen Gregors fordringar är berättigade, eftersom Ferdinand Karel Gregor utomäktenskapligt barn till Josef Ferdinand Prus och Ellian MacGregor, en sångerska vid operan. Beviset för detta skall stå att finna i ett gömt dokument i Prus hus tillsammans med ett annat dokument på grekiska som Emilia röjer stort intresse för.

Kolenaty går iväg för att kontrollera uppgiften. Under tiden uppvaktas Emilia av Albert Gregor, som dock blir avvisad. Advokaten hittar dokumenten just där Emilia hade sagt att de fanns och de bekräftar att Emilias uppgifter är korrekta och därmed också att Gregors fordringar är berättigade. Nu gäller det att fastställa att Ferdinand Gregor verkligen är oäkta son till baron Prus men även detta lovar Emilia Marty att bevisa.
Akt II 
Den tomma scenen på en stor teater. Efter föreställningen uppvaktas Emilia av sina tillbedjare, däribland Vítek, Gregor och diplomaten Hauk-Šendorf. Bland dem finns även Janek Prus, trots att denne är förlovad med Kristina, Víteks dotter. Hauk-Šendorf tycker att Emilia Marty liknar den spanska sångerskan Eugenia Montez, som han älskade för 50 år sedan.

Jaroslav Prus berättar att han bland sina papper har funnit breven från Ellian MacGregor och att Ellian enligt hans mening var identisk med en viss Elina Makropulos. Emilia vill köpa breven av Jaroslav. När denne vägrar att sälja dem, försöker hon övertala Janek Prus att stjäla dokumenten från fadern. Deras samtal avbryts av Jaroslav, som jagar bort sonen och träffar en överenskommelse med Emilia: Hon får papperen om hon går med på att tillbringa en natt tillsammans med honom.
Akt III 
Emilias hotellrum. För Jaroslav Prus har natten med Emilia blivit en besvikelse, men han håller sitt löfte och ger henne dokumenten. Janek Prus har tagit livet av sig, eftersom han inte kunde stå ut med faderns förbindelse med Emilia. Jaroslav Prus är förtvivlad. Emilia tar nyheten mycket kallt. Kolenaty är oroad: Polisen misstänker bedrägeri, eftersom Elliana MacGregors underskrift på dokumenten från Prus våning kommer från samma hans som har skrivit autografer på fotot av Emilia Marty, som Viteks dotter Kristina har fått.

Under tiden som Emilia klär om sig, genomsöker männen breven och pappersarken på hennes bord. Namnteckningarna har alltid begynnelsebokstäverna E.M.: Elina Makropulos, Elliana MacGregor, Elsa Müller, Ekaterina Miskin, Eugenia Montez och nu även Emilia Marty. Märkligt nog är alla underskrifterna skriva av samma hand. Emilia berättar nu för dem sitt livs historia. Hon heter Elina Makropulos och föddes för 337 år sedan, 1585.

Hennes far, en grekisk alkemist och kejsar Rudolf II:s livmedikus, hade funnit ett elixir som förlängde livet i 300 år och prövade detta på dottern. Fadern blev mördad en kort tid senare. Under de gångna århundradena har hon bott i skilda länder och under olika namn. Dokumentet med elixirets hemlighet lämnade hon för 100 år sedan kvar i huset som tillhörde Josef Prus, den enda man som hon verkligen har älskat. Hon har lagt sig i det hela för att kunna återfå dokumentet och på nytt sitt liv. När hon inser att detta liv är olyckligt och mållöst, vill hon inte längre förlänga det. Hon överlämnar dokumentet till Kristina, som kastar det i elden. Emilia dör lättad och lycklig.

THE MAKROPULOS CASE
Act 1 
Kolenatý’s law office, Prague, 1922

Vitek, Kolenatý’s clerk, notes that the probate case of Gregor v. Prus has been going on for almost a century. Kolenatý represents the middle-class Gregors against the wealthy and aristocratic Prus family. Albert Gregor comes in to ask about the case. Kolenatý is at the Supreme Court, but has not returned because he is expecting the final resolution. Vitek’s daughter Kristina, enters. She is a young singer, and praises Emilia Marty, a famous singer she has seen rehearsing and admits that she will never be the artist Emilia Marty is.

Kolenatý returns, accompanied by Emilia Marty, who reviews the case with her. Baron Joseph Ferdinand Prus died in 1827, leaving no will or legitimate children. His cousin claimed the estate, but so did Albert’s ancestor, Ferdinand Gregor, who asserted that the Baron had promised the estate to him. Each party presented different evidence to support their case, but neither could proffer an actual will. Here Emilia interrupts. Speaking with unusual familiarity of these long-ago events, she states that Ferdinand Gregor was the out-of-wedlock son of Baron Joseph (who was a very centered and diligent man, contradicting Dr. Kolenatý’s description) and opera singer Ellian MacGregor.

Kolenatý says that the case seems to be on the side of the Prus family, because there is no will. Emilia asks what would be required for Albert Gregor to win, and Kolenatý answers that the missing will is such an item. Emilia says that there is in fact a will, and describes an old cupboard in the Prus mansion where important papers were kept, where that document may be found.

