Akhnaten årets operahändelse 2019 från The Met

Akhnaten årets operahändelse 2019 från The Met Fotograf: Richard Hubert Smith

Akhnaten var ett beställningsverk från Staatsoper i Stuttgart 1982 och Akhnaten hade premiär  där ett par år senare. I Sverige satte YstadsOperan upp verket på Ystads Teater  1989. Helgens uppsättning  kommer från English National Opera (ENO) i London där den hade premiär 2018. Akhnaten är den tredje och sista av de s k  porträttoperorna som Philip Glass svarar för. De andra heter Einstein on the Beach och Satyagraha.

Akhnaten årets operahändelse 2019 från The Met

På biograf Spegeln var det  flera bland publiken som lämnade föreställningen redan i första pausen, vilket de naturligtvis var i sin fulla rätt att göra även om jag inte förstår varför.

Visst, Philips Glass musik kan säkert upplevas som enahanda eller monoton, men tillsammans med scenografi och artisternas perfekta koreografiska rörelser blev det en fantastisk berörande operaupplevelse

På Youtube kan du uppleva Akhnaten både verket i sin helhet,men också utvalda episoder. Det har jag gjort både som en förberedelse inför dagens föreställning  och inte minst efter föreställningen.

Mitt första intryck är att Akhnaten från Metropolitan Opera är överlägset bättre och framförallt vackrare i sitt framförande. I stort hänger det i hop med det långsamma och eftertänksamma tempot som kännetecknar föreställningen i sin helhet.

Det börjar bra och blir allt mer bättre och bättre och det är framförallt det musikaliska intrycket som blir starkare och starkare.

Det sjöngs på olika forntida språk och ibland på engelska, men det spelar ingen större roll om du förstår språket eller ej eftersom språket förstärker den musikaliska upplevelsen genom att den anpassas rytmiskt.

Det är orkestern som har den egentliga huvudrollen i Philip Glass Akhnaten och den amerikanske dirigenten Karen Kamensek, gjorde en fantastisk insats tillsammans med orkester och kör.

Aldrig har jag lyssnat så mycket på trummor som denna eftermiddag och kväll och dessutom njutit av det.

Sceniskt är det mycket vackert även om kamerateamet inte ger verket full rättvisa med dessa ständiga närbilder och där jag saknar helhetsbilden, men det är ju inte alltid möjligt att uppleva ett verk på ort och ställe dvs “The Met” i New York.

Det görs det utmärkta insatser av artisterna i form av jonglörer och dansare, men ett heders-omnämnande är också på sin plats för Zachary James.

På ett effektivt, engagerat och kraftfullt sätt leder han oss genom handlingen utan att sjunga en enda ton. Mycket imponerande!

Det görs utmärkta vokala insatser rakt över, men det är tre solister som imponerar på mig.

Först av dessa är duetten mellan Akhnaten och hans drottning Nefertiti där de betygar sin kärlek för varandra och Akhnaten avstår från det traditionella månggiftet. Det är bedövande vackert och sinnrikt.

Störst intryck gör  Akhnaten, som gestaltas av den amerikanske countertenoren Anthony Roth Constanza, när han i andra akten  i ensamhet besjunger sin gud.

Det är förmodligen en av de vackraste och mest berörande countertenor ariorna jag har upplevt.

I epilogen sjunger drottning Tye, Akhnatens mor, Nefertiti och Akhnaten the Window of Appearances och det blir en praktfull avslutning på Akhnaten.

Avslutnigsvis känns det som jag just har upplevt en av årets största operaupplevelser och det är ett verk som jag definitivt inte kommer att missa om det sätts upp i min närhet dvs  här i  Europa.

Om föreställningen

Biograf Spegeln 24.11.2019

Upphovspersoner

Musik: Philip Glass

Libretto: Philip Glass i samarbete med Shalom Goldman, Robert Israel, Richard Riddell och Jerome Robbins.

KREATIVT TEAM

Dirigent: Karen Kamensek
Producent: Phelim McDermott
Scenografi: Tom Pye
Kostym: Kevin Pollard
Ljussättning: Bruno Poet
Koreografi: Sean Gandini

MEDVERKANDE

Akhnaten:  Anthony Roth Costanzo
Drottning Tye: Dísella Lárusdóttir
Nefertiti: J’Nai Bridges
Amons överstepräst: Aaron Blake
Horemhab: Will Liverman
Aye: Richard Bernstein
Amenhotep, skrivaren: Zachary James

LÄS  MER