Akvarium på Atalante 2016

Akvarium på Atalante med musiken i centrum Akvarium på Atalante med musiken i centrum - Amanda Flodin och Karl Peter Eriksson i Akvarium

Sedan en tid tillbaka har jag via Facebook följt tillkomsten av den nya kammaroperan Akvarium och har då och då funderat över titeln, men tänkt att småningom får jag reda på bakgrunden och det fick jag nu. Nu vet jag inte heller vem Naima Chahboun är, men däremot känner jag till kompositören Roger Assar Johansson eftersom han är en av de debuterande kompositörerna på Kungliga Operan  i deras satsning på tre nyskrivna kortoperor Short StoriesOperaX3 hösten 2016. Verket heter  Jane “Riket. Vi säger det du tänker” med Naima Chahboun som librettist.

Akvarium på Atalante 2016

Av de medverkande sångarna känner jag ju väl till gruppen Man Must Sing även om det var första gången jag upplevde gruppen som en grupp men både Nina Ewald och Karl Peter Eriksson har jag hört i olika sammanhang, men det var första gången med Amanda Flodin, åtminstone som jag minns, men jag kan ju minnas fel.

Akvarium är en s k kammaropera med en ungefärlig speltid på under en timme som handlar om att  Alice ligger vaken om nätterna och oroar sig för det stegrande klimathotet. Dante är hemlös och funderar mest på hur han ska få ihop pengar till härbärge och mat. Men livscoachen Ewa har lösningen på alla deras problem. Eller?

Den handlar om individuella lösningar på strukturella problem, om ett bad i det Marinbiologiska forskningscentrets akvarium, och om att våga konfronteras med livets mörka sidor.

Titeln är inspirerad av den uppmärksammade »Idélista över lustbetonade aktiviteter« som använts inom svensk psykiatri. Här listas olika aktiviteter som ska få akut deprimerade personer på bättre humör. Punkt 137 på listan lyder: »Sköta om ett akvarium.«

Musikaliskt är det helt klart njutbart särskilt med tanke på att musiken är nykomponerad och orkestertrion klarar det musikaliska med beröm godkänd.

Alla tre sjunger utmärkt och deras röster kompletterar varandra helt perfekt och på deras gestaltningsmässiga och sceniska förmåga finns det inte inget i övrigt att önska.

Det är en stark upplevelse där musiken står i centrum, men där också de tre sångarna förvaltar sina erfarenheter och kunskaper på bästa sätt och det skulle kanske upplevas märkligt och inkonsekvent om jag särskilt framhöll någon insats, men om jag ändå fick göra detta så får det bli barytonisten Karl Peter Eriksson, som jag anser går från klarhet till klarhet.

Det är en föreställning som lämnar en del frågor som jag själv måste svara på och ta ställning till och det känns helt rätt att det också är på det sättet. Det fulländar den musikaliska upplevelsen när jag inte bara får en musikalisk berättelse där jag från början känner till både hur det börjar och slutar och det är detta som är mitt intryck efter premiären på Akvarium och har du möjlighet rekommenderar jag att inte missa den operaupplevelse! Det ges inklusive kvällens föreställning ytterligare tre tillfällen denna helg.

Om föreställningen

Urpremiär på Atalante  i Göteborg 14.4.2016

Upphovspersoner

Musik: Roger Assar Johansson|Libretto: Naima Chahboun

Kreativt team

Regi/Director: Gunilla Johansson
Scenografi & Kostym/Set & Costume design: Martin Eriksson
Ljusdesign/Lighting design: Christofer W Fogelberg
Mask/Make up: Josefin Ekerås
Ljusteknik/Lighting technique: Madeleine Standberg
Assisterande regi/Assistant director: Karin de Frumerie

Medverkande

Sångare/Singers (Man Must Sing)
Ewa – Nina Ewald
Alice – Amanda Flodin
Dante – Karl Peter Eriksson
Orkester/Orchestra (Trio Prosperus)
Flöjt/Flute – Aurore Dyé
Cello – My Hellgren
Piano – Marianne Rönkkönen

Mer att läsa