Kolenatý thinks Emilia is inventing stories, but Albert insists that Kolenatý investigate at once, and even threatens to take the case to a rival lawyer. Kolenatý leaves, and Albert tells Emilia that if he does not get the estate, he will be penniless and shoot himself. He is already infatuated with Emilia, and makes advances to her. But Emilia, bored and indifferent, coldly refuses him. However, she asks his help in retrieving a document that will be found with the will.

Kolenatý returns with Jaroslav Prus. They found the will where Emilia said it would be, and Jaroslav congratulates Albert on his victory – if he can prove that Ferdinand Gregor was the Baron’s out-of-wedlock son. Emilia says that she can prove that.

Act 2 

The empty stage of the opera house

A stagehand and a cleaning woman discuss Emilia’s extraordinary performance. Jaroslav enters, seeking Emilia, accompanied by his young son Janek, and Kristina. Kristina explains to Janek that she cannot continue her relationship with him.

Emilia enters, but spurns them all, including Janek, who falls under her spell, and Albert, who brings her expensive flowers. The old Count Hauk-Šendorf enters, and thinks he recognizes Emilia as Eugenia Montez, a Romani woman with whom he had an affair in Andalusia half a century before. Emilia tells him Eugenia is not dead, and in Spanish, calls him by a pet name and asks him for a kiss.

All except Jaroslav leave. He demands an explanation of her strange interest in his family, and reveals that the mother of the Baron’s child was recorded as Elina Makropulos, who might be the same as Ellian MacGregor, whose love letters he has read. Prus describes her as a passionate woman with flexible morals, to which Emilia takes offense. He continues saying that only a descendant of Ferdinand Makropoulos can claim the estate.

Emilia offers to buy a mysterious document found with the will, but Jaroslav refuses and leaves. Albert returns and again pleads his love, but Emilia merely falls asleep, and Albert leaves. Janek returns, and Emilia asks him to get the document for her. Jaroslav overhears this, and orders Janek to leave. He then agrees to provide the document himself if Emilia will spend the night with him.
Act 3 
Emila’s hotel room the next morning

Emilia and Jaroslav have spent the night together. Though disappointed by Emilia’s coldness, Jaroslav nonetheless gives her the envelope containing the document. News arrives that Janek has committed suicide because of his infatuation with Emilia. Jaroslav grieves, but Emilia is absolutely indifferent. Jaroslav hardly has time to express his anger at her reaction before Count Hauk-Šendorf enters.

Hauk-Šendorf says that he has left his wife and wants to elope with Emilia to Spain. Albert, Kolenatý, and Kristina enter, with a doctor who takes Count Hauk-Šendorf away. Kolenatý has noticed that Emilia’s handwriting matches that of Ellian MacGregor and suspects her of forgery. She leaves the room to get dressed, and says that after she has had her breakfast, she will clarify everything.

The rest of the party begins to search her papers and belongings. The searchers find many documents and keepsakes, all bearing names with the initials ‘E.M.’. Jaroslav says that the handwriting of Elina Makropulos on Ferdinand’s birth certificate also matches that of Emilia.

Emilia returns, drunk and with a pistol, but Albert disarms her. Emilia decides to tell the truth. She is Elina Makropulos, born in 1585, daughter of Hieronymus Makropulos, an alchemist in Emperor Rudolf II’s Court, who ordered him to prepare a potion that would extend his life. When the potion was ready, the Emperor ordered his alchemist to test it on his daughter first. She fell into a coma, and Hieronymus was sent to prison. After a week, Elina woke up and fled with the formula, which proved successful.

She has since lived an itinerant life for three centuries, becoming one of the best singers of all time. To conceal her longevity, she has assumed many identities, including ‘Eugenia Montez’, ‘Ekaterina Myshkin’, and ‘Ellian McGregor’. She confided her secret to Baron Joseph and gave him the formula, which he attached to his will for his son. However, the document was lost among the Baron’s papers after his death.

The potion is finally wearing off. Elina wanted the formula to gain another 300 years of life. As the first signs of old age appear on her face, the others, initially disbelieving her story, come to believe her, and to feel pity for her. Elina has realized that perpetual youth has led her to exhausted apathy and resolves to allow death to come naturally to her, understanding that a sense of transcendence and purpose come from a naturally short span of life.

Aging rapidly before the eyes of the astonished onlookers, she offers Kristina the formula so she now can become a great artist herself. However, Kristina burns the parchment in a candle flame. Elina collapses as she recites the first words of the Lord’s Prayer in Greek.
UPPHOVSPERSONER
Musik: Leos Janácek
Text: Leos Janácek efter en pjäs av Karel Capek, Vec Makropulos
Operaroll och rösttyp

Roll Rösttyp
Emilia Marty sopran
Albert Gregor tenor
Jaroslav Prus baryton
Kristina sopran
Vitek tenor
Janek tenor
Kolenatý basbaryton
Hauk-Sendorf tenor
Hauk-Sendorf tenor
Maskinist bas
Städfru mezzosopran
Kammarjungfru

Libretto

LÄS MER