Alexander Polyanichko dirigent

Alexander Polyanichko dirigent

Alexander Polyanichko började sin musikaliska karriär som violinist i S:t Petersburg Filharmoniska Orkester under dirigenten Jevgenij Mravinskij och studerade därefter dirigering vid musikhögskolan i S:t Petersburg under den legendariske professor Ilya Musin. 1988 vann han första pris i en omfattande sovjetisk dirigenttävling och utnämndes följande år till dirigent vid Marinskij-teatern.

Alexander Polyanichko dirigent

Debuter

1994 debuterade han i London där Alexander Polyanichko ledde English National Operas (ENO) uppsättning av Eugen Onegin; senare samma år dirigerade han Puccinis La Bohème på Den Norske Opera i Oslo. 1995 debuterade han vid Parisoperan. återvände till ENO 1997 och 1998 för Carmen och Eugen Onegin. 1999 debuterade han vid Royal Ballet, Covent Garden och inbjöds att medverka i säsongen 2000/2001.

Stuttgart

Sedan 1998 har Alexander Polyanichko dirigerat ett flertal uppsättningar i Stuttgart, bl a Lady Macbeth av Mtensk, Spader dam, Tosca, Boris Godunov. 1999/2000 La traviata på Deutsche Oper i Berlin dit han återvände två år senare. 1998 gjorde han en mycket framgångsrik debut på La Scala, med Marinskijoperans uppsättning av Khovanschina. 2001 dirigerade han ett trippelprogram på Parisoperan med Stravinskijs Mavra, Prokofievs Den förlorade sonen och Weills De sju dödssynderna. 2002 dirigerade han Spader dam vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn och senare samma år Turandot för San Francisco Opera och Spader dam för Royal Opera House,Covent Garden med Placido Domingo.

GöteborgsOperan

Efter Spader dam på Göteborgsoperan 2003, kom Turandot i San Francisco, La Bohéme och Tosca för Bolsjoj-teatern, Hans och Greta med Welsh national Opera.2004 inkluderade Den listiga lilla räven och nypremiär på La Bohéme vid San Francisco Opera. Säsongen 2004-05 inkluderar även Kärleken till de tre apelsinerna på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, debut vid operan i Lyon i Romeo och Julia och debut vid Opera Australia med Carmen. 2006 dirigerade han Fallet Makropulos på Det Kongelige Teater i Köpenhamn

Framtiden

Framtida engagemang inkluderar bl a, Carmen på San Francisco Opera, Boris Godunov i Monte Carlo och Mazeppa vid Welsh National Opera. Han har också dirigerat en rad av de stora symfoniorkestrarna runt om i Europa och har innehaft befattningar som 1:e dirigent för Minsk Kammarorkester och Bournemouth Sinfionietta

Read more